گروه بین‌الملل: حامد کرزی، رئیس جمهور پاکستان درحالی مقارن با پانزدهمین سالروز شکست حکومت کمونیستی افغانستان گروه طالبان را به‌دست کشیدن از نبرد خود علیه اشغالگران و نیروهای دولتی در این کشور فراخواند که قرار است کرزی و پرویز مشرف، همتای پاکستانی او با میانجیگری ترک‌ها در ترکیه ملاقات کنند.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی آناتولی ترکیه، مشرف بعدازظهر یکشنبه وارد آنکارا، پایتخت ترکیه می‌شود تا با حضور در نشست مشترکی با کرزی که احمد نجدت سزر، رئیس جمهور ترکیه میزبان آن خواهد بود پیرامون اتهاماتی که دو طرف درمورد عبور گروه‌های تروریستی به فراسوی مرزها به هم وارد می‌آورند به بحث و گفت‌وگو بپردازد.

این جلسه سه‌جانبه در ادامه دیدار اخیر مشرف و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در حاشیه نشست اتحادیه عرب در جده برگزار می‌شود.

هدف از گفت‌وگوی رودرروی مشرف و کرزی یافتن راهکاری برای مهار افراطی‌گری، سرکوب تروریسم و گسترش همکاری‌های دوجانبه عنوان شده است.

اگرچه کابل و اسلام‌آباد از متحدان منطقه‌ای ایالات متحده تلقی می‌شوند اما رهبران ارشد پاکستان و افغانستان طی ماه‌های گذشته بارها درگیر جنگی لفظی با یکدیگر شده‌اند که در آن هر طرف، دیگری را به نقض تعهداتش در قبال جامعه جهانی متهم کرده است.

ناتو و پاره‌ای کشورهای غربی تاکنون بارها از ادعاهای کرزی که معتقد است پاکستانی‌ها به جنگجویان طالبانی پناه می‌دهند، حمایت کرده‌اند.

پاکستان با رد این اتهامات از استقرار 80 هزار نیروی نظامی خود در طول مرزهای مشترک‌اش با افغانستان خبر داده است. اظهارات ماه گذشته کرزی که او در آن اسلام‌آباد را به‌دلیل صدور تروریسم و استفاده ابزاری از ترور محکوم کرد موجبات تیره شدن روابط دو کشور را فراهم آورده بود.

روز پیروزی

کرزی در سخنانی به مناسبت جشن پیروزی نیروهای مجاهدین بر ارتش دولت طرفدار اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1992 میلادی از طالبانی‌ها خواست با جدایی از این گروه زندگی مسالمت‌آمیزی برای خود برگزینند.

او اعاده نظم و ثبات به افغانستان را منوط به نتیجه دادن تلاش‌های جاری برای ترغیب اعضای طالبان به خودداری از دنبال کردن راهکارهای خشونت‌آمیز به‌جای مشارکت در پروسه سیاسی و همکاری نزدیک کشورهای همسایه افغانستان دانست.

ریچارد هالبروک، نماینده پیشین ایالات متحده در سازمان ملل نیز با اشاره به کاهش حمایت‌های مردمی از کرزی و نارضایتی افغان‌ها از سیاست‌های دولت کرزی پیروزی ناتو بر طالبان را آزمون بزرگ برای این سازمان عنوان کرد.

هالبروک با اقرار به این‌که عملکرد دولت کرزی موجب شده حمایت از دولت او به حداقل برسد این مسأله را یکی از مؤلفه‌های تضعیف ناتو در افغانستان توصیف کرد و به‌طور تلویحی به نگرانی‌های عمیق غربی‌ها از احتمال شکست ناتو از طالبان و به چالش کشیده شدن اقتدار و مشروعیت نظامی این پیمان نظامی اشاره کرد.

کد خبر 20683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز