همشهری‌آنلاین: نماینده ناشران در شورای برنامه ریزی نمایشگاه کتاب تهران در پایان مهلت ثبت نام ناشران تهرانی برای حضور در بخش عمومی نمایشگاه از ثبت نام ۷۵۴ ناشر تهرانی خبر داد.

به گزارش ایبنا محمود آموزگار درباره حضور ناشران شهرستانی در بخش عمومی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرد: این ناشران تا 21 بهمن فرصت دارند درخواست‌های ثبت نام خود را از طریق پست به بخش‌های تعیین شده ارائه دهند که در نتیجه تعداد این ناشران نیز از طریق ادارات کل ارشاد به کمیته ناشران عمومی نمایشگاه متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت ناشران بین الملل نیز گفت: ناشران بین‌المللی در سال‌هایی که گذشت ارتباط خوبی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برقرار کردند اما در بیست و چهارمین و بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب با بدقولی این وزارتخانه روبه‌رو شدند.

وی ادامه داد: حضور در نمایشگاه کتاب شرایط مکانیزم ساده حسابداری است. ناشران بین‌المللی اگر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طلب داشته باشند، دیگر با این وزارتخانه معماله‌ای نخواهند کرد.

آموزگار با اشاره به تصمیمات معاونت فرهنگی در پرداخت مطالبات ناشران بین‌الملل، گفت: در جلسه‌ای که همزمان با هفته کتاب با سید عباس صالحی داشتیم، قول داده شد که دست‌کم نیمی از این معوقه ناشران بین الملل در اسفندماه پرداخته شود تا شاهد ارایه آثار علمی ناشران بزرگ دنیا در نمایشگاه کتاب تهران باشیم. این رقم بسیار ناچیز است اما در اجرای هر چه بهتر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تاثیر به سزایی دارد.

وی با بیان این‌که بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب تهران مشکل ارزی نداشت، در پاسخ به این سوال که «آیا با برداشتن یارانه‌ها از بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران، استقبال از این بخش مطلوب خواهد بود؟» اظهار کرد: ضرورت دارد نقش شاخص وزارت فرهنگ و ارشاد را در ایران بسنجیم که با دعوت از ناشران بین المللی زمینه دسترسی آسان دانشجویان و استادان را به کتاب های علمی دنیا را فراهم کرده است.

نماینده ناشران در شورای برنامه ریزی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: اقتصاد یک دولت حکم می‌کند که از سیستم یارانه‌ای فاصله بگیرد. کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست. البته هنگامی که دولت می‌بیند بخشی از جامعه در حال آسیب است به ناچار به کمک طرح‌های حمایتی از جامعه پشتیبانی می‌کند. با توجه به این‌که نرخ ارز در ایران در مدت کوتاهی سه برابر شد و مخاطبان گسترده بخش بین‌الملل نمایشگاه وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و علوم پزشکی‌اند، باید کوشید تا این بخش از جامعه آسیب نبیند.

آموزگار با بیان این‌که برای اجرای بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این رویداد پیشنهادهایی ارایه کردیم، گفت: مخاطبان اصلی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب اعضا و زیرمجموعه های وزارتخانه های علوم، فناوری و تحقیقات و علوم پزشکی است. با توجه به گستردگی مخاطبان این بخش، باید راه‌های مناسبی را جست و چگونگی حمایت از خریداران کتاب‌های جدید را ارایه دهند.

اختصاص بن کارت های خرید کتاب به بخش بین الملل

وی گفت: چندی پیش نرخ ارز در کمتر از یک سال سه برابر افزایش یافت. در این مدت فروش کتاب های خارجی در حوزه علوم پزشکی که از منابع اصلی دانشجویان ایرانی است، با آسیب هایی روبه رو شدند. به نظرم این بخش از نمایشگاه به حمایت هایی از سوی ناشران خارجی و نیز دولت نیاز دارد.

عضو شورای سیاستگذاری بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد: اختصاص بن کارت های ویژه بخش بین الملل نمایشگاه به موسسات و مراکز پزشکی و بهداشتی و همچنین دانشجویان و استادان می تواند یکی از راه های حمایت از بخش بین الملل نمایشگاه باشد.

وی ادامه داد: همچنین سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، فناوری و تحقیقات و علوم پزشکی با تامین بخشی از بهای آثار علمی که از منابع درسی دانشجویان و محققان به شمار می آیند، می تواند در حمایت از بخش بین الملل نمایشگاه کتاب موثر باشد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال 1393 در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. از دوره بیست و ششم نمایشگاه کتاب تهران بن خرید کتاب از بخش بین‌الملل حذف شد و علاقه مندان کتاب های مورد علاقه خود را به طور نقدی خریداری می‌کنند.

کد خبر 248581
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز