همشهری آنلاین: مؤلف کتاب «سبک زندگی اسلامی- ایرانی» مشکل اصلی آسیب‌های سبک زندگی ایرانی را ناشی از عدم آموزش صحیح خواند و گفت: این سؤال برای من همواره بود که چطور پیامبر اکرم(ص) سبک زندگی نیمه وحشی عرب جاهلی را به سبک زندگی تعالی‌جویانه تبدیل کرد؟

حجت الاسلام حسین شریفی

به نظرم راز موفقیت حضرت(ص) این است که به آموزش‌های عمده اکتفا نفرمودند بلکه آموزش‌های عینی و کاربردی را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «سبک زندگی اسلامی ایرانی» تالیف حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی عصر دوشنبه 14 بهمن ماه با حضور حجت الاسلام رضا غلامی و حجت الاسلام محمدرضا زائری در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

حجت الاسلام احمدحسین شریفی طی سخنانی در این نشست، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت سبک زندگی اسلامی- ایرانی گفت: سبک زندگی اسلامی تنها سبک تعالی‌جویانه و سعادت‌طلبانه است که در این کتاب این ادعا به اثبات می رسد.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به موضوعاتی همچون سبک زندگی، پوشش اسلامی و ملی، معماری اسلامی و ... تصریح کرد: متأسفانه با طرح هر کدام از این موضوعات، عده ای فکر می کنند همسان سازی منظور است در حالیکه نه رهبر معظم و نه اسلام چنین چیزی را بیان نمی‌کنند. اسلام نسبت به امیال و سلایق و غرایز شخصی اصالت قائل است؛ البته اسلام به امیال محوریت نمی دهد اما هیچگاه سلایق امیال را یکی نمی داند بلکه بر حفظ خطوط قرمز تأکید دارد.

سبک زندگی اجتهادی است

مؤلف کتاب «سبک زندگی اسلامی- ایرانی» تفاوت پوشش و تنوع لباس در نقاط مختلف ایران را تابع شرایط جغرافیایی و فرهنگی اقوام گوناگون ایرانی خواند و با اشاره به سبک زندگی ائمه متناسب با شرایط جغرافیایی و فرهنگی گفت: وجود مقدس امام رضا(ع) تا وقتی که در مدینه بودند قبل و بعد از غذا قدری نمک میل می فرمودند اما وقتی به طوس تشریف آوردند کسی ندید که ایشان چنین کاری را انجام دهند بلکه قدری سرکه قبل و بعد از غذا میل می فرمودند. از این مسئله می توان استنباط کرد که سبک زندگی اجتهادی است و محیط جغرافیایی در برخی از رفتارها تأثیرگذار است که برخی از آنها مورد پذیرش اسلام و ائمه معصومین قرار گرفته است.

وی در مورد علل اهمیت سبک زندگی گفت: مقام معظم رهبری در این مورد تأکید می‌کنند که نرم‌افزار جامعه سازی و تمدن سازی اسلامی، سبک زندگی است. موضوع سبک زندگی عمومی ترین لایه جنگ نرم است. ما با یک جنگ عظیم نرم مواجه هستیم. جنگ نرم لایه های مختلفی دارد. یک لایه آن می تواند تلاش در جهت تغییر اولویتهای سیاست خارجی کشورمان باشد و یا یکی دیگر از لایه های این جنگ نرم می تواند تلاش درجهت تغییر در اولویتهای سیاست داخلی باشد. مخاطب این دو لایه کمتر عموم مردم هستند هرچند که سعی می کنند افکار عمومی را با آن اولویتهای خودشان همراه کنند اما عمده مخاطب این دو لایه از جنگ نرم، نخبگان هستند که از طریق سبک زندگی وارد می شوند که بر ترویج سبک زندگی غربی و از بین بردن سبک زندگی اسلامی تلاش می کنند و مهمترین ابزار آنها رسانه است.

آسیبهای سبک زندگی ایران/راز موفقیت پیامبر(ص) در تغییر سبک زندگی نیمه وحشی عرب جاهلی

حجت الاسلام شریفی با اشاره به اینکه کتاب «سبک زندگی اسلامی- ایرانی» مشتمل بر 7 فصل در دو بخش عمده محتوایی و کاربردی است، افزود: در این کتاب نقاط قوت و ضعف سبک زندگی ایرانی تبیین شده است و مهمترین آسیب سبک زندگی ایرانی این است که ما جزو ملتهایی هستیم که بین اعتقادات و ارزشها با رفتارهای مان شکاف ایجاد شده است یعنی رفتارهایمان با آنچه معتقدیم متفاوت است. خودمان و نیز فرزندانمان، اولین چیزی که یاد می گیریم نام حضرت علی(ع) است و عشق به ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع)را از کودکی می آموزیم اما همین امامی که نام ایشان را می آموزیم در واپسین توصیه های شان بر نظم تأکید فرمودند. اما در زندگی اجتماعی مان چقدر پایبند نظم هستیم؟ نمودهای بی نظمی ایرانیان بسیار زیاد و شرم آور است.

وی قانون‌گریزی را یکی دیگر از آسیبهای سبک زندگی ایرانی توصیف کرد و قانون گریزی به عنوان یک هنر و نوعی خلاقیت تلقی می شود حتی در سطوح نخبه ترین نخبگان کشور این مسئله را می بینیم که نمونه اش زیرمیزی گرفتن پزشکان است. همچنین یکی از مهمترین مشکلات بنده در تدوین این کتاب این بود که به آمار دقیق دسترسی نداشتم. اگر محقق آمار دقیقی نداشته باشد، نمی تواند آسیب شناسی کند و به ارائه راهکار بپردازد.

این پژوهشگر در ادامه به ارائه چند راهکار در تثبیت سبک زندگی اسلامی- ایرانی پرداخت و گفت: مشکل اصلی آسیبهای سبک زندگی ایرانی ما به عدم آموزش صحیح برمی گردد و آموزشها چه در مدرسه چه در دانشگاه و چه در حوزه غالبا نظری است و از آموزش کاربردی غفلت شده است. این سؤال برای من هموراه بود که چطور پیامبر اکرم(ص) سبک زندگی نیمه وحشی عرب جاهلی را به سبک زندگی تعالی‌جویانه تبدیل کرد؟ به نظرم راز موفقیت حضرت(ص) این است که به آموزشهای عمده اکتفا نفرمودند بلکه آموزشهای عینی و کاربردی را در دستور کار قرار دادند. حجم عظیم روایات در باب مثلا چگونه حمام رفتن، چگونه سفر کردن و... گویای این است که پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) کاربردی به مردم آموزش می دادند. و یکی از دلایل موفقیت رسانه های تبلیغاتی و غربی هم این است که آموزشهای کاربردی خود را در قالب معرفی محصولات خود به مردم می دهند.

راهکارهایی در تقویت سبک زندگی اسلامی-ایرانی

وی با اشاره به فعالیت دهها شبکه ضد اسلام و ایران در جهان گفت: برای مقابله با این شبکه ها و نیز آموزش سبک زندگی اسلامی- ایرانی باید از ظرفیت منحصر به فرد خود یعنی مساجد بهره ببریم. حدود 70 هزار مسجد در کشور وجود دارد که به دست خود مردم اداره می شود و ما می توانیم از این ظرفیت در تقویت سبک زندگی اسلامی- ایرانی استفاده کنیم.

حجت الاسلام شریفی وجود هیئات مذهبی را از دیگر ظرفیتهای قابل استفاده در ترویج سبک زندگی اسلامی توصیف کرد و افزود: 81 هزار هیئت مذهبی ثبت شده وجود دارد که این منحصر به ایران است و ما از طریق این مراکز می توانیم به احیای سبک زندگی اسلامی بپردازیم همچنین بر اساس اعلام سازمان اوقاف 9 هزار و 192 امامزاده در کشور وجود دارد که می توان از آنها بهره مند شد و یا وجود ده‌ها هزار پایگاه مقاومت بسیج، ظرفیت عظیمی است که با آموزش به تقویت سبک زندگی اسلامی کمک می کند.

مؤلف کتاب «سبک زندگی اسلامی- ایرانی» در پایان با اشاره به بهره مندی غرب از برخی از اتحادیه ها در ایجاد نظم عمومی یادآور شد: یکی از مهمترین گروههای سبک ساز جامعه، اتحادیه تاکسی داران و اتوبوس داران است که ما می توانیم با آموزش در تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی گام برداریم. اگر هر جای دنیا نظم حاکم است، ناشی از بهره مندی آنها از اتحادیه های مختلف برای نظم بخشی به جامعه است.

کد خبر 248278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز