همشهری آنلاین: رخشان بنی اعتماد کارگردان پیشکسوت سینمای ایران پس از ۷ سال دوری از جشنواره فیلم فجر، امسال با «قصه‌ها» در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد.

پشت صحنه فیلم

به گزارش مهر، رخشان بنی‌اعتماد را در سینمای ایران با سینمای اجتماعی می‌شناسند؛ سینمایی که محور آن بیشتر زنان هستند.

این فیلمساز زن سینمای ایران پس از فیلم «خون بازی» که به موضوع اعتیاد در جوانان می‌پردازد، حدود 7 سال از سینما دوری کرد تا جایی که در بخشی از دوران حیات دولت نهم و دهم هیچ فعالیت سینمایی انجام نداد.

وی پس از این چند سال، با فیلم «قصه‌ها» به سی و دومین جشنواره بین‌المللی فجر آمد فیلمی که با حضور شخصیت‌های آثار قبلی وی شکل گرفته است و به نوعی برگرفته از زندگی همان شخصیت ها در جامعه امروز است.

وی فعالیت سینمایی خود را از سال 66 با فیلم «خارج از محدوده» آغاز کرد. فیلمی که در آن مهدی هاشمی، محمود جعفری، پروانه معصومی و ... بازی می‌کردند.

این فیلم در ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و در بخش‌های فنی نامزد دریافت جایزه شد.

وی پس از این فیلم «زرد قناری» را در سال 67 ساخت. فیلمی که دوباره در آن از حضور مهدی هاشمی بهره برد که در کنار وی گلاب آدینه نیز به ایفای نقش پرداخت.

این فیلم نیز مانند کار قبلی بنی اعتماد در ژانر اجتماعی ساخته شد. این فیلم در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در آمد و در بخش بازیگری سیمرغ گرفت.

«پول خارجی» فیلم بعدی بنی اعتماد است که در هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در آمد.

در این فیلم علی نصیریان، محمد علی کشاورز، مهتاج نجومی، رسول نجفیان و... بازی می‌کنند. این فیلم هم یک کار اجتماعی بود که در بخش فنی نامزد دریافت جایزه شد.

«نرگس» یکی از مهمترین فیلم‌های کارنامه بنی اعتماد است که در آن فریماه فرجامی، ابوالفضل پور عرب، عاطفه رضوی بازی می‌کنند. این فیلم یک اثر اجتماعی عاشقانه است.

«نرگس» در دهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و رخشان بنی اعتماد برای آن سیمرغ بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

البته در کنار بخش های فنی، فریماه فرجامی به عنوان بازیگر فیلم تقدیر شد. این فیلم یکی از آثار مطرح سینمای ایران هم به شمار می‌رود که در همان زمان یک اثر پیشرو به شمار می‌رفت.

«روسری آبی» یکی دیگر از آثار مطرح سینمای ایران و کارنامه بنی‌اعتماد است. این فیلم هم در کنار پرداختن به یک موضوع اجتماعی یک درام عاشقانه محسوب می‌شود.

بازی خوب عزت‌الله انتظامی، فاطمه معمتدآریا و گلاب آدینه یکی از برگ‌های برنده فیلم است. این اثر هم مانند کار قبلی بنی اعتماد یک مثلث عاشقانه به شمار می‌رود.

این فیلم در سیزدهمین جشنوراه فیلم فجر روی پرده رفت و با استقبال منتقدان و مخاطبان روبرو شد. «روسری آبی» در بخش بازیگری سیمرغ دریافت کرد و جایزه بهترین فیلم را هم گرفت.

«بانوی اردیبهشت» فیلم دیگر بنی‌اعتماد است که در سال 76 ساخته شد. این فیلم روایت متفاوتی داشت و با کارهای قبلی این کارگردان تفاوت می‌کرد. مینو فرشچی بازیگر اصلی این فیلم محسوب می‌شود.

«بانوی اردیبهشت» در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش مسابقه سینمای ایران و بخش بین الملل به نمایش در آمد.

جایزه ویژه هیات داوران، بهترین کارگردانی، بهترین طراحی صحنه و لباس و ... جوایزی بود که در این جشنواره نصیب این فیلمساز شد.

«داستان‌های جزیره- اپیزود سوم» یک اثر اپیزودیک بود که یکی از این اپیزودها توسط بنی‌اعتماد در سال 77 ساخته شد.

تمام فیلمبرداری این فیلم در کیش انجام شد. باران کوثری، ابراهیم شیبانی و... در این فیلم بازی کردند. این فیلم در جشنواره فجر به نمایش درنیامد.

«زیر پوست شهر» یکی دیگر از فیلم‌های مطرح کارنامه بنی اعتماد است که مخاطبان زیادی دارد و هنوز خیلی از علاقمندان به فیلمسازی بنی‌اعتماد نام این فیلم را جزو آثار مهم وی می‌دانند.

این فیلم که محور آن یک زن و مادر خانواده است با بازی خوب گلاب آدینه به شرایط یک خانواده در جنوب شهر تهران می‌پردازد و مشکلاتی که آنها در جامعه دارند.

این فیلم هم در جشنواره فجر حضور نیافت. محمدرضا فروتن، باران کوثری، ابراهیم شیبانی و... در این فیلم بازی می‌کنند.

«روزگار ما» در سال 80 توسط این کارگردان ساخته شد. این فیلم هم اپیزودیک بود و در فضای انتخابات ساخته شده است. در این فیلم پگاه آهنگرانی، میلاد صدرعاملی و ... بازی می کنند.

این فیلم هم در جشنواره فجر حضور نداشته است.

«روایت سه گانه- ننه گیلانه» در سال 82 ساخته شد. این کار اپیزودیک توسط بنی اعتماد، حسن برزیده و پرویز شیخ طادی ساخته شد.

اپیزود «ننه گیلانه» جایزه ویژه هیات داوران را در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر نصیب خود کرد. این فیلم که اثری ضد جنگ بود و در ارتباط با آدم هایی است که در جنگ حضور داشتند توانست ارتباط خوبی با منتقدان برقرار کند.

بهرام رادان و فاطمه معتمد آریا بازیگران این فیلم هستند. البته بنی اعتماد بعدها از این اپیزود فیلم دیگری با همین عنوان ساخت که در سال 83 اکران عمومی شد.

«خون بازی» آخرین حضور بنی اعتماد در جشنواره فیلم فجر است که با این فیلم در سال 85 در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت.

این فیلم که به معضل اعتیاد در بین جوانان می‌پردازد در همان سال در جشنواره فجر جوایز متعددی همچون سیمرغ بهترین بازیگری و بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

«قصه‌ها» عنوان تازه‌ترین ساخته بنی اعتماد است که وی در اینباره معتقد است: قصه‌ها گذر به هفت موقعیت از زندگی آدم‌هایی است که در شرایطی شبیه به بسیاری از ما و آدم‌های دیگر جامعه روزگار می‌گذرانند.

بعد از نزدیک به سه دهه فیلمسازی هنوز شخصیت‌های فیلمهای مستند و سینمایی‌ام برایم زنده و با آنها زندگی می‌کنم.

«قصه‌ها» برگشت دوباره به شخصیت‌های فیلم‌های قبلی‌ام در شرایط امروز است. گرچه فیلم «قصه‌ها» روایتی کاملا مستقل دارد اما برای خود من و کسانی که فیلم‌های قبلی‌ام را دیده‌‍‌اند، مروری بر سرنوشت آدمها و شرایط اجتماعی سه دهه گذشته است.

گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، نگار جواهریان، بابک حمیدیان، بهاره دانشگر، ریما رامین فر، حبیب رضایی، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی نیا، خسرو شهراز، فوژان عارف پور، محمدرضا فروتن، شاهرخ فروتنیان، باران کوثری، پیمان معادی، فاطمه معتمدآریا، حسن معجونی، مهدی هاشمی بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم که در بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بنی‌اعتماد ساخته شده است.

کد خبر 247311
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز