دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تهاجم مشترک یک واحد از ارتش افغانستان و نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور به یک پایگاه مشترک ارتش پاکستان و مرزبان‌های پاکستانی در وزیرستان شمالی به علاوه موضع‌گیری تند رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه افغانستان علیه اسلام‌آباد کانال‌های ارتباطی دو کشور را بیش از هر زمانی در گذشته پرتنش کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سپنتا که روز یکشنبه در جمع قانونگذاران افغان حاضر شده بود پاکستان را به استفاده از ترور به عنوان ابزاری در سیاست خارجی متهم کرد و در اظهاراتی که به کنایه از حمایت پاکستان از طالبان حکایت داشت از اشغال 90 درصد خاک افغانستان توسط پاکستان در گذشته‌ای نه چندان دور سخن به میان آورد.

سپنتا گفت: پاکستان  نباید ‌استفاده از ترور را جایگزین سیاست خارجی خود کند.

وی افزود: امیدوارم جامعه بین‌المللی به اعطای پاداش به کشوری که از طالبان پشتیبانی می‌کند، پایان دهد.

اگر چه مقامات ارشد کابل  پیش از این بارها اسلام‌آباد را به حمایت از طالبان و پناه‌دادن به رهبران و فرماندهان ارشد این گروه متهم کرده‌ بودند اما تا پیش از این هیچیک از مقامات عالیرتبه این کشور با این صراحت از اسلام‌آباد انتقاد نکرده بود.

سپنتا که تاجیک است با توجه به این که اظهاراتش از عرف دیپلماتیک خارج شده بود از حاضران خواست گفته‌هایش را خصوصی تلقی کنند اما گفته‌های او به رسانه‌ها درز کرد.

موضع‌گیری او به علاوه تهاجم مشترک نیروهای نظامی ارتش افغانستان و آمریکایی‌ها به پست مرزی کونار در وزیرستان شمالی و نقض حریم هوایی پاکستان توسط هلیکوپترهای تهاجمی ارتش آمریکا طی روزهای اخیر ناخرسندی مقامات پاکستانی را به همراه داشته که تاکید دارند اسلام‌آباد همه توان خود را برای مقابله با تروریسم به کار گرفته است.

خبر نقض حریم هوایی پاکستان و تهاجم به ایستگاه مرزی کونار روز گذشته از سوی روزنامه  پاکستانی نیوز ‌افشا شد که ادعا دارد آمریکایی‌ها  برای دومین بار متوالی طی یک هفته حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند.

حمله به پست مرزی کونار هیچ تلفاتی نداشته است. ارتش ایالات متحده در قبال این ادعا واکنشی نشان نداده اما به ظاهر این حمله با هدف جلوگیری از نقل و انتقال‌های فرامرزی بین پاکستان و افغانستان انجام شده است.

کد خبر 17204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز