گروه اجتماعی: فرمانده نیروی انتظامی مهم‌ترین و پرچالش‌ترین معضل در کشور را اعتیاد می‌داند.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حالی چنین گفت که یک میلیون و 325هزار معتاد در ایران وجود دارد و با احتساب خانواده‌هایشان 6میلیون ایرانی درگیر اعتیاد هستند. براساس آخرین آمارها در این بین 63درصد معتادان کشور متاهل‌اند. او که در همایش روسای پلیس مبارزه با مواد‌مخدر سخن می‌گفت و مهر خبر آن را منتشر کرد، چنین آمار داد:

اعتیاد بیشترین حجم زندانیان را به‌خود اختصاص داده است به‌گونه‌ای که دوسوم زندانیان یا به جرم مواد‌مخدر و یا به‌دلیل جرایم مرتبط با مواد‌مخدر در زندان به‌سرمی‌برند. احمدی‌مقدم اما «مسئولان» را مسئول ساماندهی به این اوضاع می‌داند و معتقد است که پلیس در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته است.

از سوی دیگر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که در همین همایش سخن می‌گفت، در این‌باره گفته است: پلیس باید بنیان‌های اقتصادی مافیای مواد‌مخدر شناسایی کند و به آنها ضربه بزند.رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر هم در سخنان خود در این همایش، خطاب به وزیر کشور که در این مراسم حضور دارد، عنوان کرد که متأسفانه عدم‌ساماندهی پیش سازها در داخل کشور به یک معضل بدل شده است و امیدواریم در این راستا اهتمام ویژه اندیشیده شود.

سردار علی مویدی با اشاره به نمونه‌ای از توانایی‌های پلیس در مبارزه با مواد‌مخدر به توسعه مرکز سگ‌های مواد یاب اشاره کرد و گفت: امروز ایران به قطبی در راستای آموزش و تکثیر سگ‌های موادیاب بدل شده است، به‌گونه‌ای که این مرکز می‌تواند سگ‌های موادیاب، زنده‌یاب، مرده‌یاب و کشف مهمات تربیت کند.

احمدی‌مقدم نیز در سخنان خود به تربیت سگ‌های موادیاب اشاره کرد و گفت: پلیس در این راستا اقدامات زیادی انجام داده است به‌گونه‌ای که با راه‌اندازی و توسعه مرکز اطلاعاتی و واحدهای سگ مواد یاب توانسته است گام مهمی در این راستا بردارد. رئیس پلیس ایران به این ترتیب مسئولان بیرون از پلیس را متوجه این توصیه کرد: تجربه نشان داده که اگر مسئولان بر 3حوزه درمان، زندان و مرز سرمایه‌گذاری نکنند چرخه باطل گرفتن و آزاد کردن معتادان و قاچاقچیان ادامه می‌یابد. احمدی مقدم همچنین با اشاره به موفق بودن امر مبارزه ادامه داد: یکی از اقدامات خوب در 2سال اخیر این بوده است که تعداد دستگیری ایرانیان در کشورهای دیگر سیر نزولی داشته است. به گفته او 40تن از کشفیات مواد‌مخدر در سال‌جاری توسط سگ‌های موادیاب کشف شده است.

احمدی مقدم با بیان اینکه امروزه 80درصد موادمخدر در مرزها و حاشیه مرز کشف می‌شود، گفت: سختی ورود مواد‌مخدر سبب شده که شاهد افزایش 5تا 6برابری قیمت مواد‌مخدر از جداره مرز افغانستان تا مقصد باشیم. احمدی‌مقدم در حالی چنین گفت که گردش مالی ناشی از فروش مواد‌مخدر در دنیا هزار میلیارد دلار است و 3میلیارد دلار این پول در ایران می‌گردد؛ یعنی چیزی در حدود 9000میلیارد تومان. این گردش مالی چنان برای کارتل‌های پنهان و پیدای مواد‌مخدر مهم است که یک طلاق مرتبط با مواد‌مخدر در هر 8دقیقه، 9کشته بر اثر سوء‌مصرف در روز و 3800شهید ایرانی در راه مبارزه با این مواد برای آنها اهمیتی ندارد.

در سوی دیگر همواره بودجه زیادی برای هزینه در زمینه‌های مبارزه سخت، عملیات امنیتی و مانور رسانه‌ای نیاز است و به همین علت در سال‌جاری و بودجه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر افزایش چشمگیری داشته است. این در حالی است که بودجه وزارت کشور در سال‌جاری منفی 9درصد است. به عقیده وزیر کشور و دبیر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، دولت نگاهی دقیق و جدی به بخش مبارزه با مواد‌مخدر دارد.

رحمانی‌فضلی در این باره گفت: سطح آگاهی مسئولان نسبت به مواد‌مخدر بسیار پایین است و اگر آگاهی هم داشته باشند درک و احساس مسئولیت آنها در این‌باره بسیار پایین است. باید کاری کنیم که فهم و درک مردم نسبت به موضوع موادمخدر افزایش یابد. فضلی با تأکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه تأکید کرد: باید اقدامات پلیس مبتنی بر کارهای عملیاتی و اطلاعاتی باشد.

کد خبر 249028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز