یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

ماهور نبوی نژاد: هفته جاری دومین رمان خالد حسینی، نویسنده افعانی با نام «هزاران خورشید باشکوه» در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های رمان نیویورک تایمز قرار گرفت.

هزاران خورشید درخشان یک داستان مهیج درباره حوادث 30 سال اخیر افعانستان از تعرض شوروی تا روی کار آمدن دولت طالبان و تلاش برای بازسازی دوباره افعانستان بعد از طالبان است.

در این رمان، حوادث خشونت‌بار افغانستان با امید، ترس و وحشتی که در مردم این سرزمین ایجاد می‌کرده، تصویر شده است. شخصیت‌های اصلی این داستان از دو نسل هستند که با شدت گرفتن جنگ در افغانستان به یکدگر نزدیک می‌شوند.مریم، دختر یک تاجر پولدار افغانی است که در 15 سالگی به اجبار زن یک مرد 40 ساله می‌شود.

همسر او مردی بسیار خشن است و 10 سال بعد از ازدواج با مریم دختر 15 ساله‌ای به نام لیلا را به عقد خود درمی‌آورد. لیلا، دختر باهوشی‌ است که بعد از مرگ پدر و مادرش در جنگ، چاره‌ای جز ازدواج با این مرد ندارد. لیلا و مریم در مقابل راشد، همسرشان با هم متحد می‌شوند. 

رمان دیگر خالد حسینی با عنوان «بادبادک‌باز» نیز نمایش گوشه‌ای از تلخ‌کامی‌های مردم افغانستان بود که در سراسر جهان با استقبال خوانندگان و تحسین منتقدان روبه‌رو شد. خالد حسینی در سال 1965 در افغانستان به دنیا آمد. با حمله شوروی به افغانستان، خانواده خالد به آمریکا رفتند. در آمریکا خالد وارد دانشگاه پزشکی شد و از دوران دانشجویی نوشتن را آغاز کرد.

رمان‌های «چشم‌انداز»، «مرد خوب»، «برای یک روز بیشتر» و «ششمین هدف» نیز در ادامه فهرست پنج‌تایی نیویورک تایمز از پرفروش‌ترین‌ها قرار دارند که چون در هفته‌های پیش نیز با کمی بالا و پایین رفتن در لیست پرفروش‌ها قرار داشتند، کوتاه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

«چشم‌انداز» نوشته مایکل کونلی داستان بازرس پلیسی به نام هری بوش است که مأمور تحقیق درباره یک پرونده قتل می‌شود. این پرونده ابعاد گسترده‌ای تا تهدید امنیت ملی آمریکا دارد.

تیم، شخصیت اصلی داستان مرد خوب در یک کافه با شخص دیگری اشتباه گرفته می‌شود و مبلغ هنگفتی پول به او داده می‌شود تا خانم زیبایی را به قتل برساند. سپس قاتل موردنظر کنار او می‌نشیند و گمان می‌کند که او فردی است که باید پول و آدرس مقتول را بدهد. این رمان اثر دان کونتز، نویسنده شناخته شده در ادبیات  معاصر آمریکاست. چارلی پس از جدایی پدر و مادرش همیشه مجبور به انتخاب میان این دو بوده است.

یکی از روزهایی که با پدرش بوده، مادرش فوت می‌کند و تنهایی مادر برای لحظه مرگ همیشه او را عذاب می‌دهد. حتی حالا که خودش خانواده تشکیل داده است، این عذاب، او را دچار افسردگی می‌کند و وقتی می‌خواهد به زندگی‌اش پایان دهد فرصت پیدا می‌کند تا یک روز بیشتر با مادرش باشد. برای «یک روز بیشتر» نوشته میچ آلبوم خالق رمان‌های دیگری چون «پنج نفری که تو در بهشت دیدی»،‌ «سه‌شنبه با موری» و... است.

در رمان « ششمین هدف» اثر جیمز پترسون، لیندسی، بازرس پلیس در شروع یک رابطه عاطفی است و در همین زمان مأمور جست‌و‌جو درباره قتل یکی از اعضای  باند زنان قاتل می‌شود.

کد خبر 24505

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز