سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ظاهرا اووردوز هروئین که جان بسیاری از افراد دیگر را هم گرفته است، علت مرگ بازیگر برجسته فیلیپ سیمور هافمن در دوم فوریه (۱۳ بهمن) بود،

به نوشته لایو ساینس گرچه بر اساس گزارش‌های خبری پلیس هنوز در حال تحقیق درباره شرایطی است که به مرگ هافمن منجر شد، اما مطرح شدن این احتمال که هروئین باعث مرگ او شده است، این پرسش را به میان می‌آورد که چرا هروئین این همه مرگبار است.

یک مشکل به خصوص هروئین این است که مصرف‌کننده‌ نمی‌داند ماده‌ای که به دست آورده است چند بار با مواد دیگر مخلوط می‌شود.

دکتر اسکات کراکوور، روانپزشک در بیمارستان زاکر هیل‌ساید در کلن اوکز نیویورک که متخصص مشاوره اعتیاد به مواد مخدر است، در این باره می‌گوید: «اووردوز شدن با هروئین آسان است، زیرا هروئین ترکیبی بسیار قدرتمند است، و هیچ نظارتی هم بر آن وجود ندارد. بنابراین هنگامی که فردی هروئین می‌خرد، معلوم نیست این ماده‌ با چه مواد دیگری مخلوط شده و در اختیار او قرار گرفته است.»

مصرف بیش از حد هروئین به سرعت به مرگ منجر می‌شود، زیرا این دارو بخش‌هایی از مغز و سیستم تنفسی را کنترل می‌کنند، مهار می‌کند. در نتیجه سرعت تنفس کاهش می‌یابد یا به کلی متوقف می‌شود، نرسیدن اکسیژن به بدن و تجمع دی‌اکسید کربن در خون به سرعت فرد را می‌کشد.

یک دلیل دیگر مرگبار بودن هروئین این است که قابل تزریق است.

کراکوور می‌گوید: هروئین را می‌توان به صورت گرد از راه بینی استنشاق و یا به صورت وریدی تزریق کرد. هر دوی این راه‌ها خطرناک هستند، زیرا باعث می‌شوند این ماده سریع‌تر به خون راه یابد.

به گفته او افرادی که تنها هستند و بیش از اندازه هروئین مصرف می‌کنند، از حال می‌روند و می‌میرند،‌ اما در مورد افرادی که تنها نیستد، حداقل کس دیگری پیدا می‌شود که وضعیت بد آنها را متوجه شود و به اورژانس زنگ بزند.

در اغلب موارد اووردوز هروئین که مورد بررسی قرار گرفته‌ است، مواد روانگردان دیگری مانندن الکل و کوکائین نیز در بدن فرد یافت شده است.

به گفته کراکوور بسیاری از مصرف‌کنندگان هروئین افرادی هستند که ابتدا به قرص‌های مخدر دارویی معتاد شده بودند. یک مورد شایع در معتادان این است که از اعتیاد به سایر مواد به اعتیاد به هروئین برسند، زیرا هروئین ارزان‌تر هم هست. ضمن اینکه نشئگی هروئین بسیار شدیدتر از قرص‌های مخدر دارویی است و بنابراین افرادی که یک بار آن را امتحان می‌کنند، گرفتارش می‌شوند.

بر اساس گزارش‌ها قرار است برای ثابت شدن اینکه علت مرگ هافمن اووردوز بوده است یا نه و روشن شدن جزییات اتفاقاتی که برای او رخ داده است، بر روی او کالبدشکافی انجام شود. اما سرگذشت این بازیگر که گرفتار اعتیاد بود شبیه سرگذشت بسیاری از معتادان دیگر است.

هافمن سال‌ها بود که اعتیاد دوران جوانیش را ترک کرده بود، اما سال گذشته به رسانه‌ها گفت که اعتیادش عود کرده است و شروع به مصرف قرص‌های مخدر دارویی و مصرف هروئین کرده است.

کراکوور می‌گوید: اعتیاد چرخه‌ای مداوم است. ممکن است اعتیاد دوره‌های اوج‌گیری و فروکش داشته باشد و برای همین است که حتی در مواردی که در مرحله فروکش باشد باید به درمان ادامه داد، زیرا بسیاری ازمعتادان  مستعد بازگشت به اعتیاد هستند.

کد خبر 248299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز