دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

علی اصغر محمدی: تصویب طرح حذف کنکور پس از فراز و نشیب‌های فراوان در جلسه علنی 6 خرداد مجلس واکنش‌های مختلفی را برانگیخت.

براساس این طرح مقرر شد کنکور سراسری تا سال 1390 کاملا حذف شود و شیوه پذیرش دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد.

نظر دانشگاهیان در باره حذف کنکور

روسای دانشگاه‌ها از مخالفان طرح حذف کنکور هستند که پیش‌تر با فرستادن 2 نامه برای مجلس مخالفت خود را با این طرح اعلام داشتند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این باره به همشهری گفت: به فرض برگزاری امتحانات و تصحیح استاندارد اوراق در مدارس و رعایت دقیق همه مسایل در آموزش و پرورش، چگونگی تعیین رتبه داوطلبان در رشته‌های پرطرفدار مطرح خواهد شد که باید راهکار مناسبی اندیشیده شود و برگزاری آزمون ورودی برای آن بهترین راه است.

سعید سهراب پور با بیان اینکه ظرفیت دانشگاه‌ها در مقطع کاردانی بدون برگزاری کنکور تکمیل می‌شوند، تصریح کرد: تکمیل این ظرفیت‌ها که برای پذیرش در آن رقابت چندانی وجود ندارد، با بررسی سوابق تحصیلی داوطلبان امکان‌پذیر است.

وی با ابراز نگرانی از لحاظ شدن عملکرد پرورشی دانش‌آموزان در مدارس گفت: ارزیابی علمی دانش‌آموزان در مدارس به غیر از درس خواندن و امتحان دادن نه بر مبنای معیار دیگری باشد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز خواستار توجه به استقلال دانشگاه‌ها در این طرح است.

فرهاد دانشجو گفت: تنش و دغدغه داوطلبان آموزش عالی و خانواده‌های آنان به چگونگی تصویب جزئیات این طرح بستگی دارد، چرا که در نظر گرفتن نمرات امتحانات نهایی و سراسری دوران دبیرستان به عنوان ملاک پذیرش در دانشگاه‌ها باعث انتقال تنش از زمان کنکور به دوران دبیرستان خواهد شد.

وی رتبه بندی دبیرستان‌ها و همسان‌سازی معدل را در اجرای موفق این طرح موثر دانست و گفت: برگزاری آزمون‌های نهایی و سراسری تنها باعث افزایش تشنج و اضطراب دانش‌آموزان شده و منطقی و صحیح به نظر نمی‌رسد.

وی راه حل حذف کنکور را افزایش ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها به میزان تقاضا عنوان کرد و اظهار داشت: باید در قالب استقلال دانشگاه‌ها و افزایش ظرفیت به دانشگاه‌ها اعتماد کنیم تا دانشگاه‌ها بر اساس شرایط و ضوابط خاصی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز می‌گوید حذف کنکور، به ضرر دانش‌آموزان مناطق محروم است.

غلامرضا قربانی افزود: در حال حاضر شرایط لازم برای آمادگی حذف کنکور در کشور وجود ندارد و کنکور با وجود معایبش، بهترین روش برای جذب دانشجو در دانشگاه‌هاست.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته گفت: ‌در این کشورها، به علت ظرفیت بالای پذیرش و تعداد قابل توجه دانشگاه‌ها، ‌خود دانشگاه‌ها آزمون و معیاری برای پذیرش دانشجویان در نظر می‌گیرند، ولی با این وجود پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های تراز اول نیز در همین کشورها از طریق یک آزمون و به عبارت دیگر برگزاری کنکور سراسری صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: ‌معدل بالا نمی‌تواند معیار مناسبی در پذیرش دانشجو باشد چرا که شواهد حاکی از آن است که کسب معدل و نمرات بالا در مدارس غیرانتفاعی امر رایجی است و نمی‌توان به این معدل‌ها اعتماد کرد.

قربانی با بیان اینکه معدل دانش‌آموزان شهرهای بزرگ و برخوردار عموما بالاست، اظهار کرد: متاسفانه گاهی اوقات نسبت به عملکرد علمی دانش‌آموزان مناطق محروم توجه کافی نمی‌شود در حالی که این دانش‌آموزان عملکرد خوبی دارند و حجم بالایی از دانشجویان کشور نیز از دانش‌آموزان مناطق محروم هستند.

به گفته وی، بیشترین ضربه طرح حذف کنکور به داوطلبان و دانش‌آموزان مناطق محروم و قشر ضعیف وارد خواهد شد.

قربانی نیز با انتقاد از عنوان شدن لحاظ عملکرد پرورشی و پژوهشی دانش‌آموزان در مدارس گفت: مسئله‌ای تحت عنوان سوابق پژوهشی و پرورشی در مدارس مطرح نیست، چرا می‌خواهیم مسئله‌ای را به دانش‌آموزان تحمیل کنیم که اصلا وجود خارجی ندارد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است در صورت اجرای  طرح حذف کنکور، به دانشگاه‌ها باید اجازه دهند که خودشان از افراد معرفی شده امتحان گرفته و پس از مصاحبه نسبت به پذیرش آنها اقدام کنند.

همچنین وزیر بهداشت در این زمینه می‌گوید باید در یک فضای رقابتی و سالم، بهترین استعداد‌ها جذب رشته‌های علوم پزشکی شوند.

کامران باقری لنکرانی، درباره پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی و علوم پزشکی گفت: در این طرح نمایندگان مجلس در مورد رشته‌هایی که داوطلب آن بیش از ظرفیت دانشگاه‌هاست دغدغه‌هایی داشتند و هنوز هم بحث‌هایی در این باره مطرح است.

وی اظهار داشت: آنچه برای وزارت بهداشت اهمیت دارد، این است که در فضایی سالم و رقابتی، بهترین و قوی‌ترین استعداد‌ها در رشته‌های علوم پزشکی جذب شوند و ورودی‌های وزارت بهداشت همچون سال‌های اخیر از بهترین‌ها باشند، امیدواریم دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ نیز همین امر باشد.

معاون پارلمانی وزارت علوم نیز در پی تصویب کلیات طرح حذف کنکور در مجلس گفت:‌ موفقیت طرح کنکور به توانمندی آموزش و پرورش در اجرای طرح بستگی دارد.

محمد حسینی افزود: در مدت زمان باقی‌مانده تا حذف کامل کنکور  مجموعه اقدامات، لوازم، ابزار و سازوکار برای اجرای مناسب این طرح لازم است که مسئولیت آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش است که در مورد  اجرایی کردن طرح اعلام آمادگی کرده‌اند و ما نیز تجربیات خود را  به آنها منتقل می‌کنیم.

افزایش اختیارات کمیته ساماندهی کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پی تصویب کلیات طرح حذف کنکور در مجلس از افزایش اختیارات کمیته ساماندهی کنکور و برگزاری آزمونهای رقابتی برای رشته‌های پرمتقاضی خبر داد.

عبدالرسول پورعباس گفت: براساس تصویب این طرح اختیارات بیشتری به کمیته ساماندهی نظام پذیرش دانشجو به ریاست وزیر علوم ارائه شد.وی افزود: نوع آزمون‌های معیار و رقابتی موثر در نمره کل داوطلب به گونه‌ای که این آزمون‌ها تشریحی، تستی یا پاسخ کوتاه باشد به این کمیته واگذار شده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش با اشاره به چگونگی آزمون‌های معیار و رقابتی، اظهار کرد: برای رشته‌های پرمتقاضی که ظرفیت کافی در دانشگاه‌ها ندارند آزمون‌هایی با عنوان آزمون‌های رقابتی پیش‌بینی شده است که چگونگی برگزاری آن نیز به کمیته ساماندهی کنکور واگذار شده است.

نظر مجلسیان

ازسوی دیگر نایب رئیس مجلس از دولت خواست تا تمام تلاش خود را برای اجرای قانون حذف کنکور بکار بندد.

محمدرضا باهنر پس از پایان کار بررسی طرح حذف کنکور گفت: این طرح موضوعی پرسر و صدا بود و خواهد بود که همه و یکی از معضلات اساسی جوانان و کشور ما است.

وی افزود: تقریباً همه خانواده‌ها در سراسر کشور درگیر این مسئله بودند و مسئولان هم همواره در تلاش بوده‌اند ضمن احقاق حقوق داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها بار روانی سنگینی که به دوش خانواده‌ها و جوانان ما بود را به حداقل برسانند.

باهنر افزود: قطعاً این طرح خالی از اشکال نخواهد بود و مجلس آمادگی کامل دارد تا چنانچه این مصوبه نیاز به اصلاح و یا تکمیل داشته آن را رفع کند تا این معضل عظیم که هر سال خانواده‌ها را درگیر می‌کند برطرف شود.

کد خبر 23149

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز