شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بی نظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان که در تبعید به سر می‌برد، اعلام کرد در نظر دارد 23 شهریور به کشورش بازگردد.

به گزارش ایرنا، بوتو امروز (شنبه 10 شهریور) در گفت‌وگو با خبرنگاران در لندن با بیان این خبر گفت: البته هنوز به توافقی با حکومت پاکستان برای تقسیم قدرت نرسیده است.
بوتو برای مذاکره بارهبران حزب مردم پاکستان و بررسی چشم انداز احتمال نخست وزیری این کشور در صورت مصالحه با دولت و بازگشت به کشورش، به پایتخت انگلیس سفر کرده است.

پنجشنبه گذشته، نواز شریف، دیگر نخست وزیر پیشین پاکستان نیز که پس از خلع از قدرت در کودتای ارتش این کشور در تبعید به سر می‌برد، در لندن اعلام کرد که ‪ ۱۰‬سپتامبر (‪ ۱۹‬شهریورماه) به اسلام‌آباد پرواز می‌کند.

شریف در کنفرانسی مطبوعاتی همچنین به گزارش‌های حاکی از تلاش برای توافق میان بوتو و ارتشبد "پرویز مشرف" رییس جمهوری و فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان واکنش نشان داد و از چنین اقدامی ابراز تاسف کرد.

خانم بوتو اعلام کرده که با حکومت برای بازگشت از تبعید خود خواسته برای شرکت در انتخابات سراسری آینده به ازای بسته شدن پرونده قضایی تخلفات مالی و خروج ارتشبد مشرف از منصب نظامی در حال مذاکره است.

اما نواز شریف با انتقاد از چنین توافقی گفت: این مساله فقط باعث باز شدن دست دیکتاتور می‌شود و نفعی برای اعاده مردم سالاری در پاکستان نخواهد داشت.

خانم بوتو و نواز شریف در تیر ماه ‪ ۱۳۸۵‬به همراه رهبران ‪ ۱۲‬گروه سیاسی مخالف دولت پاکستان در نشستی در پایتخت انگلیس با امضای "منشور مردم سالاری" خواستار استعفای مشرف و "شوکت عزیز" نخست وزیر پاکستان شده بودن.

نواز شریف که پس از کودتای ‪ ۱۲‬اکتبر ‪ ۱۹۹۹‬ارتشبد مشرف در عربستان در تبعید به سر می‌برد، در سال‌های ‪ ۱۹۹۰‬تا ‪ ۱۹۹۳‬و همچنین ‪ ۱۹۹۷‬تا ‪ ۱۹۹۹‬در دو دوره نخست وزیری پاکستان را برعهده داشت.

خانم بوتو نیز که مانند شریف در دو دوره در سال‌های ‪ ۱۹۸۸‬تا ‪ ۱۹۹۰‬و ‪۱۹۹۳‬ تا ‪ ۱۹۹۶‬نخست وزیر پاکستان بود، به علت در جریان بودن پرونده‌های تخلفات مالی از سال ‪ ۱۹۹۹‬در تبعیدی خود خواسته در امارات زندگی می‌کند.

شریف و بوتو - سران حزب مسلم لیگ (نواز) و حزب مردم - که از رقیبان سیاسی دیرین هستند، اکنون دو عضو اصلی "ائتلاف اعاده مردم‌سالاری" در پاکستان به شمار می‌آیند که ضمن مخالفت با حکومت ارتشبد مشرف خواستار کناره‌گیری وی از قدرت هستند.

ارتشبد مشرف که در عین حال سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش پاکستان را برعهده دارد، بر خلاف وعده‌های پیشین از کناره‌گیری از سمت نظامی خودداری کرده و آن را مغایر با منافع ملی کشورش اعلام کرده است.
ارتشبد مشرف در پاییز سال ‪ ۱۳۷۸‬شمسی پس از کودتا علیه دولت منتخب نخست وزیر نواز شریف به قدرت رسید. وی در هشت سال اخیر با حفظ عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش، به صورت همزمان تصدی بر سمت ریاست جمهوری را نیز برعهده داشته است.

پارلمان پاکستان متشکل از مجلس ملی و مجلس سنا در آبان ماه سال ‪ ۸۳‬لایحه معروف به "دو سمت" را تصویب کرد که براساس آن فقط رییس جمهوری کنونی یعنی ژنرال مشرف می‌تواند تا پایان دوره ریاست جمهوری پنج ساله خود که نهایتا تا آخر سال ‪ ۲۰۰۷‬خواهد بود، در هر دو سمت باقی بماند.

کد خبر 30304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز