گروه بورس: مسئولان سازمان خصوصی‌سازی علت نهایی نشدن فهرست 21 شرکت وزارت نفت را برای واگذاری، به نتیجه نرسیدن تعیین قیمت سهام این شرکت‌ها، اعلام کردند.

هفته گذشته مسئولان وزارت نفت پس از مدت‌ها انتظار بالاخره فهرستی از 21 شرکت نفتی را برای واگذاری بر مبنای سیاست‌های اصل 44 به وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی ارائه دادند.

قرار شد موضوع واگذاری سهام این شرکت‌ها تا پایان سال 86 در جلسه آخر هفته هیأت عالی واگذاری نهایی شود، این جلسه در پایان هفته گذشته برگزار شد ولی  فهرست، نهایی نشد.

اسماعیل غلامی‌ معاون آماده‌سازی سهام و امور شرکت‌های سازمان خصوصی‌سازی درباره دلایل نهایی نشدن فهرست گفت: شرکت‌های نفتی شرایط بسیار خاصی دارند؛ موضوع اصلی درباره نحوه تعیین قیمت سهام این شرکت‌ها بود.

وی افزود: بر اساس آیین‌نامه‌های جدید قیمت پایه سهام شرکت‌ها بر اساس روش سودآوری محاسبه می‌‌شود و سپس روند عرضه و تقاضا در بورس قیمت نهایی را تعیین می‌کند. در حالی ‌که مسئولان وزارت نفت اعتقاد دارند در مورد شرکت‌های پتروشیمی ‌باید نحوه تعیین قیمت به‌گونه دیگری باشد.

غلامی‌ تأکید کرد: استدلال کلی این است که اگر قرار باشد  محصولات شرکت‌های پتروشیمی‌ آزاد شود سود این شرکت‌ها نیز افزایش می‌یابد، بنابراین باید قیمت بالاتری در نظر گرفته شود.

غلامی‌ خاطرنشان کرد: از طرف دیگر منابع شرکت‌های نفتی به‌ دلیل ارتباط‌هایی که با شرکت‌های خارجی دارند به‌صورت فاینانس و با روش بای‌بک است. به‌طور مثال ممکن است بر اساس روش بای‌بک محصولات یک شرکت 2 تا 3 سال به سرمایه‌گذار خارجی واگذار شده باشد؛ به این ترتیب باید کار کارشناسی بیشتری برای تعیین قیمت این شرکت‌ها انجام شود.

تصمیم نهایی

معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگویی دیگر با فارس گفت: جلسه چهارشنبه شب هیات عالی واگذاری برای تصمیم‌گیری درباره واگذاری سهام 21 شرکت نفتی به نتیجه‌ نرسید و به بعد موکول شد.

اسماعیل غلامی ‌اعلام کرد: شب چهارشنبه جلسه هیات عالی واگذاری با حضور وزیر اقتصاد و همه معاونان وزارت نفت تشکیل شد اما با توجه به وجود شرط‌های واگذاری 21 شرکت وزارت نفت در سال 86 مقرر شد بعد از بررسی‌های لازم برای واگذاری همه 120 شرکت این وزارتخانه تصمیم‌ نهایی اتخاذ شود.

وی افزود: مقرر شد بعد از حل برخی مشکلات در شرکت‌های نفتی، پتروشیمی، پالایشگاهی و گاز برنامه زمان‌بندی فروش همه شرکت‌ها به‌طور یک‌جا و در قالب طرحی واحد ارائه شود. اما با توجه به مصوبات  در واگذاری برخی دیگر از شرکت‌های پتروشیمی‌ مشکلی وجود ندارد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی ضمن بیان این مطلب که جلسه هیات عالی واگذاری تا ساعت 11 شب چهارشنبه ادامه داشت گفت: به دلیل نامشخص زمان واگذاری 120 شرکت و برخی مشکلات شرکت‌های نفتی بررسی چگونگی واگذاری به جلسه هفته جاری یا هفته بعد هیات عالی واگذاری موکول شد.

کد خبر 24852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز