همشهری آنلاین: علی لاریجانی با اشاره به گفت‌وگوهای سه جانبه ایران - آمریکا - عراق گفت: وقتی که این پروسه دیپلماتیک تعریف می‌شود مقصود این نیست که یک شو رسانه‌یی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی ایسنا، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در خصوص دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق افزود: بنابراین این منطق خاص خودش را دارد و پس از گفتگوها باید ارزیابی شود که فواید آن چه بوده است؛ پس از بررسی می‌توانیم گام‌های بعدی را برداریم.

وی افزود: دور دوم گفت‌وگوها بستگی دارد به اینکه چه نتیجه‌ی درستی از مذاکرات دور اول بگیریم.

وی در خصوص اظهارات ضد و نقیض مقامات آمریکایی درباره گفت‌وگو با ایران درباره عراق گفت: ما به ظاهر امور کاری نداریم؛ آنچه مهم است این است که ما برای ایجاد امنیت در عراق مصمم هستیم که همکاری داشته باشیم و توانمند کردن دولت عراق برای برقراری امنیت در این کشور به عنوان یک کشور دوست وظیفه مهم ماست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد: در این زمینه اگر نیاز به مذاکره باشد انجام می‌دهیم به همین دلیل دور اول گفتگوها انجام شد.

وی در خصوص انتظار ایران از نشست شورای حکام گفت: ما قبلا در این باره صحبت کردیم و منطق خود را گفتیم اکنون نیاز به ابتکارات جدید با منطق گفتگوی جدید است و سخن از حرف‌های قدیمی دردی را دوا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم این عقلانیت در سطح روابط بین‌المللی در حال بروز است که مساله را بتواند به نحو دقیق با منطق نوین حل کند.

لاریجانی تاکید کرد: هم چنین فکر می‌کنم آنچه که اکنون کمک می‌کند این است که پروسه مذاکرات با یک منطق جدید آغاز شود و در درون این دالان به نتایج مطلوب برسیم.

وی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه آمریکا را از اقدامش در خصوص دستگیری مامورین کنسولی کشورمان پشیمان می‌کنیم گفت: اصولا برای دولت آمریکا وجهه خوبی ندارد که پول از کشورهای دیگر بگیرد و بگوید برای شما کار پلیسی انجام می‌دهم.

وی افزود: آمریکا نیاز دارد نگاه جدیدی به شرایط منطقه بیندازد و اینگونه کارها برای دیگران نیز مقدور است ولی به نفع نیست.

لاریجانی تاکید کرد: آمریکا بیش از دیگران نیاز به آرامش در منطقه دارد؛ لذا ما ماجراجویی را اساسا در منطقه مفید نمی‌دانیم و امیدواریم فهم به وجود آید که منطقه امروز بیش از هر زمانی نیاز به آرامش دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در خصوص امیدوارهایی که در خصوص آزادی دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان در عراق گفت: این برای آمریکایی‌ها وجهه خوبی ندارد که مانند دزدهای سر گردنه باشند و افرادی را در منطقه‌ی کاریشان بدزدد و این موضوع چهره‌ی آنها را مخدوش می‌کند.

وی افزود: پیگیری‌های ما در این خصوص جدی است و حل این مساله‌ برای آمریکایی‌ها نیز مفید خواهد بود.

کد خبر 24155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز