شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

گروه سیاسی: ورود زودهنگام برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی به بحث‌های انتخاباتی و برخی انگ‌زدن‌ها به دستگاه اجرا و نظارت در امر انتخابات باعث شد تا سخنگوی شورای نگهبان در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به این امر ضمن درخواست کمک از رسانه‌ها برای دفاع از حق شورای نگهبان، احزاب و گروه‌ها را نیز به اخلاق‌مداری و رعایت قانون دعوت کرد.

عباسعلی کدخدایی همچنین با اشاره به نامه حداد عادل در خصوص تغییر اصل 141 قانون اساسی در مورد این‌که آیا عضویت در شورای نگهبان شغل به حساب می‌آید یا نه گفت: کماکان نظر اعضای شورای نگهبان بر این است که عضویت در شورا شغل محسوب نمی‌شود.

سرنوشت نرخ سود بانکی

وی همچنین درباره نامه رئیس بانک مرکزی در خصوص فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانکی گفت: تعیین نرخ سود توسط قوه مقننه و مجریه صورت می‌گیرد و در سؤالی که توسط رئیس بانک مرکزی مطرح شده وی نظر فقهای شورا را در خصوص فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانکی خواستار شده است.

کدخدایی با اشاره به ماده 20 آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان گفت: از لحاظ قانونی چون این درخواست نه مصوب دولت است و نه مجلس، نمی‌توانیم در خصوص آن اظهار نظر کنیم و اساساً مسئولیتی در این خصوص نداریم.

قائم مقام شورای نگهبان با اشاره به ابهامات زیاد این نامه تاکید کرد: تنها در صورتی که مصوبه‌ای در این خصوص برای ما ارسال شود، در مورد آن اظهارنظر می‌کنیم.

آمادگی تجمیع نیست

خبرنگاری از وی در خصوص این مسئله سؤال کرد که اگر مجمع تشخیص مصوبه مجلس در خصوص تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را تایید کند آیا شورای نگهبان آمادگی اجرای آن را دارد که وی پاسخ داد وزارت کشور باید انتخابات را اجرا کند ولی فکر نمی‌کنم چنین آمادگی در کشور وجود داشته باشد.

رد طرح حذف کنکور

کدخدایی همچنین خبر داد که طرح پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها که بر اساس آن کنکور تا سال 1390 حذف خواهد شد مغایر قانون اساسی شناخته شده است.

وی ادامه داد، از جمله اشکالات طرح این است که ضوابط موضوع ، چنانچه تقنینی باشد مغایر اصل 85 قانون اساسی، چنانچه آیین‌نامه‌ای باشد مغایر اصل 138 قانون و چنانچه از امور اجرایی باشد مغایر اصل 60 قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه جلسه از ابهام طرح دوفوریتی اعاده بودجه خدماتی حمایتی زنان سرپرست خانوار و معلولان به سازمان بهزیستی کشور و همچنین طرح تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارایی بانک‌ها خبر داد و گفت: شورا ارائه نظر خود در مورد این دو مصوبه را پس از رفع ابهام اعلام خواهد کرد.

کد خبر 24438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز