دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: درپی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه جاسوسان آمریکا در سفارت این کشور در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو بسیار فعال هستند، خبرهای جدید حاکی از آن است که سفارت آمریکا در برن نیز در این زمینه فعال است.

جاسوسی آمریکا از ژنو تا برن

به گزارش ایرنا، روزنامه سوییسی ˈتاگس آنزیگرˈ در گزارشی با عنوان ˈدر زیر سقف سفارت آمریکا در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو چه می گذرد؟ˈ به بررسی عملکرد جاسوسان آمریکا در ژنو پرداخت.

روزنامه سوییسی نوشت: بر اساس گزارش ها، شنودکنندگان حرفه ای آژانس امنیت ملی و سازمان سیا در سفارت آمریکا در ژنو فعال هستند.

این روزنامه افزود: واحدی تحت عنوان ˈمجموعه سرویس خاصˈ (SCS) در سفارت آمریکا در ژنو فعال است که کار جاسوسی را برعهده دارد.

روزنامه سوییسی یادآور شد: براساس سندی مربوط به سال 2010 در ژنو که ادوارد اسنودن مامور سابق سازمان امنیت ملی آمریکا افشا کرده است، (SCS) هشتاد واحد شنود مانند آنچه در ژنو وجود دارد در سراسر جهان فعالند.

به نوشته این روزنامه، در این واحد نه فقط دستگاههای مدرن شنود وجود دارد بلکه آنتن های قوی نیز در آن موجود است که مرتبا از سوی متخصصین ویژه، نگهداری و سرویس می شوند.

روزنامه سوییسی فاش کرد که آمریکا جاسوسان فعال در این واحد را به عنوان دیپلمات به ژنو اعزام می کند تا آنها از مصونیت و امتیازات دیپلماتیک برخوردار باشند.

تاگس آنزیگر ادامه می دهد: ضمنا این افراد در محل سفارت نیز در یک بخش ویژه و جدا از دیپلماتهای معمولی و پرسنل سفارت مشغول به کار هستند که اعضای رسمی سفارت اصلا نمی دانند که آنها چه کاری انجام می دهند.

روزنامه سوییسی اضافه کرد: آنها با آنتن های قوی که در طبقه آخر سفارت نصب کرده اند همه ارتباطات مخابراتی را شنود می کنند. ضمنا این آنتن ها را نیز به وسیله ویژه ای استتار کرده اند که از بیرون کسی نمی تواند متوجه آنها شود. یعنی این جاسوسان به سری بودن کار خود اهمیت زیادی می دهند زیرا اگر این آنتن ها از بیرون قابل دیدن باشند آنوقت می تواند روابط کشور میزبان با آمریکا را دچار مشکل کند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: نمایندگی آمریکا در ژنو که در کنار ساختمان صلیب سرخ جهانی قرار دارد فقط به علت بزرگتر بودن از همه سفارتحانه های دیگر در این شهر است که جلب توجه می کند. اخیرا ساختمان این سفارت به حفاظ های آفتاب گیر نیز مجهز شده است و کارکنان این سفارت مرتبا تحت کنترل شدید قرار می گیرند.

دن وارنر کارشناس امور سیاسی در ژنو بر این باور است که گزارش های مربوط به جاسوسی آمریکا واقعیت دارد.

وی می گوید که ˈسازمان سیا از زمان جنگ جهانی دوم در ژنو بسیار فعال استˈ.

روزنامه سوییسی تاگس آنزیگر یادآور شد که مرتبا اسنادی از فعالیت های جاسوسی آمریکا در ژنو رو می شود. بطور مثال سازمان سیا در سال 1995 یک تیم از جاسوسان خود را به ژنو اعزام کرده بود که بعدا جمیز بامفورد کارشناس امور جاسوسی از آمریکا، فعالیت های آنها در ژنو را در کتابی افشا کرد.

وظیفه این تیم نیز، جاسوسی از هیات ژاپنی بود که آن زمان در ژنو در خصوص اعمال گمرک بر اتومبیل های لوکس مذاکره می کردند. این روزنامه افزود: فعالیت های سازمان سیا در سوییس در مساله خانواده تینر در سنت گالن که شرکتی در این کانتون داشتند و فناوری هسته ای را بطور قاچاق به برخی کشورها می فروختند نیز بسیار مشهود بود.

روزنامه سوییسی خاطرنشان کرد: ماموران سازمان سیا در یک حرکت غیر قانونی در خاک سوییس به تجسس از منزل و شرکت این خانواده در سنت گالن پرداخته و در نهایت نیز یکی از پسران تینر را راضی کردند که با آنها همکاری کند.

تاگس آنزیگر نوشت: امروز نیز تعدادی از جاسوسان سازمان سیا در سوییس فعالند و به تعداد جاسوسان رسمی که تحت پوشش دیپلماتیک هستند، اعضای برخی از سازمانهای غیردولتی که آمریکا آنها را به عنوان عضو معمولی در این سازمان ها جا داده نیز اضافه می شوند.

این روزنامه افزود: هر وقت نیز عملیات جاسوسی بزرگی در دست اقدام است، ماموران جدیدی در پوشش دیپلمات به سوییس اعزام می شوند.

روزنامه سوییسی یادآور شد: ادوارد اسنودن که امروز در روسیه پناه گرفته نیز زمانی در سفارت آمریکا در پوشش دیپلمات در ژنو کار می کرد.

کارلو سوماماروگا نماینده مجلس شورای ملی از حزب سوسیال دمکرات سوییس تاکید می کند که حرکات جاسوسی آمریکا در ژنو وی را شگفت زده نمی کند.

وی می گوید که من همیشه تردیدی نداشتم که آمریکایی ها در ژنو در حد گسترده ای دست به جاسوسی می زنند.

این درحالی است که روزنامه سوییسی ˈ20 مینوتنˈ از جاسوسی سفارت آمریکا در برن نیز خبر داده است.

این روزنامه در گزارشی با عنوان ˈآیا در برن نیز جاسوسی می شود؟ˈ، نوشت: هرچند برن بعنوان پایتخت سوییس بر خلاف پایتخت های دیگر کشورهای اروپایی در لیست شنود سازمان های امنیتی آمریکا قرار ندارد ولی این موضوع به آن معنا نیست که بتوان با خیال آسوده به دنبال کار رفت و تصور کرد که در این شهر شنودی صورت نمی گیرد.

روزنامه سوییسی افزود: ˈدونکان کمپ بلˈ کارشناس امور جاسوسی که این روزها خبرهای زیادی در زمینه شنودها در اروپا توسط سازمان امنیت ملی آمریکا را گزارش کرده بر این عقیده است که استکهلم و بروکسل نیز در لیست شنود نبوده اند ولی اینک مشخص شده که آمریکا در این دو شهر نیز اقدام به شنود کرده است.

ˈ20 مینوتنˈ اضافه کرد: یک کارشناسی در برن که نخواسته نامش فاش گردد تاکید کرده که در برن زمینه برای جاسوسی بیشتر از ژنو وجود دارد زیرا سفارت آمریکا در این شهر در چندصد متری وزارتخانه های سوییس قرار دارد و ویدمر - شلومف وزیر دارایی سوییس نیز سرگرم پیدا کردن راه حلی برای مشاجره مالیاتی با آمریکاست بنابراین برای آمریکا می تواند علاقه به شنود در برن بسیار بالاتر باشد.

کد خبر 237613
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز