گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: وزیر کشور و دبیر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ورود نسل چهارم مواد‌مخدر را به ایران و به‌طور گسترده تأیید نکرد.

مواد مخدر

 عبدالرضا رحمانی فضلی اما در عین حال درباره مدیریت بازار آشفته مواد اعتیادآور به خبرنگار همشهری گفت: جایگزین کردن فرآورده‌های کم‌خطر مواد‌مخدر به جای مواد پرخطر، یکی از سیاست‌های مبارزه با مواد‌مخدر است. همین الان هم در ترک معتادان از مخدرهای کم‌خطر مانند متادون استفاده می‌کنیم.وزیر کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری گفت: هم‌اکنون در ستاد مبارزه با مواد‌مخدر این بحث وجود دارد معتادان بالای 60سال به‌طور قانونی و تعریف شده فرآورده تریاک دریافت کنند که از محصولات کم‌خطر است. دبیر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر که رئیس شورای امنیت کشور نیز هست، در این‌باره توضیح داد: این سیاست برای آن است که از افتادن معتادان بالای 60سال به دام قاچاقچی‌ها جلوگیری کنیم و هم کاری کنیم که به فرآورده‌های صنعتی رو‌‌نیاورند. البته این سیاست هم‌اکنون در حد ایده است که باید متناسب با شرایط جامعه درباره آن تصمیم گرفته شود.

تسلطی بر بازار نداریم

رحمانی فضلی همچنین در این روزها بررسی یک پیشنهاد را هم در برنامه کاری خود دارد. آن پیشنهاد، تشکیل کمیسیون مدیریت بازار مواد اعتیادآور است که به‌تازگی به مقصد میدان فاطمی ارسال شده است. تشکیل این کمیسیون در حالی به پیشنهاد کارگروه پیشگیری کمیته مستقل مبارزه با مواد‌مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای به وزیر کشور ارائه شده است، که نام‌های تازه فرآورده‌های اعتیادآور با سرعت بی‌سابقه‌ای در بازار این مواد در حال افزایش است؛ مواد اعتیادآوری که گاه در قالب مواد نیروزای ورزشی، گاه در شکل پودرهای رژیمی، گاهی در قامت لوازم آرایشی و بهداشتی و گاه با عنوان داروهای گیاهی خانه‌به‌خانه و دهان به دهان توصیه می‌شوند و دست‌به دست خریدوفروش می‌شوند. سعید صفاتیان که رئیس کارگروه پیشنهاددهنده تشکیل کمیسیون مدیریت بازار مواد اعتیادآور است، رسما اعلام کرده که تسلطی بر بازار مصرف مواد‌مخدر نداریم. او گفت این در حالی است که در این بازار، قاچاقچی و توزیع‌کننده مواد و همچنین مصرف‌کننده مواد فعالیت دارند و ما فقط با آن مبارزه و مقابله می‌کنیم، اما این راه صحیح و علمی کنترل بازار مصرف مواد نیست.صفاتیان در حالی گفته است «هیچ اطلاع دقیقی از بازار مصرف نداریم» که آخرین برآوردها از ضرر و زیان اقتصادی ناشی از اعتیاد در کشور مربوط به سال 81 است که ضرر اقتصادی را 10هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود و اکنون نیز همین برآورد در محاسبه‌های آماری درنظر گرفته می‌شود.

تابوی آگاهی در خانواده‌ها

به گفته رئیس کارگروه پیشگیری کمیته مستقل مبارزه با مواد‌مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود 2میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارد. این در حالی است که عبدالرضا رحمانی فضلی دبیر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آخرین آمار معتادان را یک میلیون و 350هزار نفر معتاد اعلام کرد و گفت که تنها مرجع رسمی برای اعلام این آمار، ستاد کل مبارزه با مواد مخدر است.برای مثال اختلاف در آمارهای رسمی و مشاهدات غیررسمی اعتیاد - برای مثال در آمار دانش‌آموزان و دانشجویان معتاد‌- همواره وجود دارد. چنانکه یک عضو شورای اتاق فکر مبارزه با مواد‌مخدر هم گفته است: آمار دقیقی در مورد دانشجویان و دانش‌آموزان مصرف‌کننده سیگار یا معتاد وجود ندارد.حسن پورین‌محمد در ادامه از دقیق نبودن آمارهای رسمی درباره مواد‌مخدر انتقاد کرد و به ایسنا گفت: گفتن اینکه آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، امر ناشایستی است؛ این امر نشان می‌دهد ما در این زمینه کار نکرده‌ایم‌ و شناسایی نداشته‌ایم اما به هر عنوان آمارهایی که در آموزش و پرورش ارائه می‌شود غیرواقعی است و تحقیق خوبی در این زمینه صورت نگرفته است. این عضو شورای اتاق فکر مبارزه با مواد‌مخدر در حالی چنین گفت که همکاری خانواده‌ها در زمینه پیشگیری از اعتیاد بسیار کم است و مشکل درمانگر و مشاور در این رابطه تن ندادن خانواده‌ها به آموزش در این زمینه است.به گفته پورین‌محمد، خانواده‌ها در معرض اطلاعات جدید قرار نمی‌گیرند و همین امر موجب می‌شود که اعتیاد پاشنه آشیل کشور باشد، چراکه ما فکر می‌کنیم در این زمینه مشکلی نداریم اما بعدها متوجه می‌شویم که اطرافیان ما نیز آلوده این مسئله شده‌اند. او تأکید کرد که باید در دانشگاه‌ها باز شود و در این زمینه همکاری صورت گیرد.

اعتیادآورها در عطاری‌ها!

براساس آمارهای دیگر کمیته مرتبط با مواد‌مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌اکنون حداقل 150هزار قاچاقچی در طول سال به‌دست نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند و تعداد بیشتری قاچاقچی هم به این تعداد مصرف‌کننده، مواد می‌رسانند. این در حالی است که به جز مواد‌مخدر شناخته شده، مواد اعتیادآوری در بازار این مواد وارد می‌شود که هنوز عنوان قطعی مواد‌مخدر را به‌خود نگرفته‌اند. رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در این‌باره خبر داده است که برخی از عطاری‌ها به محل فروش مواد اعتیادآور با عنوان داروهای گیاهی تبدیل شده‌اند. رسول دیناروند با تأکید بر ضرورت ساماندهی داروهای طبیعی و سنتی به ایسنا گفت: در این صورت در کنار داروخانه‌های معمولی، داروخانه‌های طبیعی را خواهیم داشت که جایگزین عطاری‌ها خواهند شد.

کد خبر 250249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز