همشهری آنلاین: آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با تأکید بر اینکه اگر ما مسلمانان هوشیار باشیم، گروه اقلیت تکفیری را از خود دور کنیم و منزوی نماییم و به توطئه‌های دشمن تن ندهیم، اظهارداشت: صلح و صفا و محبت و دوستی تمام جهان اسلام را فرا خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، متن پیام آیت الله مکارم شیرازی به بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی به شرح زیر است.
بسم الله الرحمن الرحیم
قبل از هر چیز سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و فرزند گرامیش امام جعفر صادق(ع) را به همه شما عزیزان، برادران و خواهران تبریک عرض می‌کنم، مخصوصا از دست اندرکاران و دبیر کل محترم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و همه دوستان ایشان در تشکیل این کنگره عظیم تشکر و سپاسگزاری دارم و امیدوارم جلسه پر بار و پر برکت و سرنوشت ساز بوده باشد.

برادران و خواهران عزیز! اکنون در حالی از وحدت سخن می گوییم که بسیاری از کشور های اسلامی در آتش جنگ و خونریزی می‌سوزد، از سوریه گرفته تا مصر و یمن و حتی بخشی از عراق و پاکستان و افغانستان و شاید هیچ زمانی آتش اختلاف در میان مسلمین جهان تا این حد شعله ور نبوده است. دلیل آن هم روشن است، هنگامی که از تعلیمات اسلام فاصله بگیریم و به توطئه‌های دشمنان قسم خورده اسلام تن در دهیم نتیجه ای بهتر از این نخواهد بود.

قرآن مجید در آیه ۱۵۹ سوره انعام هشدار شدیدی درباره اختلاف میان مسلمین داده و می‌فرماید:« إِنَّ الَّذینَ فَرَّقُوا دینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ...»«ای پیامبر! کسانی که در دین خدا جدایی افکندند و به گروهای مختلف و متخاصم تبدیل شدند هیچ رابطه ای با تو ندارند». یعنی راه و رسم آنها به کلی از راه و رسم تو جداست، آیین تو آیین وحدت و برادری و اخوت و محبت است نه آیین خشونت و اختلاف و نزاع خونین.

در جای دیگری در آیه ۳۱ و ۳۲ سوره روم «ولاتکونوا من المشرکین* من الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا»می فرماید: (از مشرکان نباشید همان‌ها که در دین خود جدایی افکندند و به گروه‌های مختلف و متخاصم مبدل شده‌اند) یعنی اختلاف در میان مسلمین همانند شرک به خداست. هنگامی که در علل این اختلاف دقت می‌کنیم می‌بینیم عامل اصلی اختلاف و جنگ و جدایی دو چیز است:
نخست جریان‌های تکفیری است یعنی همان اقلیتی که همه مسلمین جهان را جز خود کافر و مهدور الدم می دانند و جان و مال و ناموس آنها را مباح می‌شمرند و دوم توطئه دشمنان قسم خورده اسلام است که آن گروه سبک مغز و بی رحم را الت دست خود قرار داده و آتش جنگ را بر افروخته اند و مرتبا به آنها کمک می کنند و پول و سلاح می دهند که برادران مسلمان خود را قتل و عام کنند و شهر های آنها را ویران نمایند و تخم نفاق و بذر عداوت و دشمنی بپاشند.

بدبختانه بعضی از سران کشور‌های عربی نیز در این دام افتاده اند و از عوامل اصلی این اختلاف شده‌اند. اگر ما مسلمانان هوشیار باشیم، گروه اقلیت تکفیری را از خود دور کنیم و منزوی نماییم و به توطئه‌های دشمن تن ندهیم، صلح و صفا و محبت و دوستی تمام جهان اسلام را فرا خواهد گرفت.

سالیان دراز شیعیان و علویان و اهل سنت و مسیحیان در کشور‌هایی مانند سوریه در کنار هم برادروار زندگی می‌کردند، کشورشان آباد و امنیت و صلح و صفا و دوستی برقرار بود، اما پای توطئه‌های دشمن با ابزار جریان تکفیری به میان آمد و همه چیز را به هم ریخت.

علمای اسلام در اینجا مسئولیت سنگینی دارند نباید سکوت کنند زیرا پیغمبر اکرم(ص) فرموده «هنگامی که بدعت ها ظاهر می‌شود عالم باید علمش را اظهار کند و گرنه مشمول لعن الهی خواهد شد» بنابراین علمای عزیزی که از مذاهب مختلف اسلامی احساس مسئولیت کرده‌اند و در این مجلس پر شکوه شرکت نموده‌اند بر تلاش خود بیفزایند و از طرق فرهنگی مسلمانان را متوجه مسئولیت خود بسازند.

نقش شما عزیزان، نقش بسیار مؤثری است و چنانچه همه دست به دست هم دهیم هم توطئه‌های بیگانه را می توانیم خنثی کنیم و هم گروه‌های طرفدار خشونت را منزوی سازیم.

ما هم برای آگاه ساختن مسلمین از خطرات جریان‌های تکفیری برنامه ریزی وسیعی برای کنگره مهمی در سال آینده کرده‌ایم که انشاءالله از وجود شما علمای اسلام نیز در این برنامه جامع بهره مند خواهیم شد. از خداوند بزرگ توفیقات هر چه بیشتر شما را خواستارم و به همه شما از صمیم دل دعا می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
۲۶/۱۰/۱۳۹۲

کد خبر 246231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز