گروه ادب و هنر: پرونده بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 11اردیبهشت آغاز شده بود، امروز بسته می‌شود.

نمایشگاه کتاب

 گذشته از کم وکیف برگزاری این رویداد فرهنگی، این نمایشگاه طی مدت برگزاری فرصتی ایجاد کرد تا جمع کثیری از ناشران داخلی، گزیده‌ای از جدیدترین انتشارات خود را در موضوعات مختلف به نمایش بگذارند. در واقع این نمایشگاه موجب می‌شود تا مجموعه‌ای از بهترین آثار از نظر محتوا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد. این گزارش نگاهی دارد به برخی کتاب‌های عرضه شده و ناشرین آنها، تا علاقه‌مندانی که فرصت حضور در نمایشگاه را پیدا نکرده‌اند، بتوانند با برخی از این کتاب‌ها آشنایی پیدا کنند.

انتشارات سوره مهر

کتاب لشکر خوبان به قلم معصومه سپهری تا قبل از توصیه شفاهی رهبر انقلاب درباره این کتاب 4 بار به چاپخانه رفته بود و بعد از آن شد گل سرسبد غرفه سوره مهر و پرخواننده‌ترین کتاب در حوزه دفاع‌مقدس. همچنین مجموعه شعر«ضد» ‌فاضل نظری، که شعرهای جدیدش را جایی نخواند و برای انتشار هم به مجله‌ای نداد، همه را منتظر گذاشت تا روزی که کتاب شود. ضد‌ با آن طراحی عجیب و فانتزی سنگین معلوم بود که رکورددار خواهد شد. احمد دهقان هم در بچه‌های کارون حق مطلب را به جا آورده است. قصه‌ای برای خاطر بچه‌های شط، با همان زبان، با همان لبخندها و با همان غیرت، فقط این بار کمی بوی باروت دارد و اندکی خونی است. از سوی دیگر دوستداران طنز، کارهای ناصر فیض را روی دست بردند. «فیض بوک»، ناصر فیض یکی از قله داران امسال بود. از طرف دیگر به‌طور معمول آخرین کتاب‌های نویسندگان شهیر، همیشه پرفروش‌ترین کار آنها نیست اما این «گرگ‌سالی» امیرحسین فردی است که بعد از فوتش هنوز هم در جریان ادبیات اقتدارش را حفظ کرده است.

نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

خاطرات آیت‌الله‌سیدمحمد خامنه‌ای به قلم جواد کامور بخشایش به‌صورت زندگینامه - خاطرات توسط این مرکز به چاپ رسیده است. این کتاب برادر خلفی برای کتاب شرح اسم است؛ همان کتاب زندگینامه رهبر انقلاب که رکورددار فروش سال پیش بود. همچنین مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سفرنامه‌ای به نام‌ماه بندان را به قلم محمدرضا شهبازی به چاپ رسانده است.

انتشارات شهرستان ادب

کتاب شعر چمدان‌های قدیمی را علیرضا قزوه شاعر معاصر، که یکی از بهترین کارهایش است، برای چاپ به شهرستان ادبی‌ها داده است. او معتقد است که شهرستان ادب برای خودش یک حوزه هنری کوچک است. همچنین مجموعه همیشه باران، سعید حدادیان را این انتشارات عرضه کرده است. هنوز خیلی از مخاطبان مداحی‌های حدادیان هم نمی‌دانند که شعر خیلی از نوحه‌ها و مولودی‌ها کار خود حاج سعید است.

انتشارات عابد

دایره‌المعارف مصور تاریخ یهودیت و صهیونیسم، به قلم طارق سویدان را انتشارات عابد عرضه کرده است. درباره این کتاب همان روز اول آمدنش به نمایشگاه خبرگزاری‌ها تیتر زدند: کتابی که صهیونیست‌ها را عصبانی می‌کند.

نشر سایان

دایره المعارف مصور تاریخ فلسطین را نیز حامد کفاش، امیر منصوری و زهرا یگانه، در نشر سایان به چاپ رسانده‌اند. چیزهایی هست که از داخل فلسطین اشغالی هیچ‌کس ندیده و نشنیده است ولی در این کتاب هست.

مؤسسه روایت فتح

کتاب مرگ از من فرار می‌کند، داستان‌هایی شنیدنی از عارف بی‌نظیر جبهه‌هاست. در واقع خاطرات شهید دکتر مصطفی چمران است که مؤسسه روایت فتح آن‌را منتشر کرده است. داستان‌هایی از روزهایی که مصطفی چمران در آمریکا درس می‌خواند، از روزهایی که در لبنان می‌جنگید و از روزهایی که در دهلاویه و سوسنگرد مسئول عملیات چریکی شده بود.

نشر شاهد

کتاب خلاصه تفاسیر، به نویسندگی عباس پور‌سیف را نشر شاهد روانه بازار کرده است. این کتاب ترجمه و تفسیر کل قرآن کریم است که با استناد به «تفسیر المیزان» و «تفسیر نمونه» تدوین شده است. مولف در تفسیر آیات کوشیده است عمدتا از آیات دیگر بهره جوید. انتشارات نیستان با کتاب نامیرا که به قلم شیوای صادق کرمیار نوشته شده حرفی برای گفتن دارد. انتشارات نیستان از نیمه سال پیش این کتاب را روانه بازار کرده است.

انتشارات نور و نار

کتاب دو روز مانده به پایان جهان را عرفان نظرآهاری نوشته و انتشارات نور و نار آن‌را به چاپ رسانده است. این کتاب سال گذشته که منتشر شده بود پنج بار تجدید چاپ شد و امسال هم یکی از پرمشتری‌های نمایشگاه کتاب است.

نشر مصابیح الهدی

کتاب شرح خطبه فدک، آیت‌الله مجتبی تهرانی را نشر مصابیح‌الهدی به چاپ رسانده است. آیت‌الله تهرانی در این کتاب به‌گونه‌ای از خطبه فدک حضرت صدیقه طاهره حرف زده است که دلت پرمی‌کشد برای خواندن باقی سخنان و احادیث حضرت‌شان. انگار دارید یک کتاب از اسناد ولایت را ورق می‌زنید.

نشر ققنوس

زندگینامه گابریل گارسیا مارکز را که جرالد مارتین نوشته، بهمن فرزانه ترجمه کرده است. این کتاب نشر ققنوس جزو مهم‌ترین کتاب‌های این ناشر است. از وقتی که مارکز بزرگ به فراموشی و یکی دو بیماری دیگر دچار شد سیل ترجمه زندگینامه‌اش در کشورهای مختلف اوج گرفت.

کانون پرورش فکری

راز قلعه جنی، به قلم حمیدرضا شاه آبادی، یک اثر داستانی جنگی در ژانر وحشت است. داستانی غیرقابل پیش‌بینی که به جنگ ختم می‌شود. کتابی که در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوش درخشیده است.

نشر عصر داستان

کتاب خوش نشین را علی موذنی در نشر عصر داستان به چاپ رسانده است. یک داستان شهری و آپارتمانی از نویسنده‌ای سرشناس و پرطرفدار و ناشری که به ظاهر و سر و شکل کتابش حسابی اهمیت می‌دهد.

انتشارات انقلاب اسلامی

انتشارات انقلاب اسلامی، کتاب 70 اصل انتخاباتی را به روایت مقام‌معظم‌رهبری روانه بازار نشر کرده است. البته ناشر این کتاب به‌عنوان ناشر تخصصی، بیانات رهبر انقلاب را در دو سه عنوان دیگر هم در پیشخوانش دارد.

مؤسسه اندیشه اسلامی

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم، یک کتاب تاریخی است که متن درس‌های شفاهی مقام‌معظم رهبری در سال‌هایی که امام جماعت مسجد امام حسن مشهد بوده‌اند را به سبک و سیاق کتاب‌های قدیمی توسط مؤسسه صهبای جهادی اندیشه اسلامی ارائه می‌کند.

نشر فرهنگ اسلامی

کتاب انقلاب؛ فصل بیداری به قلم محمدرضا زائری را دفتر نشر فرهنگ اسلامی روانه بازار کرده است؛ کتابی برای آنهایی که امام را ندیده و پای حرف‌هایش ننشسته‌اند. روزآمد کردن سخنان امام‌خمینی(ره) به قلم یک روحانی خوش ذوق.

عصر داستان

کتاب سایه اژدها را نیز محمدعلی گودینی در عصر داستان به چاپ رسانده است. کتابی به شکل یک مانتوی چینی! درباره ورود مرموزانه چین در بازار لباس ایران.

نشر آرما

کتاب کلت 45نماینده تام و تمام سازمان منافقین را نشر آرما به قلم حسام الدین مطهری عرضه کرده است. این کتاب یک داستان خانوادگی است که نویسنده‌اش تأکید می‌کند کتابی غیرسیاسی نوشته است.

سازمان هنری اوج

کتاب سال سی را رضا طاهرخانی و دیگران توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج روانه بازار کرده‌اند. این کتاب اگرچه پرفروش‌ترین کتاب نمایشگاه نبود ولی با شکستن نصاب هنرمندی انتشار یک کتاب کورنولوژیک آبروی حسابی برای ایران بعد از انقلاب است.

نشر مجمع جهانی صلح اسلامی

کتاب دیپلماسی صلح عادلانه در سیره پیامبر، به قلم پروفسور ظفر بنگاش را اکبر بتوئی ترجمه کرده و توسط مجمع جهانی صلح اسلامی به چاپ رسیده است؛ کتاب تازه‌ای که موضوع بکری دارد. خواندن این کتاب به علاقه‌مندان به موضوعات دیپلماتیک پیشنهاد می‌شود.

انتشارات یساولی

شاهنامه فردوسی سروده ابوالقاسم فردوسی را انتشارات یساولی وارد بازار کرده است. این نسخه نفیس از دیوان حکیم توس با قیمت یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان گران‌ترین کتاب نمایشگاه بیست و ششم است.

نشرماهی

کتاب شب‌های روشن یک داستان خارجی است. نویسنده آن فئودور داستایوفسکی است. حتی اگر نخستین کار این نویسنده نباشد، حتما یکی از اولی‌هاست که نشرماهی آن‌را روانه بازار کرده است.

انتشارات نیستان

کتاب حاء سین نون سیدعلی شجاعی را انتشارات نیستان روانه بازار کرده است. سیدعلی شجاعی دو‌سه کتاب قبل از این هم داده بود، اما نه از جایگاه ناشر و نه از بابت پسر سیدمهدی شجاعی بودنش. البته فکر نمی‌کرد کتابش اینقدر فروش داشته باشد.

نشر سپیده باوران

مجموعه شعر طنز یک بغل کاکتوس، ابوالفضل زرویی نصرآباد را نشر سپیده باوران به چاپ رسانده است. 100 شعر طنز وقتی از فیلتر استاد بزرگ جناب زرویی نصرآباد گذشته باشد یک پدیده جانانه برای هدیه است. این کتاب دست‌کم سه دلیل مهم برای پرفروش شدن دارد.

نشر شهر قصه

خبرنگار ژنرال دوگل، به قلم کامران نجف‌زاده، توسط نشر شهر قصه روانه بازار شده است. این کتاب در واقع حاشیه نگاری‌ها و یادداشت‌های شخصی نجف‌زاده از پشت صحنه حوادث مهمی که در آنها حضور داشته است، به انضمام داستانک‌های عاشقانه و نوستالژی دهه شصتی‌هاست که جزو اضلاع کتاب است!

کد خبر 213510

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز