شهروندان: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت:‌جمهوری اسلامی ایران موفق‌ترین کشور در برقراری امنیت خلیج عدن و دریای سرخ است.

دریادار سیاری دقایقی پیش در جمع مجاوران و زائران حرم مطهر رضوی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: عاشورای یک حادثه نبوده بلکه یک فرهنگ است و ما باید تلاش کنیم که همانگونه که در 8 سال دفاع مقدس بقاء انقلاب و اسلام از فرهنگ عاشورایی بهره گرفتیم امروز نیز با استفاده از فرهنگ عاشورایی در صحنه بمانیم و پیروز شویزم.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته بسیج به تسنیم گفت: هفته بسیج را گرامی می‌داریم و یکی از مسائل مهم این است که مقام معظم رهبری در روزهای گذشته در جمع فرماندهان بسیج مورد توجه و تاکید قرار داده و سرلوحه کار خود قرار دهیم و با همان روحیه سلحشوری در صحنه بمانیم و در برابر هر تهدید و استکبار جهانی از شرایط سخت عبور کنیم.

دفاع مقدس تجلی پیروزی حق بر باطل است

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هدف از حضورم در مشهد مقدس به دلیل فرارسیدن 7 آذر یعنی روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است خاطرنشان کرد: حق بر باطل همواره پیروز بوده و پیروزی ما در دفاع مقدس تجلی پیروزی حق بر باطل است.

وی عملیات مروارید را در 7 آذر 59 نمونه مهمی از پیروزی حق بر باطل توصیف کرد و گفت: علت نامگذاری 7 آذر عملیات مروارید بود که در مقابل نیروی دریایی عراق در شمال خلیج فارس انجام شد که بزرگترین عملیات دریایی کشور محسوب می‌شود.

سیاری افزود: مدت انجام این عملیات از دهم آبان‌ماه تا هفتم آذرماه به مدت یک ماه بود و این عملیات در شصت و هفتمین روز دفاع مقدس انجتم شد، در آن زمان رژیم بعث عراق تمامی حمایت‌های شرق و غرب را در مقابل ما داشت و ما به طور مستقل در مقابل دشمن ایستاده بودیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: دشمن می‌پنداشت که ما آمادگی مقابله با آن را نداریم و مسئله مهم در بحث نیروی دریایی این است که نیروی دریایی تجهیزات‌محور بوده و آنها فکر می‌کردند که ما تجهیزات نداریم و حتی با داشتن تجهیزات نیز توان و آمادگی مقابله در برابر آنها را نداریم و از همین حیث آنان می‌پنداشتند که ما را در شمال خلیج فارس شکست داده و صیانت شمال خلیج فارس را از آن خود کنند.

وی با تاکید بر اینکه فرزندان امام راحل تحت زعامت و رهبری امام(ره) در کمترین زمان ممکن توانستند در برابر هجوم گسترده آنان در دریا مقاومت کرده و دشمن را منهدم کنند گفت: نتیجه عملیات مروارید آن بود که نیروی دریایی جمهوری اسلایم ایران در برابر نیروی دریایی دشمن مقاومت کرد و ایستاد و در نهایت پیروز عملیات مروارید شد و نیروی دریای عراق را منهدم کرد.

سیاری اظهار کرد: در واقع می‌توان گفت که جنگ در 3 محور زمینی، هوایی و دریایی انجام‌می‌شود و در آن زمان ما پای مهم و سوم جنگ را که دریایی بود منهدم کردیم، یکی از مسائل مهم در انهدام نیروی دریایی دشمن این بود که از آن محل 80 درصد صادرات نفت عراق انجام می‌شد و ما به نوعی در این شکست نظامی ضربه اقتصادی مهمی با انهدام نیروی دریایی و پیروزی در شمال خلیج فارس به دشمن زدیم.

عملیات مروارید کمر اقتصادی دشمن را شکست

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نتیجه دیگر این انهدام آن بود که تمام مناطق عراق در محاصره دریایی قرار گرفت و این سبب شد کمر اقتصادی دشمن بشکند، این مسئله را می‌دانیم که 90 درصد صادرات و واردات کشورها برای تامین مایحتاج مردم از طریق دریا صورت می‌گیرد و با محاصره دریایی توانستیم ضربه سنگین اقتصادی به دشمن وارد کنیم که همه اینها نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

سیاری با اشاره به اهمیت عملیات مروارید گفت: در عملیات مروارید بزرگترین ضربه را به راهبرد دشمن وارد کردیم و بیانات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و همچنین حمایت و راهنمایی آنان در عرصه عملیات دریا به فرزندان امام و انقلاب سبب این پیروزی و موفقیت بزرگ شد که همین موفقیت در نهایت منجر به نامگذاری 7 آذر به نام روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله قابل بررسی است که دشمن بعد از انهدام نیروی دریایی خود چه اقداماتی را به کار گرفت که یکی از مهمترین آنان خریداری نزدیک به 2 میلیارد دلار تجهیزات دریایی بود اما به دلیل تسلط جمهوری اسلامی ایران بر آبها امکان تحویل گرفتن آنها را نداشت چرا که تجهیزات دریایی فقط از طریق دریا امکان انتقال دارد، آنها پس از آن به دنبال انهدام از هر طریق ممکن در جزیره خارگ و کشتی‌های تجاری و نفتکش ما بودند که اگر چنین ضربه‌ای به ما می‌زدند از آن جهت که ما از سوی هیچ کشوری حمایت نمی‌شدیم ضربه‌ای مهم و اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران بود که در نهایت به همت امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری و فرزندان امام و انقلاب در این مسئله نیز شکست خوردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از 150 عملیات تحت عنوان عملیات تامین امنیت در 8 سال دفاع مقدس خبر داد و گفت: در آن عملیات‌ها ده‌ها هزارکشتی تامین امنیت شدند و ما توانستیم نفت خود را صادر و تجارت را حفظ کنیم و بالای 300 میلیون تن کالا را جابه‌جا کنیم و در همین مسیر چرخه اقتصاد کشور را حفظ کردیم.

نفت نیروی دریایی در تامین امنیت چرخه اقتصادی کشور

سیاری با تاکید بر ا ینکه نیروی دریایی علاوه بر نقش نظامی نقش‌ موثر در چرخه اقتصادی نیز دارد، تصریح کرد: نفت نیروی دریایی صرفا نظامی نبوده بلکه در زمانهای جنگ و صلح مسئولیت‌های دیگری نیز از بعد اقتصادی داشته و نقش مهمی در تامین چرخه اقتصادی کشور دارد چرا که 90 درصد واردات و صادرات کالاها از طریق دریا انجام ‌می‌شود.

وی با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری نسبت به توجه و استفاده از دریا گفت: در چند سال گذشته تدبیر مقام معظم رهبری در این بوده که نیروی دریایی باید در آبهای آزاد دنیا حضور پیدا کند، این مسئله باید تحلیل شود که در نهایت نشانگر نگاه عمیق و مدبرانه رهبر بوده چرا که بیشترین منابع غذایی ما در دریاست و همچنین عمده ذخایر انرژی نیز نظیر نفت و گاز از طریق دریا حاصل می‌شود، همچنین تجارت از طریق دریا ارزانترین راه تجارت بوده و در واقع می‌توان گفت بهترین مسیر تجارت مسیر دریایی به شمار می‌رود، در بحث تامین داروها، گسترش فرهنگ و رفت و آمد با کشورهای همسایه نیز می‌توان از این منابع استفاده کرد اما آنچه که مسلم است بر مبنای بیانات مقام معظم رهبری این است که اگر بخواهیم از تمامی این منابع استفاده کنیم در ابتدا به اقتدار و امنیت نیاز داریم.

سیاری خاطرنشان کرد: هفتاد درصد کره زمین را آب فرا گرفته و ما در گرداگرد کره زمین می‌توانیم رفت و آمد کنیم، اهل تهدید، تجاوز و زورگویی نیستیم اما چون حضور در آبهای دنیا پس اهل حضور در تمامی آبهای آزاد جهان هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برقراری امنیت در خلیج عدن و دریای سرخ تاکید کرد: توانسته‌ایم که نزدیک 2 هزار کشتی عبور بدهیم و 150 درگیری داشته‌ایم اما آنچه مسلم است ناامنی‌هایی که در خلیج عدن و دریای سرخ وجود داشت و پدیده‌ای به عنوان تروریسم دریایی است اما این جمهوری اسلامی ایران است که پرچم خود را به عنوان امنیت میان نیروهای مستقر در همه دنیا که وابسته به استکبار هستند به ا هتزاز درآورد.

موفق‌ترین کشور در برقراری امنیت خلیج عدن و دریای سرخ جمهوری اسلامی ایران است

سیاری جمهوری اسلامی ایران را موفق‌ترین کشور در برقراری امنیت خلیج عدن و دریای سرخ توصیف کرد و گفت: این مسئله را نیز باید بدانیم که حضور در آبهای آزاد دنیا نیازمند تجهیزات خاص بوده که بتواند در دریا مقاومت کند و این را نیز می‌دانیم که جمهوری اسلامی ایران کاملا مستقل بوده و روی پای خود ایستاده و هیچ کشوری به ما تجهیزات نمی‌دهد، اما همچنان با اقتدار در عرصه دریا هم در حوزه برقراری امنیت و هم در حوزه اقتدار پیروز هستیم که امروز ناوشکن جماران که تولید صددرصد جمهوری اسلامی ایران است نماد اقتدار ما به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: این مسئله قابل توجه است که همه کارکنان نیروی دریایی در سالهای قبل از انقلاب خارج از کشور تحصیل می‌کردند اما به برکت امام و انقلاب آموزش دیده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

کد خبر 239617
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز