همشهری آنلاین: آیت الله تسخیری با بیان اینکه امروز پدیده لائیک ۹۰ درصد کشورهای اسلامی را تهدید می کند و بسیاری از سران کشورهای عربی به آن می بالند، گفت: منظور آنها این است که ما قواعد دین را نمی پذیریم مگر در امور شخصی و خانوادگی. ما امروز نیازمند برنامه ریزی هستیم و باید بدانیم چگونه می توانیم جهان اسلام را به آغوش صدر اسلام برسانیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس جهانی وحدت اسلامی در تهران، دو نشست «کمیته مساعی حمیده» با هدف بررسی مشکلات و بحران‌های کشورهای اسلامی و «کمیسیون اتحادیه جهانی زنان مسلمان» عصر جمعه 27 دیماه برگزار شد.

جلسه کمیته مساعی حمیده با حضور آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ،آیت الله محمد علی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلامی و عضو شورای مجمع تقریب مذاهب اسلامی، عبد الرحیم علی مشاور رئیس جمهور سودان، جعفر عبدالسلام رئیس اتحادیه دانشجویی دانشگاه‌های جهان اسلام و شمس الدین عبدالغنی رئیس مجمع علماء مالزی و دیگر علمای جهان اسلام عصر جمعه 27 دیماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آیت الله تسخیری با اشاره به جنگ های جنوب شرق آسیا، مالزی و میانمار و... بر لزوم بررسی مشکلات موجود در منطقه تأکید کرد.وی با اشاره به گام‌های ایران و مجمع تقریب بین مذاهب برای حل برخی از بحران‌های موجود، تصریح کرد: ما برای حل این بحرانها جلساتی با رهبران اقلیت‌های مسلمان در سریلانکا، رهبران بوداییان و حتی رهبر برمه داشته‌ایم.

وی در ادامه تأکید کرد: ما وظیفه داریم مشکلات اقلیت‌های مسلمانان در کشورهای غربی را حل کنیم.

بعد از سخنان آیت الله تسخیری بیانیه‌های پیشین این کمیته که سال‌های پیش در بیروت و استانبول برگزار شده بود، قرائت شد.

پس از قرائت بیانیه‌ها، جعفر عبدالسلام رئیس اتحادیه دانشجویی دانشگاه‌های جهان اسلام گزارشی از اوضاع فعلی مصر و فعالیت های اخوان المسلمین و همه پرسی اخیر این کشور ارائه داد و بر لزوم تشکیل یک کیمته فرعی در مصر که بر برگزاری نشست‌ها با هدف نزدیک شدن دیدگاه‌های احزاب مختلف و حل مشکلات جهان اسلام نظارت داشته باشد تأکید و افزود: کمیته مساعی حمیده باید با تمام گروه‌ها و احزاب مصر در تماس باشد و واقعیت مصر را عمیق تر مورد برسی قرار دهد.

شیخ "احمد بدر الدین حسون" مفتی سوریه هم در این نشست به اختلاف بین احزاب سوریه و تلاش‌های قبلی حافظ اسد رئیس جمهور پیشین این کشور برای حل این مشکلات اشاره و تأکید کرد: علمای جهان اسلام باید برای بررسی بحران‌های فعلی به طور منظم جلسه تشکیل دهند و ما آمادگی شرکت در هر نوع مذاکره مشترک در خصوص جنایت‌ها و اختلافات قبیله‌ای جهان اسلام را داریم.

شمس الدین عبدالغنی رئیس مجمع علماء مالزی نیز دیگر سخنران این نشست بود که با تأکید بر وجود احزاب مختلف در این کشور به برخی مشکلات موجود مانند تحت فشار بودن شیعیان و حامیان آنها و همچنین برخی مشکلات سیاسی اشاره کرد.

وی همچنین پیشنهاد داد کمیته ای متشکل از اعضای عالی مجمع تقریب مذاهب و با هدف بررسی مشکلات موجود در این کشور تشکیل شود.

دکتر رحیم علی از سودان نیز با اشاره به درگیری‌های موجود میان سودان شمالی و سودان جنوبی، این درگیری‌ها را رو به کاهش توصیف کرد و افزود: جنگ های قبیله ای در سودان خونین تر از درگیری های سیاسی هستند و علی رغم این که ما خواسته‌ایم با آنها ارتباط برقرار کرده و آنها را از این درگیری‌ها برحذر داریم، تا کنون به راه حل مشخصی نرسیده ایم.

گفتنی است: کمیته مساعی حمیده سال گذشته در بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران تشکیل و نشست‌های اول و دوم آن در بیروت و استانبول برگزار شد.

کمیسیون اتحادیه جهانی زنان مسلمان

کمیسیون اتحادیه جهانی زنان مسلمان نیز با حضور دکتر طوبی کرمانی، دبیر کل این اتحادیه، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و بانوان مسلمان از ۲۰ کشور، جمعه در حاشیه بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تشکیل جلسه داد.

آیت الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نشست گفت: مسئله ای که می خواهم تاکید کنم این است که معتقدم زن مسلمان لااقل باید نیمی از مسئولیت کل جهان اسلام را بر عهده بگیرد؛ چرا که خداوند عزوجل، ولایت را متبادل قرار داده و این ولایت، ولایت اجتماعی است میان زن و مرد. به این معنا که این ولایت، ولایت عامه است و نه ولایت خاصه.

وی با اشاره به اینکه این مسئله، مسئله ای اجتماعی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است، افزود: قرآن از امت اسلامی می خواهد ولایت عام و کلی را در مقابل دشمنان داشته باشند. این ولایت باید بین تمام امت اسلامی اعم از زن و مرد شکل بگیرد و اولین قدم آن در مقابله با دشمنان است.

آیت الله تسخیری اظهار داشت: اگر ما این ولایت را در مقابل دشمنان شکل ندهیم، فتنه‌ای شکل می گیرد، همانگونه که غرب ما را به کشورها و گروه‌های کوچکتر تکه تکه کرد که هر گروه با گروه دیگر سر منطقه ای درگیری دارند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام تصریح کرد: پدیده لائیک امروز ۹۰ درصد کشورهای اسلامی را تهدید می‌کند و بسیاری از سران کشورهای عربی به آن توجه داشته و به آن می‌بالند.

آنها از آموزه‌های دینی دور شدند. برخی کشورها به خود می‌بالند که ما لائیک هستیم. منظور آنها این است که ما قواعد دین را نمی پذیریم مگر در امور شخصی و خانوادگی. ما امروز نیازمند برنامه ریزی هستیم و باید بدانیم چگونه می‌توانیم جهان اسلام را به آغوش صدر اسلام برسانیم.

وی تاکید کرد: ما به دو دلیل به وحدت نیاز داریم؛ اول برای ایستادگی در مقابل چالش‌های جهانی که نیرو و قوت ما را به چالش طلبیده اند و دوم محقق ساختن وظایفی که اسلام به دوش مسلمانان اعم از زن و مرد نهاده است و نمی‌توانیم این دو هدف را محقق کنیم مگر اینکه تمام توان‌ها برای رسیدن به این هدف بزرگ متحد شوند.

وی با اشاره به اینکه ما امت ضعیفی نیستیم، تصریح کرد: ما مهمترین نیروها، معادن، مراکز راهبردی جهان و نیروی بزرگ علمی را داریم که اگر همه یکی شوند به هدف غایی خواهیم رسید.

آیت الله تسخیری همچنین خاطر نشان کرد: تقریب مقدمه ای است برای بسترسازی وحدت. تقریب یک مسئله اندیشه ای است، نمی توان در امور فکری با کسی متحد شد. اما توحید مسئله عملی است. باید تمام مواضع عملی باشند اما می‌تواند آرا مختلف باشد.

کد خبر 246271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز