چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: اوایل آبان‌ماه سال‌جاری گروهی از علاقه‌مندان حیات وحش موفق به شناسایی یک گونه پرنده جدید در شرق کشور شدند.

مشاهده یک گونه پرنده جدید در ایران


محمد توحیدی‌فر، فعال محیط‌زیست در این باره به همشهری گفت: گروه کاوشگران حیات‌وحش پارت که در جست‌وجوی یوزپلنگ به پناهگاه حیات‌وحش نایبندان در جنوب طبس رفته بودند این پرنده را داخل یک رودخانه سنگلاخی و خشک مشاهده و عکسبرداری کردند. این منطقه که از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های حفاظت شده کشور محسوب می‌شود به لحاظ دارابودن یوزپلنگ آسیایی مشهور است. وی افزود: پس از عکسبرداری از این پرنده، با مشورت و در اختیار قرار دادن عکس‌ها و نیز جزئیات مشاهدات با پرنده‌شناسان خارجی ازجمله ریچارد پورترنویسنده کتاب پرندگان خاورمیانه و همچنین دکتر پرآلسترم از گروه زیست‌شناسی و تکامل دانشگاه استکهلم و متخصص پرندگان، این پرنده سسک پالاس تشخیص داده شد که پیش از این در ایران مشاهده و ثبت نشده بود. به گفته توحیدی‌فر، این پرنده با نام علمی Phylloscopus proregulus و نام انگلیسی Pallas`s leaf Warbler از خانواده سسک و راسته گنجشک‌سانان است.

اندازه این‌گونه حدود 10-9سانتی متر و اصولا پرنده‌ای آسیایی است که تابستان را در شرق سیبری و شمال مغولستان به‌سر برده و زمستان‌ها را در جنوب و جنوب شرق چین می‌گذراند. مشاهده این پرنده نخستین حضور از این‌گونه در کشور و همچنین دومین گزارش مستند از حضور این پرنده در محدوده خاورمیانه است.این گزارش می‌افزاید پیش از این، 531گونه پرنده در کشور شناسایی شده بود که پرنده اخیر، پس از ثبت در مجلات علمی معتبر، به این فهرست افزوده می‌شود.

کد خبر 237799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز