یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه حوادث: صبح 16 مرداد‌ماه 81، در جریان جنایتی در ساختمان شماره 29 بلوار وفادار غربی تهران، مردی با ضربه چاقو به قتل رسید.

با حضور پلیس و قاضی ویژه قتل در محل جنایت، زن جوانی به نام اکرم که همراه همسر و 2 فرزندش در آن خانه زندگی می‌کرد به اتهام قتل دستگیر و به اداره پلیس انتقال یافت.

در حالی که پلیس تصور می‌کرد این جنایت با همدستی اکرم و همسرش صورت گرفته، مدتی بعد با توجه به اعترافات اکرم، همسر وی از اتهام معاونت در قتل تبرئه شد.

اکرم در اعترافات خود مدعی شد: روز حادثه در ایوان خانه مشغول خرد کردن هویچ برای درست کردن ناهار بودم و شوهرم به سرکار رفته بود. در همین هنگام متوجه باز شدن در حیاط شدم و وقتی خودم را به داخل حیاط رساندم با مرد غریبه‌ای مواجه شدم. احساس کردم این مرد همان مردی است که از مدتی پیش برای من مزاحمت تلفنی ایجاد کرده بود و روز قبل نیز به در خانه آمده اما با فریاد‌های من پا به فرار گذاشته بود. برای همین مثل روز قبل شروع به فریاد زدن کردم تا او را از خانه فراری دهم ولی او به طرف من حمله‌ور شد تا نقشه شوم خود را اجرا کند.

من که راهی برای فرار نداشتم با همان چاقویی که در دست داشتم ضربه‌ای به او زدم و وی نقش بر زمین شد. چون ترسیده بودم به کمکش شتافتم و فکر کردم می‌توانم با دادن تنفس مصنوعی او را نجات دهم اما این کار بی‌فایده بود و خون همه جا را پر کرده بود.

بنابراین با شوهرم، خواهرم، پلیس 110 و  اورژانس تماس گرفتم و از آنها کمک خواستم ولی وقتی آنان رسیدند مرد مهاجم جان خود را از دست داده بود.

با اظهارات اکرم، محاکمه او به اتهام قتل عمد در شعبه 1156 دادگاه جنایی سابق آغاز شد و وی در جلسه محاکمه در پاسخ به این سئوال قاضی که چرا مقتول برای شما مزاحمت تلفنی ایجاد می‌کرد گفت: چند سال پیش برادرم در یکی از روستاهای شمال‌غرب کشور سرباز بود که در آنجا با دختر یکی از اقوام مقتول آشنا می‌شود. مدتی پس از این آشنایی اقوام مقتول متوجه ماجرا شده و از برادرم به اتهام رابطه نامشروع با دختر جوان شکایت می‌کنند اما برادرم در دادگاه تبرئه شد.

پس از این ماجرا مقتول برای گرفتن انتقام از برادرم، به تهران آمد و قصد بدنام کردن مرا داشت که روز حادثه وقتی وارد خانه‌ام شد، در دفاع از خودم او را به قتل رساندم.

پس از دفاعیات اکرم، قاضی دادگاه او را به قصاص محکوم کرد اما این رای از سوی قضات دیوان عالی کشور نقض شد و محاکمه زن جوان در شعبه 1147 مجتمع بعثت از سر گرفته شد.

وقتی قاضی این شعبه نیز دفاعیات اکرم را نپذیرفت و او را برای بار دیگر به قصاص محکوم کرد، پرونده با اعتراض« رمضانعلی برزمینی»، وکیل مدافع اکرم در اختیار هیات عمومی دیوان عالی کشور قرار گرفت تا آنها سرنوشت نهایی زن جوان را مشخص کنند.

دلایلی برای تبرئه

پس از گذشت چند ماه از ارسال پرونده به هیات عمومی دیوان عالی کشور، سرانجام قضات دیوان عالی با توجه به دلایل موجود در پرونده و دفاعیات وکیل مدافع متهم، با صدور رأی اصراری 33 صفحه‌ای، اقدام زن جوان را دفاع مشروع دانسته و او را از اتهام قتل عمد تبرئه کردند.

بر اساس حکم صادره از سوی دیوان عالی،‌ برخی از این دلایل به این شرح بیان شده بود که روز حادثه هیچ دلیل موجهی برای حضور مجاز مقتول در حیاط خانه متهم وجود نداشته و این مساله صحت ادعاهای اکرم را که مدعی بود مقتول قصد انتقام گیری داشته مشخص می‌کند.

مقتول دارای سابقه کیفری بود که نشان می‌دهد وی فردی متعصب بوده است. وارد شدن فقط یک ضربه چاقو به بدن مقتول و اقدامات متهم برای نجات جان وی و تماس او با اورژانس و پلیس نشان می‌دهد که متهم برای رفع خطر اقدام به استفاده از چاقو کرده و این اقدام دفاع مشروع است.

هیچ سابقه آشنایی میان خانواده مقتول و متهم وجود نداشته است. قبل از روز حادثه مقتول برای متهم مزاحمت تلفنی ایجاد کرده بود که خانواده متهم تقاضای ردیابی مزاحم را کرده بودند اما با توجه به اینکه این تماس‌ها از باجه تلفن همگانی صورت می‌گرفت وی ردیابی نشد.

در حیاط خانه متهم به گونه‌ای بود که با هل دادن باز می‌شد، بنابراین مقتول می‌توانسته به راحتی وارد خانه شود. برخی از شاهدان گفته‌اند روز حادثه صدای ناسزا‌گویی متهم را شنیده‌اند اما چون فکر می‌کردند او با فرزندانش دعوا می‌کند به این ماجرا اعتنا نکردند که این اظهارات با اظهارات متهم همخوانی دارد. دوستی و رابطه برادر متهم با دختر یکی از اقوام مقتول در روستایی در شمال‌غربی کشور می‌تواند انگیزه ورود مقتول به زندگی متهم برای انتقام گیری باشد.

به گفته رمضانعلی برزمینی، وکیل مدافع متهم، با ارسال این پرونده به شعبه 1155 دادگاه عمومی و جزایی، زن جوان برای محاکمه از نظر شکل ارتکاب جرم 31 تیرماه پای میز محاکمه قرار می‌گیرد.

کد خبر 24010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز