مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: موضوعات حوزه فناوری اطلاعات در دولت جدید با آرامش بیشتری پیگیری می‌شود و به‌زودی جنجال‌هایی که در مورد شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی و اینترانت مطرح شده بود با رویکردی جدید پیگیری خواهد شد.

همچنین سیاست‌های جدید، مدل مفهومی و برنامه اجرایی شبکه ملی اطلاعات ظرف یک‌ماه آینده اعلام خواهد شد. نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ در پاسخ به سؤال همشهری در مورد سیاست‌های این وزارتخانه برای پروژه اینترنت ملی تأکید کرد: چیزی به نام اینترنت ملی نداریم و اینترنت، اینترنت است. پروژه‌ای تحت عنوان شبکه ملی اطلاعات خواهیم داشت که برنامه آن در حال تدوین است. وی افزود: برنامه پنجم توسعه اهداف کمی تعیین کرده است و در برنامه‌ای که برای شبکه ملی اطلاعات قرار است اجرایی شود، آن اهداف کمی درنظر گرفته خواهد شد.

دکتر جهانگرد در مورد مباحثی که اخیرا در مورد تدوین مجدد اهداف شبکه ملی ارتباطات مطرح شده گفت: در مورد این شبکه 2مرحله کاری وجود دارد. یک مرحله تصویب سیاست‌ها و چارچوب کلی حاکم بر شبکه ملی ارتباطات است که محورهای مفهومی آن انجام شده است. مرحله کارشناسی و مهندسی نیز در نشست بعدی شورای عالی مجازی بررسی و اعلام خواهد شد. مصوبه مذکور سرلوحه معماری شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

وی در مورد مشخصات مهندسی این طرح گفت: بخش اعظم کار طراحی انجام شده است. منتظر چارچوب‌ها هستیم و منتظریم اصلاحات انجام شود تا اعلام عمومی شود. این طرح طی یک تا یک‌ماه و نیم آینده اجرایی خواهد شد. شبکه ملی اطلاعات اکنون هم در سطح ملی وجود دارد ولی موضوع اصلی کیفیت و بهبود سرعت امکانات در این شبکه است که امیدوار هستیم با عزمی که در مجموعه شرکت‌های خصوصی اپراتور‌ها و شرکت زیر‌ساخت وجود دارد، در زمان کوتاهی سرعت و کیفیت دسترسی مردم به خدمات اطلاع‌رسانی و اینترنت را بهتر بکنیم. وی در پاسخ به سؤال همشهری در مورد اجرای برنامه تکفای 2(طرح توسعه کاربری فناوری اطلاعات) در دولت جدید گفت: نمی‌توانم بگویم برنامه‌ای که قرار است اجرا شود طرح تکفای 2 است ولی برنامه ملی فناوری اطلاعات در دستور‌ کار دولت جدید قرار دارد.

دکتر جهانگرد در مورد موتورهای ایرانی جست‌وجو در وب نیز گفت: چند موتور جست‌وجو و چند پروژه در این زمینه طراحی شده است. موفقیت این پروژه‌ها در بازار خود را نشان خواهد داد. این جست‌وجوگر‌ها باید توسط مردم پسندیده و استفاده شود و خیلی کاربرد آنها دستوری نیست.

بهبود سرعت و کیفیت اینترنت

جهانگرد درپاسخ به سؤالی در مورد برداشته شدن محدودیت سرعت 128کیلوبیت در ثانیه برای کاربران خانگی گفت: هم‌اکنون نیز شرکت‌های خصوصی به فراخور نیاز کاربران سرویس‌هایی با سرعت بالاتر ارائه می‌کنند، مشکل اصلی که هم‌اکنون کاربران اینترنت با آن مواجهند مربوط به کیفیت اینترنت است که از میزان پهنای باندی که دریافت می‌کنند بسیار پایین‌تر است. رئیس سازمان فناوری اطلاعات از تدوین استراتژی باند پهن در کشور برای افزایش سرعت و کیفیت دسترسی خبر داد و گفت: بهبود سرعت و کیفیت اینترنت در دستور کار قرار دارد. همچنین در حال حاضر کشور با کمبود پهنای باند بسیار زیاد مواجه است و در این زمینه باید برنامه‌ای برای کیفیت سرویس و پهنای باند ورودی به کشور پیدا کنیم.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه دولت بتواند در زمان کوتاهی عرض باند ورودی اینترنت به کشور را بهبود ببخشد و در نتیجه کیفیت خدمات به مردم را بهتر کند، گفت: در آغاز کار دولت میزان ارتباط اینترنت بین‌الملل 70گیگابیت بر ثانیه بود، وی گفت: هم‌اکنون و با روش افزایش ظرفیت و انتقال میزبانی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی راندمان را تا حدود 30گیگابیت افزایش داده‌ایم که انتظار داریم این روند تا پایان امسال به 120گیگابیت برسد.

وی 2موضوع را در حاشیه این نشست تکذیب کرد: اول اینکه شورای‌عالی فناوری اطلاعات که زیرمجموعه سازمان فناوری اطلاعات است منحل نشده و همچنان فعالیت می‌کند و دیگر اینکه وی خبر ریاست خود بر هیأت مدیره شرکت مخابرات را تکذیب کرد و گفت: هنوز از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران چنین موضوعی مطرح نشده است.

نوزدهمین نمایشگاه الکامپ امسال از تاریخ 14تا 17آذرماه با شعار زندگی هوشمند در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. عطایی، دبیر شورای سیاستگذاری الکامپ نوزدهم هم در نشست برگزاری این نمایشگاه با اشاره به حضور بخش دولتی در این نمایشگاه گفت:

سال گذشته 389شرکت در الکامپ شرکت داشتند که امسال این رقم به 593شرکت رسیده است و در این میان بخشی از غرفه‌ها به شرکت‌های دولتی مربوط می‌شود که حضور بخش دولتی در نمایشگاه برای اولین‌بار صورت گرفته است. وی همچنین از حضور 103غرفه در زمینه‌ سخت‌افزار، 189غرفه در حوزه نرم‌افزار، 29شرکت امنیتی، 92 شرکت ارتباطی و 11شرکت در زمینه‌ بانکداری الکترونیک خبر داد.دکتر جهانگرد نیز در مورد این نمایشگاه گفت: برگزاری نمایشگاه الکامپ توسط اصناف بهتر از برگزاری آن توسط دیگران است و لازم است برای برگزاری این رویداد دبیرخانه دائمی تشکیل شود.

کد خبر 239188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز