همشهری آنلاین: فهرست نسخه‌های خطی اهدایی رهبری و پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی عصر امروز در غرفه انتشارات آستان قدس رضوی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

نسخه‌های خطی

به گزارش مهر، مراسم رونمایی از فهرست نسخه‌های خطی اهدایی رهبری و پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی عصر امروز پنجشنبه 19 اردیبهشت با حضور محمد‌هادی زاهدی مدیر عامل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی در غرفه انتشارات آستان قدس رضوی واقع در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

زاهدی در این مراسم گفت: رهبر انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته بیش از 14 هزار کتاب خطی و چاپ سنگی به آستان قدس رضوی اهدا کردند. این کتاب‌ها از جمله آثار باارزش تمدن اسلامی است که با همت ایشان گردآوری شد و در کتابخانه مرکزی آستان قدس نگهداری می‌شود. در میان این آثار، کتاب‌هایی از قرون اولیه اسلامی از جمله قرآنی منسوب به امام حسین (ع) وجود دارد که روی پوست و به خط کوفی نوشته شده است.

وی افزود: فهرست نویسی یکی از رشته‌ها و فنون ظریفی است که توسط اساتید انجام می‌شود. فهرست نگاران برای فهرست نویسی، شناسایی نوع خط، جنس کاغذ، مکان ساخت کاغذ، تذهیب و سایر فنون و هنرهای موجود در حوزه کتاب را شناسایی می‌کنند. آستان قدس رضوی با به کارگیری فهرست نویسان جوان این مجموعه اهدایی رهبر انقلاب را فهرست نویسی کرده که طی دو سال اخیر تعداد آن به 12 جلد رسیده و پیش بینی می‌کنیم این تعداد به 14 جلد در زمینه‌های مختلف و موضوعات گوناگون افزایش پیدا کند.

مدیر عامل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی اثر دیگری است که سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی به تازگی منتشر کرده است. آستان قدس رضوی به لحاظ اهمیت نخستین مرکز اسنادی کشور و از نظر تعداد سند با بیش از 13 میلیون برگ سند، دومین مرکز اسنادی کشور است که قدمت اسناد آن به اوایل قرن هشتم هجری برمی گردد.

وی گفت: برخی از این اسناد مربوط به دوره‌های صفوی، زندیه، افشاریه، قاجاریه و قرن معاصر است. مجموعه اسناد این مرکز ثبت جهانی شده و لازم بود برای ارائه داشته‌های این مرکز، مجله ای به صورت تخصصی ارائه شود که نخستین پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی در حوزه وقف توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی به این ترتیب تدوین شد.

در ادامه این مراسم، جلد یازدهم فهرست نسخه‌های خطی اهدایی رهبر انقلاب اسلامی، با موضوع فقه و اصول اسلامی و پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی اثر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

کد خبر 213397
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز