چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

علی اصغر محمدی: در آستانه برگزاری کنکور دانشگاه‌ها، معاون سازمان سنجش آموزش کشور به داوطلبان توصیه کرد تا سؤالات کنکور سال‌های گذشته را تهیه کنند و به آنها پاسخ دهند تا برای حضور در جلسه آماده شده و اضطراب و استرسی نداشته باشند.

حسین توکلی گفت: سؤالات امتحانی کنکور سراسری از کتب دوره پیش دانشگاهی و متوسطه طراحی شده است و اگر داوطلبی کتاب‌های درسی خود را به صورت مطلوب مطالعه کرده باشد مطمئناً نمره خوبی را در کنکور سراسری کسب خواهد کرد.

وی تصریح کرد: داوطلبانی که با برنامه‌ریزی صحیح موفق به مرور مطالب درسی خود شده باشند، می‌توانند در فرصت باقی مانده نکات مبهم مطالب درسی را مجدداً مرور کنند. توکلی همچنین به داوطلبان توصیه کرد که در جلسه آزمون از زمان نهایت استفاده را ببرند.

توزیع کارت ورود به جلسه براساس سال تولد و شماره شناسنامه

معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه کارت ورود به جلسه کنکور براساس سال تولد و شماره شناسنامه داوطلبان توزیع می‌شود، گفت: متولدین سال 68 و بعد از آن صبح روز دوشنبه 4 تیر، متولدین سال 67 و بعد از آن بعدازظهر روز دوشنبه 4 تیر، متولدین سال‌های 65 و 66 صبح روز سه شنبه 5 تیر، متولدین سال 64 و قبل از آن بعد از ظهر روز سه‌شنبه 5 تیر، باید برای دریافت کارت ورود به جلسه خود مراجعه کنند.

توکلی افزود: همچنین کارت ورود به جلسه فقط به خود داوطلب و در قبال ارائه کارت ملی، شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر ارائه می‌شود.

به گفته وی در کنکور امسال 311 هزار و 83 داوطلب در گروه آزمایشی ریاضی، 434 هزار و 513 داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، 502 هزار و 344 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، 31 هزار و 109 داوطلب در گروه آزمایشی هنر و 19 هزار و 425 نفر در گروه آزمایشی زبان ثبت‌نام کرده‌اند.

تعداد و زمان پاسخگویی سؤالات

دکتر توکلی در مورد تعداد سؤالات آزمون‌های گروه‌های آزمایشی اظهار داشت: تعداد سؤالات آزمون تخصصی گروه علوم ریاضی و فنی 135 سؤال و زمان پاسخگویی به آن 175 دقیقه است. همچنین در گروه علوم انسانی 2 دفترچه سؤال تخصصی وجود دارد که در دفترچه شماره 2 تعداد 35 سؤال و در دفترچه بعدی 145 سؤال تخصصی وجود داشته و زمان پاسخگویی به این دفترچه‌ها نیز به ترتیب 35 و 130 دقیقه تعیین شده است.

وی افزود: در گروه علوم تجربی نیز 2 دفترچه سؤال تخصصی طراحی شده که در دفترچه شماره 2 تعداد 25 سؤال و دفترچه شماره 3 تعداد 145 سؤال و زمان پاسخگویی به آنها نیز به ترتیب 20 و 155دقیقه تعیین شده است. همچنین در گروه هنر نیز 2 دفترچه سؤال تخصصی شامل 60 و 100 سؤال و زمان پاسخگویی 65 و 100 دقیقه تعیین شده است.

به گفته وی، در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی یک دفترچه سؤال تخصصی با 70 سؤال در هر یک از زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی طراحی شده که داوطلبان باید در مدت 105 دقیقه به این سؤالات پاسخ دهند. این آزمون در  ۴۰۳حوزه امتحانی در روزهای هفتم، هشتم و نهم تیر‌ماه به‌طور همزمان در ایران و 17 کشور جهان برگزار می‌شود.

رسیدگی به تخلفات

رئیس سازمان سنجش نیز با اشاره به قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری گفت: بر اساس این آیین‌‌نامه همراه داشتن تلفن همراه و ماشین حساب تخلف است و مشمول اخطار کتبی، درج در پرونده، اعلام به مراجع ذی‌ربط و محرومیت از گزینش در همان سال می‌شود. همچنین استفاده از تلفن همراه و ماشین حساب از یک تا 10 سال محروم شدن از آزمون‌های بعدی را در‌بر دارد.

پور‌عباس تصریح کرد: نت‌برداری چه برای خود و چه به منظور کمک به دیگران تقلب محسوب می‌شود و سبب محرومیت از کنکور تا 3 سال می‌شود.

وی افزود: در کنکور سال گذشته 50 داوطلب نت داشتند و در حال حاضر حدود 100 پرونده تقلب در سازمان سنجش وجود دارد که منجر به محرومیت داوطلبان از کنکور شده است. همچنین در صورتی که تقلبی از غیر داوطلبان مشاهده شود، 1 تا 5 میلیون تومان جریمه و 1 تا 10 سال محروم شدن از کنکور و معرفی به مراجع قضایی را به همراه دارد.

پور عباس با تاکید بر این‌که داوطلبان باید توجه داشته باشند که معدل آنها روی کارت ورود به جلسه ثبت می‌شود و باید این معدل صحیح درج شده باشد، اظهار داشت: در صورتی که معدل درست نباشد داوطلب باید با تهیه کپی از کارت ورود به جلسه، معدل صحیح خود را روی آن درج و برای سازمان سنجش ارسال کند در غیر این صورت پس از قبول شدن داوطلب در کنکور قبولی وی کن لم یکن تلقی خواهدشد.

انتخاب رشته براساس میزان علاقه‌مندی

رئیس سازمان سنجش درباره انتخاب رشته توسط موسسات انتخاب رشته، گفت: این موسسات گمراه کننده بوده و داوطلبان را برای قبولی 100درصد به سمت انتخاب رشته‌‏های غیر مورد علاقه داوطلبان هدایت می‌‏کند.

وی تاکید کرد: داوطلبان به هیچ وجه برای انتخاب رشته نیازی به مراجعه به مراکز انتخاب رشته ندارند چرا که انتخاب رشته فقط بر اساس سلیقه و علاقه‌مندی داوطلبان صورت می‌پذیرد.

پور‌عباس افزود: مراکز انتخاب رشته، انتخابی برای داوطلب می‌کنند که مطمئن هستند وی قبول می‌شود، سال گذشته حدود 5 هزار داوطلب به سازمان سنجش مراجعه کرده بودند که بر اساس راهنمایی این مراکز انتخاب نادرست داشتند این افراد با رتبه‌های خوب به سمت رشته‌هایی که مورد علاقه‌شان نبود راهنمایی شده بودند در حالی که می‌توانستند در رشته مورد علاقه خود پذیرش شوند.

به گفته وی در کنکور امسال حدود 60 هزار نفر بیشتر از کنکور 85 پذیرش می‌شوند، همچنین 75 هزار دانشجو در دانشگاه‌های روزانه پذیرش خواهندشد.

کد خبر 24729

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز