مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: خورشید و ماه طی رویداد‌هایی بی‌نظیر درخشش بی‌سابقه‌ای را از خود نمایش دادند، یکی به‌خاطر برخورد شهاب‌سنگ و دیگری به‌خاطر فوران شعله‌ای عظیم.

سال گذشته برخورد شهاب‌سنگی بزرگ با سطح ماه که با سرعتی بالا رخ داده، درخششی بی‌نظیر را روی سطح قمر زمین ایجاد کرده‌است،‌ در حقیقت این درخشان‌ترین برخوردی است که تاکنون روی سطح ماه رخ داده‌است. از سویی دیگر خورشید نیز روز گذشته درخششی بی‌سابقه را به واسطه فوران شعله‌ای عظیم تجربه کرده است.

ماه درخشان‌تر از همیشه

دانشمندان برخوردی که در تاریخ 11 سپتامبر 2013 رخ‌ داده‌است را درخشان‌ترین برخوردی می‌دانند که تاکنون در ماه مشاهده شده‌است. تصاویر ویدیویی از برخورد تاریخی شهاب‌سنگی بزرگ با ماه که به تازگی منتشر شده درخششی طولانی مدت را که شدت آن برابر شدت درخشش ستاره شمال یا پلاریس است، نمایش می‌دهد.

ماه

این به آن معنی است که شهاب‌سنگ بزرگی که عامل این انفجار و درخشش بوده، از روی زمینی با شرایط جوی مناسب و آسمان شفاف به راحتی قابل رصد بوده‌است. به گفته محققان این رویدادی نادر و شگفت‌انگیز است که در تصاویر ویدیویی به ثبت رسیده‌است. این تصویر ویدیویی توسط دو تلسکوپ عضو پروژه MIDAS در جنوب اسپانیا به ثبت رسیده‌است.

سرعت برخورد این صخره کیهانی با سرعتی برابر 60 هزار و 994 کیلومتر بر ساعت با ماه برخورد کرده و حفره‌ای جدید به بزرگی 39 متر در بخش گدازه‌ای ماه با نام مر نوبیوم ایجاد کرده‌است. براساس حفره ایجاد شده وزن شهاب‌سنگ درحدود 399 کیلوگرم تخمین زده شده‌است.

درصورتی که سنگی با این ابعاد با زمین برخورد کند، منجر به ایجاد شهاب‌بارانی زیبا در آسمان خواهد شد،‌ اما خطری برای سیاره ایجاد نخواهد کرد. اما عدم وجود اتمسفر روی ماه آن را در برابر چنین برخورد‌ةایی به شدت آسیب‌پذیر ساخته‌است.

انرژی آزاد شده از این برخورد با انرژی انفجار 15 تن TNT برابری می‌کند و شدت آن سه برابر بیشتر از آخرین انفجار بزرگی بوده که روی ماه مشاهده شده‌است.

بزرگترین تهاجم سال

منطقه وسیعی از خورشید که بستر ایجاد شعله‌های خورشیدی است،‌منطقه AR1990، با فوران یکی از شدید‌ترین شعله‌های خورشیدی که از ابتدای سال 2014 مشاهده شده،‌ فعال‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

شعله سری X4.9 همزمان با بازگشت چهره منطقه فعال خورشیدی به سوی زمین، روز گذشته از سطح خورشید فوران کرد. این شعله آغازگر مجموعه‌ای از اختلالات در امواج رادیویی و ارتباطاتی زمین خواهد بود. نمونه مشابه چنین شعله‌ای در سال 2012 در خورشید ایجاد شده‌است.

خورشید

شعله‌هایی به این شدت می‌توانند موجی از ذرات باردار الکترونیکی یا فوران‌های کرونالی را روانه زمین سازند، پدیده‌ای که می‌تواند شبکه‌های برق و سیستم‌های ماهواره‌ای را در زمین مختل سازد. باوجود اینکه شعله جدید با سطح زمین هم‌راستا نیست،‌اما از آنجایی که منطقه AR1990 رو به سوی زمین قرار گرفته می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای سیاره ایجاد کند.

خورشید به‌تازگی به نقطه اوج دوره فعالیت 11 ساله خود رسیده‌است و منطقه فعال AR1990 نیز می‌تواند شدت این فعالیت را به خوبی به نمایش بگذارد. این منطقه تاکنون دوبار به دور خورشید چرخیده است و وسعت آن از سیاره مشتری نیز بزرگتر شده‌است.

کد خبر 250976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز