یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، ماده مخدر جدید «گل» را به آزمایشگاه فرستاد.

گل، مخدری است که از سرشاخه‌های ترد و جوان گیاه شاهدانه تهیه می‌شود، ازجمله عوارض این ماده اضطراب، حملات همراه با وحشت‌زدگی، خنده‌های بی‌مورد، خشکی دهان، ضربان قلب بالا، فراموشکاری، سندروم بی‌انگیزگی و اشتهای سیری ناپذیر است. بابک دین‌پرست معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد‌مخدر اعلام کرد: ماده مخدر جدیدی با عنوان گل در بازار یافت شده که پس از توزیع این نوع ماده مخدر، برای آشنایی با ترکیبات آن به آزمایشگاه تخصصی فرستاده‌ایم. او در حالی این ماده مخدر را ماده‌ای جدید معرفی می‌کند که موج عوارض آن در بین مصرف‌کنندگان باعث شده تا روزنامه‌ها ورسانه‌های دیگر، ازجمله روزنامه همشهری بارها درباره این ماده مخدر گزارش‌هایی برای آگاهی مردم منتشر کنند.

دین‌پرست به فارس گفت: ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز از توزیع این ماده مخدر جدید در کشور با خبر شده اما اگر بخواهیم بگوییم که منشأ و ترکیب آن چیست نمونه‌های این ماده مخدر را به آزمایشگاه تخصصی ستاد داده‌ایم و قطعاً بعد از اینکه ماهیت آن مشخص شد آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. او ادامه داد: تا زمانی که آزمایشگاه تخصصی ماهیت این ماده مخدر را شناسایی نکند و منشأ آن را تأیید نکند نمی‌توانیم در مورد این ماده‌مخدر اطلاعات جدیدی را اعلام کنیم.

اگرچه برخی معتقدند، آشنا کردن خانواده‌ها با عوارض و شیوه مصرف برخی مواد‌مخدر جدید باعث توسعه آن می‌شود، معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز آگاهی بخشی را غیرقابل چشم‌پوشی می‌داند. او گفت: تمام مواد‌مخدری که در کشور شاهد شیوع آن هستیم را اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا خانواده‌ها مطلع شوند و با یکسری اقدامات فریبنده به دام این مواد‌مخدر نیفتند. براساس نتایج ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، مواد‌مخدری که در ماه‌های اخیر با عناوین جدید عرضه می‌شود با نسل چهارم مواد‌مخدر متفاوت است.

نسل چهارم که MPS هستند از نوع مواد روانگردان جدید بوده و با اینکه عنوانشان جدید است ، از دهه 70 در دنیا وجود داشته است. مواداولیه این مواد‌مخدر منشأ گیاهی دارد. این در حالی است که در گزارش سازمان ملل هر روز یک ماده روانگردان جدید در اروپا تولید می‌شود که این مواد ترکیبات و اثرات متفاوتی برجای می‌گذارد.

بسیاری از مواد‌مخدری که اخیراً به بازار آمده جدید نیستند بلکه نام‌های تجاریشان در بین فروشندگان متفاوت است. این نامگذاری‌ها برای جلب مشتری است در غیراین‌صورت ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به محض ورود ماده جدید به بازار آن را به آزمایشگاه تخصصی برای آگاهی از ترکیباتش می‌فرستد. برای نمونه ستاد مواد‌مخدر اعلام کرده است که ماده مخدر جدیدی که با عنوان قارچ مقدس در شیراز کشف شده همان LSD بوده، البته میزان این ماده مخدر محدود است و اثرات مشابه مواد روانگردان را دارد.

علاوه بر گل که معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از آنالیز آن در آزمایشگاه خبر داده، 2 ماده شیمیایی جدید دیگر به نام‌های «نخ» و «برنز» نیز وجود دارد هنوز اطلاعات دقیقی از ترکیبات شیمیایی این مواد در دست نیست. ماده مخدر برنز روی یخ تبخیر و پس از آن استنشاق می‌شود. ماده مخدر نخ نیز با خراش روی پوست جذب بدن افراد می‌شود. شکل ظاهری ماده مخدر نخ هم شبیه «برنج خوراکی سوخته» است. از سوی دیگر، گفته می‌شود تکه‌های بزرگ ماده مخدر نخ با پیچیدن دور سیگار نیز توسط معتادان استعمال می‌شود.

کد خبر 247272
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز