شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: خانواده‌ها دست به هر کاری می‌زنند تا فرزندشان مواد‌مخدر را ترک کند.

به زعم برخی، این کار اگر خرید داروی تبلیغ شده در عطاری‌ها هم باشد که چه بهتر. اعتماد مردم به عطاری‌ها از دیرباز وجود داشته و هنوز هم بخشی از مردم برای انواع بیماری‌هایشان داروهای عطاری‌ها را ترجیح می‌دهند. این در حالی است که عطاری‌ها هنوز ساماندهی نشده‌اند و یکی از ایراداتی که به آنها وارد است، فروش گیاهان دارویی است که دوز مصرف و کیفیت‌شان یکسان نیست.

بسیاری از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی بدون مجوز پزشک مصرف می‌شوند. افراد با مراجعه به یک عطاری حدس و گمان خود را از نشانه‌های بیماری که احتمالا به آن مبتلا شده‌اند به فروشنده توضیح می‌دهند و او هم گیاه و یا دارویی را با دوز مصرفی ثابت به مشتری می‌دهد. از جمله‌ این بیماری‌ها اعتیاد است که نظر خیلی‌ها را به مصرف کپسول‌های ترکیبی جلب می‌کند.

وزارت بهداشت اخیرا نسبت به مصرف داروهای تبلیغ شده در عطاری‌ها برای ترک اعتیاد هشدار داده است. دکتر علیرضا نوروزی رئیس اداره پیشگیری، کاهش آسیب و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت نسبت به ارائه ترکیبی از داروهای شیمیایی و مخدر در قالب داروهای گیاهی در برخی عطاری‌ها هشدار داد. او به ایسنا گفت: گزارش‌هایی از بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمان اعتیاد به دستمان می‌رسد که پس از انجام آزمایش‌های مربوطه، مشخص می‌شود داروهایی به‌عنوان داروی گیاهی از سوی عطاری‌ها به آنها ارائه شده که داخل آنها ترکیبی از داروهای شیمیایی وجود دارد.

به این ترتیب مواردی وجود داشته که پس از مراجعه بیمار به مراکز درمان اعتیاد و انجام ارزیابی‌های مربوطه، مشاهده شده که فرد تمام خصوصیات اعتیاد را داراست و عنوان کرده که یک کپسول دست‌ساز از عطاری دریافت کرده است. نتیجه آزمایش‌ نمونه کپسول مورد نظر نیز حاکی از آن بوده که داخل آن ترکیبی از قرص‌های ضد‌افسردگی 3 حلقه‌ای، بنزودیازپین و ترامادول وجود داشته است؛ یعنی ترکیب 3 مدل دارو داخل یک کپسول دست‌ساز. درمان و ترک این داروها نیز کار ساده‌ای نیست، نوروزی در این‌باره گفت: گاهی درمان این دسته از بیماران که با استفاده از چنین داروهایی تحت عنوان داروهای گیاهی معتاد شده‌اند از درمان یک فرد معتاد به تریاک سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

دکتر محمدرضا قدیرزاده، رئیس گروه مطالعات سازمان پزشکی قانونی نیز چندی پیش اعلام کرد: براساس تحقیقات این گروه، بیش از 90درصد از داروهای ترک اعتیاد گیاهی در عطاری‌ها، حاوی داروی شیمیایی دیفنوکسیلات است و البته از آن خطرناک‌تر، داروهای اعتیادآوری مانند ترامادول و کدئین؛ آن هم در شرایطی که ترامادول این روزها به‌عنوان یکی از داروهای اعتیادآور و روانگردان شناخته می‌شود و اعتیاد به آن بسیار خطرناک است اما وجود ترامادول در این داروهای ترک اعتیاد باعث می‌شود، فرد احساس سرخوشی و شادابی کرده و تصور کند که ترک اعتیادش مؤثر بوده است!

بسیاری از داروسازان و مسئولان وزارت بهداشت چنین اقداماتی که در عطاری‌ها انجام می‌شود را دخالت در امور پزشکی و غیرمجاز می‌دانند. رئیس اداره پیشگیری، کاهش آسیب و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین در حوزه تعزیرات برخوردهای لازم با این افراد صورت می‌گیرد. البته برخوردها و نظارت‌ها به حد کافی نیست و لازم است تقویت شود.

کد خبر 250553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز