شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: شرایط دشوار و نامشخص سیاسی در پاکستان که در پی برکناری افتخار چادهوری رئیس دیوان عالی کشور، در ماه مارس توسط رئیس جمهور پرویز مشرف شروع شد، نگرانیها میان مسئولان آمریکایی را شدت بخشیده است.

محاسبات آنها نشان می‌دهد که مشرف اکنون پشتیبانی طبقه متوسط و جامعه تجار را از دست داده‌است و موقعیت او به عنوان متحد آمریکا در جنگ افغانستان و جنگ علیه تروریسم به شدت تضعیف شده است.

منابع خبری در کاخ سفید می‌گویند، تشخیص دستگاه های اطلاعات محرمانه بر این است که مشرف، بر چالش‌های کنونی فائق خواهد شد.

بنابراین مقامات آمریکایی درخواستهای بعضی از جمهوریخواهان محافظه‌کار برای فراهم سازی امکان کنارگذاشتن مشرف، از قدرت را رد می‌کنند. به جای آن، آنها بدون سر و صدا مشرف، را در دادن پاسخ مثبت به درخواستها برای اصلاحات سیاسی ترغیب می‌کنند.

بزرگترین نگرانی آمریکا آن است که مشرف، این درخواست‌ها را  نادیده گرفته و در انتخابات اواخر امسال دست به تقلّب و دستکاری آرا بزند. این پیامی بود که ریچارد باوچر، مقام ارشد وزارت امورخارجه در امور جنوب آسیا  در دیدار اخیر خود از اسلام آباد در گفتگوی خود با مشرف به او داد.

در حالی که مقامات آمریکا نگران افزایش احساسات ضدآمریکایی در بین نخبگان غیر مذهبی  و اسلامگرایان محافظه کار هستند، بسیار دقت می‌کنند که چنین به نظر نیاید که در امور سیاست داخلی پاکستان دخالت می‌کنند.

ولی در خلوت، مقامات آمریکایی ترجیح می‌دهند که نخست‌وزیر اسبق بی نظیر بوتو اجازه بازگشت به پاکستان را یافته و اگر در انتخابات پیروز شود در قدرت با مشرف شریک شود.

بوتو به مدعی پست ریاست جمهوری از حزب دمکرات یعنی سناتور هیلاری کلینتون، نزدیک است و در صورتی که کلینتون، رئیس جمهور شود بوتو، می‌تواند امیدوار به پشتیبانی او باشد.

کد خبر 24445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز