همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آمادگی حضور در اقیانوس‌های اطلس، هند جنوبی و دیگر آب‌های آزاد دنیا را داریم، گفت: امسال در چارچوب قوانین بین‌المللی در دریای چین حضور پیدا کردیم.

حبیب‌الله سیاری

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور در دریاهای آزاد دنیا، به فارس گفت: در اقیانوس هند، دریای سرخ و مدیترانه حضور پیدا کردیم، اما تنها این مناطق دریاهای آزاد نیست.

وی به وجود دریای آزاد در تمام کره زمین اشاره کرد و افزود: 70 درصد کره زمین آب است و 50 درصد از این آب‌ها مشاع بوده و مربوط به تمام جهان است و آب‌های آزاد محسوب می‌شود.

سیاری با بیان اینکه طبق قوانین و مقررات بین‌المللی کشورها می‌توانند در آب‌های آزاد دنیا دریانوردی کنند، تصریح کرد: حضور در دریاهای آزاد حق مسلم ملت ایران است و باید این توانمندی را داشته باشیم در آب‌های بین‌المللی دریانوردی کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حضور در اقیانوس آرام در فروردین‌ماه سال جاری را در راستای تدبیر مذکور دانست و بیان کرد: امسال در چارچوب قوانین بین‌المللی در دریای چین حضور پیدا کردیم.

وی از آمادگی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حضور و دریانوردی در اقیانوس‌های اطلس، هند جنوبی و دیگر آب‌های آزاد جهان خبر داد و یادآور شد: حضور در آب‌های آزاد دنیا نشان‌دهنده توان صنعتی، علمی، دانش و فناوری کشورها است.

سیاری با اشاره به اینکه زمانی می‌توانیم در اقیانوس آرام و ... دریانوردی کنیم که توانمندی و فناوری ساخت ناوشکن را داشته باشیم، اذعان داشت: زمانی که بتوانیم فیزیک و شیمی دریا را شناخته و بر دریا مسلط باشیم، می‌توانیم در آب‌های آزاد دنیا دریانوردی کنیم و به لطف خدا و به برکت انقلاب اسلامی امروز به این توانمندی رسیدیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تولید تجهیزات مناسب در داخل کشور اشاره کرد و افزود: اکنون می‌توانیم در عرصه آب‌های آزاد دنیا حضور داشته باشیم و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قوانین بین‌المللی آب‌های آزاد مشخص است، تصریح کرد: هر جا تدبیر و دستور باشد می‌توانیم در عرصه آب‌های آزاد حضور پیدا کنیم.

سیاری در ادامه با اشاره به ساخت ناوشکن در داخل کشور، خاطرنشان کرد: نخستین خط تولید ناوشکن با ساخت ناوشکن جماران راه‌اندازی شد و امروز صنعتگران ایرانی در سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع و در نیروی دریایی با تعامل، هماهنگی و همکاری موجود به این توانمندی رسیدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از توانمندی ساخت انواع ناوهای موشک‌انداز و ناوشکن در کشور خبر داد و یادآور شد: ساخت ناوهای موشک‌انداز و ناوشکن عبور از مانع بسیار بزرگی بود زیرا ساخت تجهیزات دریایی علم و دانش، مهارت، کاردانی و فناوری بالا می‌خواهد و امروز این امر محقق شده است.

ساخت ناوشکن در کارخانه‌های جنوب و شمال کشور

وی با بیان اینکه ساخت ناوشکن و تامین نیازهای نیروی دریایی در چند کارخانه در جنوب و شمال کشور در حال انجام است، اظهار کرد: ساخت ناوشکن در کشور دیگر بومی شده و افتخاری برای ملت ایران محسوب می‌شود ظرف 34 سال پس از انقلاب اسلامی به این مرحله رسیدند که نیازمندی‌های تجهیزاتی را در داخل کشور تامین کنند.

سیاری تولید و تامین تجهیزات مورد نیاز کشور به‌ویژه تجهیزات پیشرفته را سخن امام (ره) دانست و بیان کرد: امروز به جایی رسیدیم که می‌توانیم روی پای خود بایستیم.

اعلام دستاوردهای جدید نیروی دریایی در 7 آذر

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان از اعلام دستاوردهای جدید این نیرو در هفتم آذرماه امسال خبر داد.

کد خبر 237687
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز