همشهری آنلاین: سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد که چند روز پیش درباره‌ جمع‌آوری «صراحت‌نامه» هاشمی رفسنجانی از نمایشگاه کتاب توضیحاتی داده بود، حالا در اقدامی عجیب و البته برای رسانه‌ها تکراری، حرف‌هایش را به‌دلایل نامعلومی تکذیب کرده است.

هاشمی رفسنجانی

ایسنا نوشت: علی اسماعیلی - سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ مسأله‌ کتاب «صراحت‌نامه» که ظاهرا تا دو روز اول نمایشگاه کتاب هم به مخاطبان ارائه می‌شده است، علت جمع‌آوری آن‌را نداشتن اعلام وصول اعلام کرده و گفته بود: این موضوع به این دلیل بوده است که گاهی مواردی به نقل از شخصیت‌ها آورده می‌شود و ما برای این‌که بتوانیم به آن کتاب برای عرضه در نمایشگاه کتاب مجوز بدهیم، مجبوریم این‌گونه نقل قول‌ها را از مراکز ذی‌صلاح استعلام کنیم تا ببینیم نقل قول‌ها با واقعیت تطبیق دارند یا خیر؟ مسأله‌ این کتاب هم به خاطر این موضوع بوده است.

او با تاکید بر این‌که کتاب مورد نظر این مراحل را طی نکرده و به همین سبب مجاز به حضور در نمایشگاه نبوده است، همچنین عنوان کرده بود: ضوابط حضور کتاب در نمایشگاه تعریف شده است و هر کتابی که از وزارت ارشاد مجوز چاپ بگیرد و از طریق اداره‌ی کتاب اعلام وصول شود، می‌تواند در نمایشگاه حضور پیدا کند. مراحل اعلام وصول و استعلام کتاب «صراحت‌نامه» نیز طولانی نشده و کارهای آن در دست اقدام است.

اسماعیلی حتا در پاسخ به این سؤال که این کتاب یک بار منتشر و عرضه شده، با تکرار، تأکید کرده بود: کتابی که در اداره‌ کتاب اعلام وصول نشده باشد‌، طبق مقررات، اجازه‌ عرضه پیدا نمی‌کند.

اما امروز (23 اردیبهشت‌ماه) سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی غیراخلاقی، در گفت‌وگویی، اظهار کرده است: «کتاب «صراحت‌نامه» مشکلی ندارد، حتا از سطح نمایشگاه کتاب هم جمع نشد؛ ما هیچ گزارشی حتا مکتوب درباره‌ جمع‌آوری کتاب «صراحت‌نامه» نداشتیم و این موضوع یک خبرسازی بود»!

ایسنا به‌دلیل زیر پا گذاشته شدن اصول و مبانی صریح اخلاقی و با توجه به سخنان تؤام با اتهام سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاجرم فایل صوتی بخش مربوط به این موضوع را از گفت‌وگوی مزبور، در فایل پیوست منتشر می‌کند.

«صراحت‌نامه» متن گفت‌وگوی مفصلی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 89 است که در آن به پرسش‌های متنوعی در حوزه‌ی مدیریت ارتباطات سیاسی و فرهنگی و همین‌طور زندگی شخصی خود پاسخ داده است.

این کتاب متن گفت‌وگو با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره‌ نامه‌ او به مقام معظم رهبری، دیدگاه‌هایش درباره مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88،‌ حضور تعدادی از مسؤولان سابق در شبکه‌های ماهواره‌یی فارسی‌زبان، آزادسازی ماهواره، فعالیت‌های شبکه‌های ماهواره‌یی فارسی‌زبان و بی‌بی‌سی و... است.

به گفته‌ تدوین‌کنندگان کتاب، او در این مصاحبه برای اولین‌بار گفته که آماده‌ی کناره‌گیری از قدرت است، اما می‌ترسد اقدامش قهر تلقی شود. هاشمی در این کتاب دیدگاه‌های خود را درباره مناظرات مشهور سال 88 کاندیداهای ریاست‌جمهوری تشریح کرده و نظراتش در مورد نوع فعالیت شبکه‌ی خبری بی‌بی‌سی و حضور چهره‌هایی نظیر عطاء‌الله مهاجرانی در آن را اعلام کرده است.

کد خبر 213993
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز