سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاکستان شصتمین سالگرد استقلال از بریتانیا را جشن گرفت.

آتش‌بازی آسمان اسلام آباد را شامگاه دوشنبه 13 اوت روشن کرد و مردم تا پاسی از شب در خیابان‌ها جمع شده بودند.پاکستان این جشن‌ها را در روز سه شنبه 14 اوت نیز ادامه می دهد.

دوران دشوار
مردم پاکستان در حالی به جشن و پایکوبی مشغولند که تردیدی ندارند ماه های آینده عرصه سیاسی کشورشان دوران دشواری را تجربه می‌کند.

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی فضای بی ثباتی در این کشور حاکم شده و مخالفت ‌ها با حکومت ژنرال پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان افزایش یافته است.

آزادی واقعی
هندوستان اما روز استقلال را یک روز دیرتر جشن می گیرد.جدایی دو کشور از یکدیگر در سال ۱۹۴۷ موجب جابه جایی ده میلیون نفر از مرزها شد که یکی از بزرگترین مهاجرتهای تاریخ بشری محسوب می شود.

این جدایی یکی از تنش‌های بزرگ قرن بیستم بود که طی آن این شبه قاره به چند قسمت تبدیل شد.

در ابتدا پاکستان شرقی و غربی از هند جدا شدند و نهایتا پاکستان شرقی نیز از پاکستان غربی مستقل شد و بنگلادش نام گرفت.

پاکستان بمناسبت روز استقلال ۱۳۴ زندانی هندی را آزاد کرده که عمدتا مردم عادی و ماهیگیرانی بودند که از مرزها عبور کرده بودند.هندوستان نیز قرار است ۱۰۰ زندانی پاکستانی را روز سه شنبه آزاد کند.

یکی از زندانیان آزاد شده در روز دوشنبه تارسم سینگ ۵۹ ساله است .او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: 'من بسیار خوشحالم که بر می گردم. استقلال برای من آزادی واقعی آورده است.

کاهش تنش ها
هند و پاکستان پس از استقلال به دشمنان و رقبای یکدیگر تبدیل شدند و سه بار با هم وارد نبرد شدند.این دو قدرت هسته ای حتی دهسال پیش تا آستانه یک جنگ اتمی پیش رفتند.

کارشناسان می‌گویند: پس از ۶۰ سال سرانجام خصومت های بین دو کشور قدری کاهش یافته است.

کد خبر 28894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز