مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتفاق بسیار نادر در تهران روی داده است.این روزها، تهران میزبان هزاران پرنده‌ی مهاجر است که تصویر دیگری به این شهر داده‌اند.

پرندگان مهاجر

پرنده های مهاجر و پرواز آنها بر فراز آب‌ها، تصویری است که اهالی تهران معمولا تنها در فیلم‌ها و عکس‌ها می‌بینند و بس! اما امسال این تصاویر به واقعیت تبدیل شده‌اند. حال آنها می‌توانند، هزاران پرنده زیبای مهاجر را که در روزهای اخیر وارد دریاچه چیتگر تهران شده‌اند را از نزدیک تماشا کنند.

بله درست خوانده‌اید! چند روزی است که منطقه 22 تهران - دریاچه چیتگر، میزبان هزاران پرنده مهاجر است که گفته می‌شود؛ این پرندگان از اروپای شرقی و شمال سیبری برای گذراندن زمستان خود مثل همیشه به ایران آمده‌اند و رهسپار تالاب‌های فارس و خوزستان بودند اما وقتی سرراهشان به جنوب با دریاچه چیتگرمواجه شدند، فرود آمده و ماندگار شدند.

یکی از نگهبان های دریاچه گفته است: وقتی این پرنده‌ها به دریاچه آمدند، تعدادشان کم بود، بعد یکباره زیاد شدند، خیلی هم با مردم راحت هستند. آنها از دست مردم پفک، کرانچی و نون می‌خورند، گاهی هم دیدم از ماهی‌های ریز توی آب بر می‌دارند اما چون ماهی‌ها خیلی کم روی سطح آب می‌آیند به همین خاطر بیشتر از غذایی که مردم برایشان می‌ریزند، تغذیه می‌کنند.

پرندگان مهاجر

دریاچه چیتگر و پرندگان مهاجر

پرندگان مهاجر

هزاران پرنده مهاجر تصویر این دریاچه و تهران را تغییر داده‌اند

پرندگان مهاجر

اینجا منطقه 22 تهران است

چند روز پیش شهردار منطقه 22 ورود این پرنده‌ها به محدوده دریاچه را تایید کرده و گفته است؛ با بهره‌برداری از حوزه آبگیر دریاچه چیتگر، اکوسیستم جدیدی برای زیست گونه‌های جانوری از جمله پرندگان در محیط شهری فراهم شده و با شروع فصل پاییز و با توجه به مناسب بودن محیط و شرایط زیست مناسب ، پرندگان دریایی در دریاچه تجمع کرده‌اند.

به گفته او تا‌کنون حدود 500 پرنده سازگار با زیست در اکوسیستم جدید پایتخت، در این محدوده دیده شده‌اند و پیش بینی می‌شود تعداد آنها بیشتر هم شود.
پرندگان روزها که جمعیت و جنب و جوش اطراف دریاچه کمتر است، آزادانه پرواز می‌کنند و می‌چرخند. اما عصرها و شب‌ها که مردم برای وقت گذرانی به دریاچه چیتگر می‌آیند، پرندگان به وسط دریاچه رفته و در ساحل اطراف آن می‌نشینند.
این پرندگان "کاکایی" نام دارند. از آنجایی که تهران مسیر مهاجرت این پرندگان است، معمولا اطراف کانال رودخانه کن، می‌توان آنها را دید. اما با راه‌اندازی دریاچه چیتگر و ایجاد این پهنه وسیع آبی بر تعداد آنها بسیار افزوده شده است.

البته تهران در سال‌های گذشته نیز گاهی میزبان پرندگان بود. چند سال پیش خبر حضور پرندگانی به نام‌های "ابیا" و "تاج طلایی"در مناطقی مثل پارک جمشیدیه منتشر شد اما حضور گسترده آنها امسال و در کنار دریاچه چیتگر، اتفاق تازه‌ و عجیبی برای تهرانی‌ها است.

با توجه به اینکه در چند سال گذشته با شدت گرفتن آلودگی هوا، گونه‌های ثبت ‌شده پرندگان در شهر تهران 59 درصد کاهش پیدا کرده بود و حتی دو سال پیش اعلام شد که کم کم کلاغ‌ها هم در حال مهاجرت از تهران هستند، حضور این پرندگان تازه وارد به تهران، می‌تواند کمی‌امیدوار کننده باشد.

البته پرنده شناسان می‌گویند که ممکن است این پرنده‌ها ماندنی نباشند. آنان پیش‌بینی می‌کنند که با تغییرات آب و هوایی تا آخر اسفند اینجا بمانند و اگر مشکل خاصی برایشان پیش نیاید این دریاچه را به‌عنوان محل زمستان‌گذر خود انتخاب کنند، این برای این‌گونه پرندگان معمول است. آنها در محیط‌های شهری و ارتباط با انسان‌ها تحمل بالایی دارند. اگر کسی اذیتشان نکند آنها به انسان‌های اطرافشان اعتماد کرده و سال‌های آینده نیز دوباره به اینجا خواهند آمد، اما اگر اذیت شوند، ممکن است مکان مهاجرتشان را عوض کنند.

کد خبر 243204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز