چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

رهبران پاکستان و افغانستان که مدتهاست یکدیگر را با چوب طرفداری از تروریسم و طالبان و القاعده می‌کوبند و بدترین حملات لفظی را نثار یکدیگر می‌کنند، دوشنبه شب در آنکارا پای میز مذاکره نشستند تا درباره چگونگی مقابله با طالبان به طور مستقیم و بدون واسطه گفتگو کنند و راه حلی بیابند.

نتیجه این گفتگوی چند ساعته توافق دو طرف بود برای همکاری اطلاعاتی و مقابله با پناه دهندگان به تروریستها و یا مراکز آموزشی و منابع مالی آنها. 

بعد از این دیدار که رهبران ترکیه آن را تدارک دیده بودند حامدکرزای رئیس جمهور افغانستان و ژنرال پرویز مشرف همتای پاکستانی او بیانیه مشترکی منتشر کردند که در آن بر تعهد دو طرف برای مقابله با تروریسم تاکید شده است.

دو طرف متعهد شده‌اند که با همه عواملی که علیه دولت‌های هر یک از طرفین فعالیت می‌کنند برخورد نمایند. آنها همچنین بر تعهد خود برای حمایت از میانه‌روی و مبارزه با همه اشکال تندروی و تروریسم تاکید کردند.

کرزای و مشرف بعد از این دیدار فقط به عکس گرفتن با رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه در مقابل دوربین خبرنگاران بسنده کردند و به هیچ پرسشی جواب ندادند.

نزدیک به شش سال از شروع جنگ آمریکا در افغانستان و سرنگونی طالبان در این کشور می‌گذرد اما حملات نیروهای طالبان همچنان ادامه دارد و این درگیری‌ها هر روز از میان شبه نظامیان طالب نیروهای آمریکایی و اروپایی مستقر در افغانستان و غیرنظامیان افغان تلفات می‌گیرد.

تنها در سه روز گذشته که دور جدیدی از عملیات ناتو در جنوب افغانستان شروع شده، بیش از 136 شبه نظامی‌طالبان کشته شدند. هر بار که چنین درگیری صورت می‌گیرد و تلفات آن مشخص می‌شود، رسانه‌‌ها خبر آن را اینگونه اعلام می‌کنند که خونین‌ترین عملیات در چند سال گذشته بوده‌است. اما هیچکدام از این درگیری‌ها آخرین درگیری نیست و باز هم ادامه دارد.

پاکستان می‌گوید نزدیک به 80هزار سرباز پاکستانی در مناطق مرزی این کشور مستقر شده و یک هزار ایست بازرسی در مرزهای پاکستان ایجاد شده‌اند تا فعالیت و رفت و آمد شبه نظامیان از افغانستان به خاک این کشور محدود شود. اما دولت کرزای و دولت‌های غربی و ناتو، پاکستان را به کم‌کاری و گاه همکاری با این شبه نظامیان متهم می‌کنند.

یکی از دلایل محکم این دولت‌ها برای چنین اتهامی‌توافقنامه سال گذشته دولت مشرف با مناطق قبیله‌نشین شمال پاکستان است.

مشرف می‌خواست با این توافقنامه از شدت حملات شبه نظامیان مناطق قبیله نشین به نیروهای امنیتی دولت در این مناطق بکاهد. اما برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که ملامحمد عمر رهبر طالبان در پس این توافقنامه صلح قرار داشت.

دولت مشرف بر اساس این توافقنامه و در مقابل آرامش این مناطق قبیله نشین، از شدت عمل خود در محدود کردن یا برخورد با شبه نظامیان می‌کاست.

این اقدام مشرف با فشار و مخالفت شدید غرب و به ویژه آمریکا رو به رو شد به طوری که در کنگره صحبت از قطع کمک‌های مالی واشنگتن به دولت مشرف به میان آمد.

در همین حال وزارت امور خارجه‌ آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: شبه نظامیان طالبان و فعالیت‌های آن‌ها در افغانستان هنوز یک تهدید جدی برای ثبات منطقه است.

در این گزارش آمده است، نیروهای طالبان علاوه بر دریافت بودجه با قاچاقچیان مواد مخدر همکاری کرده و در مناطق قبیله‌نشین پاکستان پناهگاه‌ می‌گیرند. پاکستان هم‌چنان یک منبع مهم برای این افراد و یک پناهگاه امن برای رهبران این گروه تروریستی محسوب می‌شود.

گروهی که در نیمه دهه 1990 سرویس‌های اطلاعات ارتش پاکستان آن را تشکیل داد تا کشور همسایه را در چنگ خود بگیرد اکنون به معضلی برای پدیدآورندگان آن تبدیل شده است.

کد خبر 21051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز