همشهری آنلاین: شبکه خبری بی بی سی در گزارشی به بررسی موضوع سوءمصرف مواد مخدر در آمریکا پرداخت و نوشت: تعداد افرادی که در آمریکا به دلیل سوءمصرف مواد مخدر درگذشته‌اند بیش از آمار افرادی است که بر اثر تصادفات یا درگیری‌های خیابانی کشته می‌شوند.

به گزارش ایرنا، به نوشته «بن کارتر» آمار و ارقام مرکز کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌ها در آمریکا نشان می‌دهد تعداد افرادی که در آمریکا بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در سال‌های 2000 تا 2010 درگذشته‌اند دو برابر شده است.

بر اساس این گزارش، برای اولین بار در تاریخ آمریکا در سال 2009 تعداد درگذشتگان براثر سوءمصرف مواد از افرادی که در تصادفات جاده‌ای یا بر اثر درگیری‌ها با اسلحه گرم کشته شدند، بیشتر بود. اکنون باید به این سوال پاسخ داد که دلیل همه‌گیری سوءمصرف مواد مخدر در آمریکا چیست؟

آمار و ارقام نشان می‌دهد تعداد افراد کشته شده بر اثر سوءمصرف مواد شامل داروهای مسکن تجویزی در یک دهه گذشته سه برابر شده است؛ به همین اندازه میزان تجویز داروهای مسکن با منشأ مواد مخدر فروخته شده به داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، پزشکان و مطب‌ها نیز چهار برابر شده است.

دکتر «لن پائولوزی» از مرکز کنترل و پیگشیری از بیماری‌ها می‌گوید: استفاده از مسکن‌های با منشأ مواد مخدر به شدت در جامعه آمریکا نسبت به دهه 1990 افزایش یافته و دلیل آن تغییر رویکرد در مورد کارآمدی این نوع از مسکن‌هاست.

وی ادامه داد: این مسکن‌ها ابتدا برای افرادی تجویز می‌شد که با بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند سرطان دست و پنجه نرم می‌کردند اما اکنون شاهد افزایش تمایل پزشکان برای استفاده از این مسکن‌ها برای کاهش درد در بسیاری از بیماری‌ها هستیم که این امر نیز به سوء مصرف مواد در بعضی موارد منجر شده است.

بر اساس این گزارش، خرید و فروش مواد مخدر در آمریکا نیز بازار سیاه گسترده‌ای پدید آورده به طوری که طبق آمار در سال 2012 حدود 12 میلیون و 500 هزار نفر بدون تجویز پزشکان مسکن‌های با منشأ مواد مخدر خریده و مصرف کرده‌اند.

«فیلپ سیمور هافمن» هنرپیشه آمریکایی که هفته گذشته به دلیل سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داد، از قبل آشکارا در مورد اعتیاد خود صحبت کرده بود و حتی وابستگی به داروهای مسکن را نیز پذیرفته بود؛ با آن‌که وی به دلیل سوءمصرف ماده مخدر هروئین درگذشته است. او البته تنها هنرپیشه آمریکایی نیست که در سال‌های اخیر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر درگذشته است.

بر اساس این گزارش، تعداد استفاده‌کنندگان از هروئین در آمریکا در 5 سال گذشته دو برابر شده است و یکی از دلایل آن افزایش تجویز مسکن‌های با منشأ مواد مخدر است؛ زیرا بسیاری از افرادی که با دردهای فراوان روبرو هستند ترجیح می‌دهند از هروئین استفاده کنند.

دکتر پائولوزی می‌گوید: اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا که زیر نظر وزارت دادگستری این کشور مسئولیت مبارزه و کنترل مواد مخدر را برعهده دارد، از افزایش شدید واردات هروئین از مرز مکزیک به داخل آمریکا را گزارش داده است.

وی افزود: ممکن است بعضی افراد ابتدا با تجویز مسکن‌ها مصرف مواد را شروع کنند اما در ادامه به هروئین وابسته شوند که راحت‌تر در دسترس و ارزان‌تر است همچنین قدرت بیشتری نسبت به قرص‌های تجویز شده در بازار سیاه دارد.

کد خبر 248803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز