دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

اصغر اصغری : می‌گویند بهترین دوست آدمی است؛ بی‌منت و چشمداشت، بی‌دریغ، بی‌تشریفات و با کمال افتخار تنها به ارتقای تو می‌اندیشد.

کتابخوانی

در هر ساعت از شب و روز، در هر وضعیت و مکانی می‌توانی سراغش بروی. بی‌هیچ سر و صدایی تو را فتح می‌کند و بر قله و بلندا می‌نشاند. تا پایان این همنشینی و همراهی، او‌‌ همان کتاب است اما تو دیگر‌‌ همان آدم نیستی. با گشایش نمایشگاه کتاب بهانه و البته فرصتی مختصر پیش می‌آید تا سراغ کتاب برویم. شاید فرصت ۱۰ روزه نمایشگاه کتاب برای جبران یک سال بی‌محلی به کتاب بسیار ناچیز باشد اما همین را هم باید غنیمت شمرد و بهترین استفاده را از آن برد. یکی از کارهایی که در این فرصت کم می‌توان کرد جویا شدن از کتب جدید است. مثلا خبر گرفتن از کتاب‌های روز، پرس‌وجو برای مطلع شدن از کتاب‌های جدید نویسنده‌های محبوبمان و یا در جریان فعالیت نویسنده‌های مشهور قرارگرفتن، همه کارهای مهمی هستند که دست‌کم امتحان آن برای سالی یک‌بار ضرر ندارد. البته نمایشگاه کتاب بهترین فرصت است برای خرید کتاب اما خریدن این یار مهربان قلق‌هایی دارد که باید یاد گرفت. با 4 سفیر اهل کتاب همراه شدیم تا رازهای نگفته خوب خریدن این یارمهربان را از آنها بیاموزیم.

جای دیگرانزندگی کن
راهنمای خرید کتاب رمان و داستان
به روایت رضا امیرخانی

بسیاری از خواننده‌ها او را با کتاب‌های «من او»، «ارمیا» و «قیدار» می‌شناسند. رضا امیرخانی تاکنون ۱۱ کتاب به بازار عرضه کرده و توانسته ۳ جایزه معتبر هم به‌دست بیاورد. او در اینجا، از آداب خرید کتاب داستان و رمان خوب می‌گوید.

چرا رمان بخریم؟
ما انسان‌ها از عمر و زندگی محدودی برخورداریم اما با همین عمر کوتاه می‌توانیم خودمان را جای دیگران بگذاریم و از زندگیشان باخبر شویم، احساساتشان را درک و قضاوت کنیم و مورد قضاوت قرار بگیریم. هر رمان ما را در موقعیت اینچنینی قرار می‌دهد. رمان‌ها که محصول فکر نویسنده‌ها هستند این قدرت را دارند که تجربه چندین عمر را نصیبمان سازند.

چه رمانی بخریم؟
شاید برای خواندن کتاب‌هایی که در زمینه فلسفه، علوم اجتماعی و یا تاریخ است دانستن و داشتن حداقل اطلاعات مرتبط لازم به‌نظر برسد اما برای رمان نیاز به پیش زمینه خاص ندارید. می‌توانید خیلی راحت رمانی را انتخاب کنید. برای شروع هم بهتر است سراغ رمان‌هایی بروید که با متن آن احساس راحتی می‌کنید.

عامه‌پسند بخوانیم یا نه؟
همین که عادت کتابخوانی را وارد زندگیتان کنید یعنی یک مرحله از اطرافیان جلوترید. بسیاری از افراد، عادت مطالعه را با همین کتاب‌های عامه پسند به‌دست آورده‌اند. اگر در ابتدای راه هستید سختگیر نباشید.

رمان‌های ارزشمند
چطور می‌توان مطمئن شد که یک کتاب از ارزش‌ ادبی و ذوق هنری برخوردار است یا آثار کدام نویسنده چنین شرایطی را دارد؟ معمولا این بخش از کار، یعنی انتخاب فهرست بهترین‌ها به‌عهده رسانه‌ها قرار داده می‌شود. روزنامه‌ها و نشریه‌های تخصصی حوزه ادبیات معمولا درباره کتاب‌هایی که ارزش بیشتری دارند تبلیغات می‌کنند.

لطفا زمان را دریابید
راهنمای خرید کتاب‌های آموزشی
به روایت امیر مسعودی

«کنکور آسان است»، نام عنوان برنامه‌ای آموزشی است که با حضور امیر مسعودی از تلویزیون پخش می‌شود. این هم تکنیک‌های خرید کتاب آموزشی و کنکوری از زبان یکی از معروف‌ترین چهره‌های این عرصه.

مفهومی و جمع‌بندی
در این مقطع از سال، خرید کتاب‌های جمع‌بندی و تست و دوره‌ای جواب می‌دهد. اگر امسال کنکور دارید به هیچ وجه سراغ خرید کتاب‌های مفهومی جدید نروید چون دیگر فرصتی برای مطالعه حجم بالای آن نخواهید داشت و استرس کمبود وقت می‌تواند در ‌‌نهایت به ضررتان تمام شود. خرید کتاب‌های مفهومی تنها برای داوطلبانی مناسب است که در سال آینده می‌خواهند در کنکور شرکت کنند.

آخرین ویرایش
بعضی از کنکوری‌ها عادت دارند تا برای مطالعه کتاب‌ها، آنها را از دوستانی که در سال‌های گذشته آزمون داده‌اند قرض بگیرند. این افراد باید حواسشان به این موضوع باشد که دروسی همچون ریاضی و زیست‌شناسی طی سال‌های اخیر با تغییر محتوا مواجه بوده‌اند.

انتشارات مختلف
آنهایی که در زمینه کتاب‌های آموزشی تجربه کافی دارند می‌دانند که یک انتشارات خاص نمی‌تواند در همه درس‌ها بهترین کتاب‌ها را تولید کند. به این دلیل که انتشاراتی‌ها هر کدام مدرسان قهاری دارند که تنها در یکی دو رشته حرف اول را می‌زنند. برای همین نباید همه منابع یک رشته را از یک انتشاراتی خریداری کرد.

یک کتاب؛ چند کتاب
بعضی از کنکوری‌ها کیفیت را فدای کمیت می‌کنند. مثلا همه کتاب‌های موجود در بازار درباره فیزیک را می‌خرند تا این درس را بهتر بفهمند. درصورتی که تنها با تهیه یک کتاب شاخص به جای چند کتاب می‌توان به نتیجه دلخواه رسید.

بخرید بخوانید و عمل کنید
راهنمای خرید کتاب‌های روانشناسی
به روایت احمد حلت

احمد حلت دکتری‌اش را در رشته روانشناسی بالینی گرفته و از انتهای دهه ۶۰ تلاش کرده تا آموخته‌هایش را به دیگران منتقل کند. اگر می‌خواهید کتابی در زمینه موفقیت بخوانید، نصایح این استاد را هم آویزه گوشتان قرار دهید.

یکشبه آدم موفقی شو!
این روز‌ها کتاب‌های متعددی در حوزه موفقیت و روانشناسی روانه بازار شده‌اند. بخش قابل توجهی از این کتاب‌ها فرمول‌های کلی را برای دستیابی به موفقیت عنوان می‌کنند. کتاب‌های اینچنینی با عناوینی همچون «یک روزه ثروتمند شوید»، «۱۰ روزه به وزن دلخواه‌تان برسید» و ... توانسته‌اند گیشه خوبی را برای خودشان دست و پا کنند. برخی از این کتاب‌های به‌اصطلاح زرد، حتی می‌توانند ما را به بیراهه بکشند و از موفقیت، تنها سراب بسازند.

وطنی‌ها و خارجی‌ها
در کشورمان نویسندگان مطرحی در حوزه روانشناسی موفقیت وجود دارند که مقاله‌های آنها مورد استناد مراکز بزرگ علمی جهان است. کتاب‌های اینچنینی با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی‌ها مطابقت کامل دارد و خواننده‌ها می‌توانند آثارشان را با خیال راحت خریداری کنند.

نمایشگاه کتاب، نمایشگاه لبنیات
مثلی است که می‌گوید، آدم گرسنه نباید از فروشگاه لبنیاتی خرید کند چرا که دوست دارد از همه آنچه مقابل چشمانش می‌بیند قدری بچشد. نمایشگاه کتاب هم برای بعضی از مخاطبان کتاب‌های موفقیت حکم‌‌ همان لبنیاتی را دارد. قبل از آنکه در مقابل سیل کتاب‌های جدید قرار بگیرید، از خودتان بپرسید طی سال‌های گذشته چند کتاب خوب خریده‌اید که هنوز فرصت خواندنشان را پیدا نکرده‌اید. اگر تعداد این کتاب‌ها زیاد است خرید کتاب‌های جدید دردی از شما دوا نخواهد کرد. مرحله بعد از مطالعه، عمل به دستورات کتاب‌هاست که اتفاقا بیشتر مخاطبان در این بخش دچار ضعف هستند.

به علایق‌تان احترام بگذارید
راهنمای خرید کتاب‌های مذهبی
به روایت محمدرضا زائری

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، روحانی دست به قلمی است که مسائل پیرامونش را دقیق می‌بیند و نظراتش را صادقانه بیان می‌کند. این چهره مذهبی راهنمایی‌های مناسبی درباره خرید کتاب‌های مذهبی برایتان دارد.

منابع مطمئن دینی
بسیاری از مخاطبان که علاقه‌مندند در حوزه دین مطالعه کنند همواره از بنده این سؤال را دارند که مثلا برای این موضوع خاص سراغ چه کتابی برویم؟ هر چند نهاد و مرجع کامل و جامعی برای پاسخگویی به سؤالات علاقه‌مندان وجود ندارد اما آنها می‌توانند از 3 راه به منابع مطمئن دینی دست پیدا کنند؛ ابتدا سراغ رسانه‌های مطمئن بروند و به توصیه‌های آنها توجه داشته باشند. راه دیگر پیدا کردن مراکز نشری است که می‌توان آثارشان را با اطمینان خریداری کرد. مرکز پژوهش‌های آستان قدس یا پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از این ناشران هستند. راه آخر هم توجه به نام نویسنده کتاب است. ما میان نویسنده‌ها، بزرگوارانی را داریم که می‌توان با استناد به نام آنها، آثارشان را با خیال راحت تهیه کرد.

کتاب‌های فشرده و پرفایده
کتاب‌های دینی در حوزه‌های مختلف چاپ و روانه بازار می‌شوند. برخی جنبه تاریخی دارند، بخشی دیگر به شرعیات می‌پردازند و گروه دیگر کتاب‌ها، جنبه عرفانی و اخلاقی دارند. توصیه می‌کنم که افراد برای شروع مطالعه در این حوزه، ابتدا به علایقشان توجه داشته باشند. مثلا ببینند کدام یک از مباحث تاریخی، داستانی، روایی و اخلاقی جذبشان می‌کند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، تهیه کتاب‌های یک جلدی فشرده‌شده از مجموعه‌های پرارزش دینی است. به‌عنوان مثال برخی از پژوهشگران طی سال‌های اخیر تفاسیر یک جلدی را از دل آثار فاخری همچون تفسیر المیزان و نمونه بیرون آورده‌اند که خواندنشان وقت و فرصت زیادی نمی‌برد.

چگونه آموختم یک کتاب خوب بخرم؟

این روزها انتخاب کتابی خوب، کار هر کسی نیست. دست و دل‌ها باید بلرزد تا کتابی انتخاب شود. آن مثل قدیمی که می‌گفت «هر کتابی ارزش یک‌بار خواندن را دارد» دیگر چندان کاربردی نیست. انتخاب یک کتاب، قلق‌های مختلفی دارد. کتاب باز‌های حرفه‌ای روش‌های مختلفی برای پیدا کردن کتاب دلخواهشان دارند که بد نیست شما هم آنها را بدانید:
قبل از هر چیز باید سراغ قفسه‌ای بروید که کتاب‌های موضوع مورد نظرتان را در خود جای داده است.
طوری رفتار کنید که کتابفروش مجبور نباشد پشت‌سرتان کتاب‌ها را مرتب کند. موقع برداشتن کتاب از قفسه جای آن را به‌خاطر بسپارید و کتابی را که نخواستید دوباره سرجای خودش بگذارید.
حواستان باشد که خیلی مسحور صفحه‌آرایی جلد کتاب نشوید. عنوان کتاب مهم‌تر از جلد آن است.
اسم بعضی نویسندگان سندی برای خوب بودن کتاب است. به هر حال این هم یک راه است.
عده‌ای هم تعداد صفحه‌های کتاب برایشان مهم است. آنهایی که وقت و علاقه بیشتری دارند دوست دارند کتاب‌های قطور را دست بگیرند. بعضی‌ها هم که سرشان شلوغ است به کتاب‌های کم حجم راغب‌ترند.
گاهی ناشران خوش ‌ذوقی پیدا می‌شوند که خلاصه‌ای از طرح موضوعی کتاب را پشت جلد آن چاپ می‌کنند. اگر کتابی پشت نوشته داشت از خواندنش نگذرید.

چگونه آموختم یک کتاب امانت بگیرم؟

امانتداری جایگاه بلند در عرف و شرع ما دارد. در این مورد احادیث، روایت‌ها و سفارش‌های زیادی از ائمه(ع) داریم. خیلی‌ها هستند که به جای خرید کتاب ترجیح می‌دهند آن را امانت بگیرند. امانتداری آن هم در مورد کتاب، آنقدرها هم کار راحتی نیست. هر آن ممکن است چیزی روی صفحه‌های کتاب بریزد یا ممکن است برگه‌های آن پاره شود. این است که باید نکته‌هایی را در خواندن کتاب‌های امانی رعایت کنید:
زمان پس دادن کتاب را خوب به‌خاطر بسپارید. اگر کتابی را از کتابخانه عمومی به امانت می‌گیرید تاریخ برگشت آن در برگه‌ای روی صفحه آخر آن حک شده است.
پیش از آنکه شروع به خواندن کتاب کنید. جلد آن را لای روزنامه بپیچید تا با حرکت دست‌تان چروک و فرسوده نشود.
بعضی‌ها عادت دارند وقتی از خواندن کتاب دست می‌کشند، بالای صفحه را تای کوچکی بزنند. این کار به کتاب ضربه می‌زند و خیلی زود ظاهری کهنه به آن می‌دهد. برای این کار می‌توانید از خط‌کش، گذاشتن برگه‌‌ای نازک میان صفحه‌ها یا پارچه‌های تزیینی مخصوص استفاده کنید.
آنهایی که کتابخوان‌های حرفه‌ای‌تری هستند دور کتاب را حاشیه‌نویسی می‌کنند اما این کار درخصوص کتاب‌هایی که امانت می‌گیریم مجاز نیست.

کد خبر 258456

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز