چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

احمد افشار: درحالی‌که بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌رغم انتقادات زیاد از سوی مردم و کارشناسان و با تمام حواشی خود کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود، مدیران برگزاری این رویداد فرهنگی با اظهارنظرات عجیب و غریب، همچنان خود را موظف به پاسخگویی به افکار عمومی می‌دانند.

 چنانچه مجید حمیدزاده مدیر کمیته نظارت محتوایی نمایشگاه کتاب، روز یکشنبه در اظهار‌نظری این دوره از نمایشگاه را به‌عنوان پاک‌ترین و منزه‌ترین نمایشگاه یاد کرد و گفت: میزان تخلفات این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در بخش ناشران داخلی به 0/5 در هزار و در بخش ناشران خارجی به یک در هزار هم نمی‌رسید! به‌عبارت دیگر میزان تخلفات در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران به‌صورت تقریبی معادل با صفر بود. البته پیش از این نیز علی اسماعیلی رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در دهمین روز برپایی نمایشگاه به ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره پرداخته و گفته بود که ما مدعی هستیم این پاک‌ترین دوره نمایشگاه کتاب طی 26دوره برگزاری بوده است. البته شاید اعلام پاک‌ترین دوره توسط رئیس نمایشگاه به خاطر مواردی بوده که ایشان در زیر به آنها اشاره کرده است. وی این رویداد را یکی از منظم‌ترین دوره‌ها به جهت برگزاری توصیف و تأکید کرده بود که امسال به لطف خدا خون از دماغ کسی جاری نشد.

اسماعیلی حتی به حاتم‌بخشی خود به کودکان خردسال هم اشاره کرده و گفته بود که بنده در 23نوبت به‌خصوص در بخش ناشران غرفه‌های کودک و نوجوان به هر‌یک از بچه‌های خردسال که برای خرید به نمایشگاه آمده بودند 10هزار تومان بن کارت خرید کتاب هدیه دادم. رئیس نمایشگاه این را نیز اضافه کرده بود که 8گروه شامل 4 گروه خواهران و 4 گروه برادران مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر را در نمایشگاه کتاب امسال تهران به خوبی انجام دادند. مهم‌تر از همه اسماعیلی در بحث سیستم نظافت نمایشگاه هم گفته بود: ما روزانه 40تن مواد زائد را در نمایشگاه تصفیه کردیم که این کار توسط 300نفر هر روز انجام می‌شد. اسماعیلی ضمنا با اشاره به تدارک یک سالن غذاخوری برای نخستین‌بار در نمایشگاه امسال کتاب تهران گفته بود: امسال مجموعه عوامل اجرایی با دریافت کوپن می‌توانستند به‌صورت رایگان غذایی گرم تهیه و در رستوران صرف کنند! تا وقتی‌که نوع نگاه مسئولان فرهنگی کشور به موضوع‌های زیربنایی اینگونه است چه انتظاری می‌توان داشت برای تدبیر در امور زیربنایی مانند نمایشگاه کتاب. البته اعلام اینگونه آمارهای خودساخته توسط مدیران فرهنگی این دولت نباید با شگفتی همراه باشد چرا که محمود احمدی‌نژاد هم وقتی اختلاس 3هزار میلیاردی دولتش برملا شد، با وجود این اختلاس به جای عذرخواهی از مردم تأکید کرد: من معتقدم این دولت پاک‌ترین دولت تاریخ این کشور است و من این را می‌توانم اثبات کنم!

متأسفانه مسئله‌ سطحی‌نگری مسئولان فرهنگی در برخورد با مسائل و معضل‌های فرهنگی در نمایشگاه کتاب همین بس که به‌رغم اینکه امسال کاهش میزان استقبال و خرید از نمایشگاه به شکل مشهودی خودنمایی کرد و از دید رسانه‌ها هم پنهان نماند، مسئولان ارشاد همچنان تأکید کردند که میزان استقبال و خرید هیچ کاهشی نداشته است. مدیران فرهنگی دولت در تمامی این گزار‌ش‌ها کمترین اشاره‌ای به کاهش آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب، افت فروش کم کتاب نسبت به سال‌های گذشته، انگیزه کم خرید کتاب از سوی مخاطبان یا تعطیلی 13غرفه‌ در ششمین روز از نمایشگاه نکرده و اساسا هیچ‌گونه آمار روشنی اعلام نکردند. متولیان فرهنگی هیچ اشاره‌ای به تناقض‌گویی‌های بین خودشان، به‌خصوص درباره‌ کتاب‌های «حریم سلطان» و «عشق ممنوعه» که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شدند، نکردند. به‌نظر می‌رسد یک پرسش اساسی همچنان از متولیان فرهنگی باقی است؛ با گذشت 35سال از عمر انقلاب اسلامی و 26دوره برپایی نمایشگاه کتاب تهران، الان در کدام نقطه از یک استراتژی یا برنامه فرهنگی در حوزه نشر قرار داریم؟

کد خبر 215351

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز