پگاه شفتی: یک نگاه به خودت در آینه انداخته‌ای؟ یا خودت می‌دانی زیرچشم‌هایت گود رفته و انگار که سه‌روز است نخوابیده‌ای!

یک بازی‌نورد شاد باش

شاید هم چندین و چندروز وقت صرف یک بازی ویدیویی کرده‌ای و نتوانسته‌ای از یک مرحله‌ی حساس عبور کنی. یا این‌که درست در لحظه‌ی حساس اشتباه کرده یا بدشانسی آورده‌ای و از حرصت دسته‌ی کنسول را هم پرت کرده‌ای.

این‌جا قرار نیست از بازی‌نورد بودنت ایراد گرفته شود و از معایب بازی‌های ویدیویی سخن‌پراکنی شود. اما اگر یک بازی‌نورد حرفه‌ای هستی پس باید حرفه‌ای برخورد کنی. یعنی این اشتیاق را کنترل کنی تا بازی همه‌چیز را در زندگی‌ات نابود نکند.

 

۱. زمان نامحدود نیست!

اگر می‌خواهی ارزش زمان را درک کنی و در برابر ارزش بازی قرار بدهی، فقط کافی ا‌ست یک‌روز کارهای مهم روزانه‌ات را قبل از بازی شروع کنی؛ ‌کارهایی مثل درس خواندن یا تمیز کردن اتاق. فقط یک‌بار این را امتحان کن. مطمئن باش کارهای تلنبار شده،‌ دشمن اصلی تمرکز است و وقتی این‌بار روی ذهنت سنگینی کند، نمی‌توانی از مرحله‌های سخت و پیچیده‌‌ی یک بازی جان سالم به در ببری و مجبوری چندبرابر وقت بیش‌تری صرف کنی و البته اعصابت هم بیش‌تر خورد شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۰

 

۲. قوانین را از یاد نبر!

هربازی‌ای، قوانینی دارد. گاهی پنهان و گاهی آشکار. وقتی از قوانین آشکار بازی پیروی می‌کنی، قوانین پنهان بازی را زودتر می‌آموزی، چراکه با روح قوانین بازی آشنا شده‌ای و بهتر به نیت تدوین‌کننده‌ی آن پی می‌بری. این‌طوری راحت‌تر بر قوانین پنهان غلبه می‌کنی. پس سعی کن قوانین من‌درآوردی خودت را به‌ زور به یک بازی تحمیل نکنی.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۰

 

۳. از خوابت برای بازی کم کن!

به‌جای این‌که شب وقتی خوابت می‌آید، نخوابی و به بازی ادامه دهی، از آن‌طرف از خوابت کم کن؛ مثلاً صبح کمی زودتر بیدارشو و وقت‌های خواب‌آلوده‌ات را با یک بازی مهیج شروع کن تا حسابی برای شروع یک روز نیرو جمع کنی. اما یادت باشد این فقط دست‌گرمی است و برای پراندن خواب. وقتی خواب را فراری دادی، وقت انجام دادن کارهای مفید است. نگران نباش وقتی قرار باشد بعد از انجام کارهای اصلی بازی کنی، این کارها را با شوق و سرعت بیش‌تری انجام می‌دهی.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۰

 

۴. چاره‌ای برای بدشانسی!

حتماً بارها برایت پیش آمده که در یک قسمت یا مرحله از بازی، مدام بدشانسی بیاوری و مدت‌ها در آن‌مرحله درجا بزنی. وقتی یک یا دو‌بار این اتفاق بیفتد، ذهن حساس می‌شود و دفعه‌ی بعد درست در همان نقطه با احساس نگرانی تمرکز ذهن به‌هم می‌ریزد. پس در درجه‌ی اول سعی کن بی‌خیال باشی. تو تا آخر عمر وقت داری که این مرحله را رد کنی، پس دلهره نداشته باش و خون‌سرد باش. اما در گام بعدی سعی کن که روش‌بازی‌ات را عوض کنی. روش‌های مختلف را برای گذر از آن مرحله آزمایش کن و درصد موفقیت یا امتیاز را در هرکدام از آن‌ها بسنج. کسانی که این‌بازی‌ها را طراحی کرده‌اند، دوست دارند زرنگی و هوش خود را با منحرف کردن بازی‌نوردان به رخ بکشند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۰

 

۵. درباره‌ی بازی تحقیق کن!

ممکن است مدت‌ها انتظار یک بازی را کشیده باشی و برای کشف کردنش لحظه‌شماری کرده باشی، اما با این‌حال دست نگه‌دار. بگذار مدتی از ورودش به بازار (لانچ شدنش) بگذرد. ممکن است آن‌چیزی که فکر می‌کردی نبوده باشد و پولت به هدر برود. برای این‌که درباره‌ی بازی تحقیق کنی، به اینترنت سری بزن و نقدها و کامنت‌های کاربران را بخوان. به‌خصوص کامنت‌ها که واقعیت‌هایی طلایی درباره‌ی بازی افشا می‌کنند. واقعیت‌هایی که شاید شرکت‌های تولیدکننده اصلاً دوست نداشته باشند تا مدت‌ها بعد از ارائه‌ی بازی فاش شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۰

 

۶. گروهی بازی کن!

یکی از لذت‌بخش ‌ترین قسمت‌ها در حین بازی ویدیویی، تقسیم‌کردن آن بین رقیب‌های واقعی است. هیچ‌چیز شادی‌آور‌تر از این نیست که یک بازی‌نورد بداند رقیبش هم مثل او، دارای گوشت و پوست و خون و هیجان است و یک کامپیوتر بی‌احساس نیست. پس، از هرفرصتی برای بازی‌های گروهی استفاده کن و اگر خیلی دلت هوس یار کرد، بازی‌ای را انتخاب کن که می‌شود آن را در اینترنت و با رقبای اینترنتی بازی کرد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۰

 

۷. موقع بازی همه‌چیز تعطیل!

این خیلی مهم است که وقتی را که برای بازی گذاشته‌ای تمام و کمال به بازی اختصاص بدهی. وقت بازی پیامک نزن، غذا نخور و تلویزیون نگاه نکن.

همه‌ی این‌کارها باعث می‌شود تمرکزت را از دست بدهی و بازی، وقت بیش‌تری از تو بگیرد، ضمن این‌که معمولاً در چنین حالتی از غذا‌خوردن و تلویزیون نگاه‌کردن هم هیچ‌لذتی نمی‌بری.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۰

کد خبر 247196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز