سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

گروه بورس: آخرین جزئیات از نحوه فروش سهام شرکت‌های زیرمجموعه سایپا اعلام شد.

در تحولی دیگر هیأت مدیره سایپا که در آستانه برگزاری مجمع عمومی سالانه خود قرار دارد آخرین سود عملکرد سال مالی قبل را برای اطلاع سهامداران منتشر کرد تا این گروه خودروسازی بار دیگر به کانون توجه فعالان بازار سرمایه تبدیل شود.

در این میان، احمد قلعه‌بانی مدیرعامل سایپا اعلام کرد: سیاست گروه خودروسازی سایپا فروش سهام شرکت‌های زیرمجموعه است.

براساس این سیاست سهم سایپا در شرکت‌های استراتژیک به 51 درصد کاهش می‌یابد و بقیه سهام واگذار می‌شود. در شرکت‌های غیراستراتژیک هم کل سهام متعلق به سایپا واگذار خواهد شد.

قلعه‌بانی با اشاره به این که فروش سهام شرکت‌های حاضر در بورس سهل و آسان‌تر از سایر شرکت‌هاست توضیح داد: به عنوان مثال در حال حاضر 60 درصد سهام زامیاد به سایپا تعلق دارد، با توجه به حضور زامیاد در بازار سرمایه 8 تا 9 درصد دیگر از سهام این شرکت را در بورس عرضه می‌کنیم تا سهم سایپا به 51 درصد کاهش یابد.

او با تایید برخی شایعات منتشر شده در بازار اعلام کرد: برای خرید درصدی از سهام زامیاد یک مشتری خارجی پیشنهادهایی را ارائه داده است. مذاکرات اولیه با سرمایه‌گذار خارجی انجام شده و قرار است، طرف خارجی، پیشنهاد مشخص خود را در آینده ارائه دهد. به این ترتیب در صورت توافق سهامدار خارجی یک عضو هیأت مدیره در زامیاد خواهد داشت.

او درباره احتمال توافق نهایی با این سرمایه‌گذار خارجی گفت: فعلاً هیچ چیز مشخص نیست و باید بعد از بررسی پیشنهاد نهایی آنها، نظر داد.

به گفته قلعه‌بانی، براساس همین سیاست، سهم گروه خودروسازی سایپا در شرکت‌هایی چون سایپا دیزل و پارس‌خودرو به 51 درصد کاهش خواهد یافت.

او تاکید کرد: اگر مشتری مناسبی پیدا شود، کل سهام برخی شرکت‌های قطعه‌ساز متعلق به سایپا نظیر مالیبل و پلاسکوکار را واگذار خواهیم کرد.

به گفته او، سهام همه شرکت‌های زیرمجموعه سایپا در فهرست فروش قرار دارد، البته به شرطی که مشتری مناسب وجود داشته باشد.

گزارش عملکرد

از سوی دیگر شرکت سایپا در تازه‌ترین گزارش خود به سهامداران اعلام کرد: در سال مالی گذشته 461 هزار دستگاه خودرو فروخته و در این میان سهم پراید با 430 هزار دستگاه پررنگ‌تر از سایر تولیدات سایپا بوده است.

به این ترتیب درآمد حاصل از فروش سایپا در سال مالی قبل به 33 هزار میلیارد ریال نزدیک شده و در مجموع به ازای هر سهم خود 104تومان سود کسب کرده است.

طبق اعلام هیأت مدیره سایپا، در مجمع عمومی تقسیم نیمی از این رقم، معادل 52 تومان، بین سهامداران پیشنهاد خواهد شد.

کد خبر 24645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز