دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس هئیت داوران چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم رشد از پایان داوری آثار رسیده به این جشنواره در همه بخش ها تا پایان روز دوشنبه ۶ آبان ماه خبر داد.

محمود امانی تهرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی تهرانی  اظهار کرد: داوری ها در 6 گروه امروز به پایان می رسد و خوشبختانه در مجموع کیفیت آثار رسیده به جشنواره خوب و قابل توجه بود.

وی با اشاره به تفاوت آثار ایرانی و خارجی رسیده به جشنواره فیلم رشد گفت: فیلم های خارجی بیشتر به موضوعات روز و مسائل جامعه توجه دارند اما فیلم های ایرانی بیشتر به طبیعت، تاریخ، باستان شناسی و فرهنگ ایران پرداخته اند که این می تواند به نوعی نقطه ضعف فیلم های ما از لحاظ محتوایی و نه ساختاری باشد.

رییس هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم رشد ادامه داد: در واقع فیلم های ایرانی در انتخاب سوژه دچار مشکل هستند و نمی توانند به مسائل روز جامعه بپردازند که دلایل آن را باید تحلیل کرد.

امانی تهرانی ابراز کرد: شاید این ضعف ناشی از ترس چالش برانگیز شدن موضوع فیلم باشد یا ممکن است نکته بینی فیلم سازان ما ضعیف باشد. امکان ترس از محدودیت پخش و نمایش و عدم حمایت نیز از دیگر دلایل این نقیصه در فیلم های ایرانی است. شاید هم ما نتوانستیم بستر مناسب را برای ظهور چنین فیلم هایی ایجاد کنیم.

وی درباره تفاوت داوری های امسال جشنواره فیلم رشد با سال های گذشته نیز گفت: در جشنواره امسال سعی کردیم داوری ها را ارتقا دهیم و از افراد برجسته در این حوزه استفاده کنیم ضمن این که امسال یک گروه به بخش داوری در مورد تولید فیلم های حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرده ایم.

همچنین  وحید نیکخواه کارگردان در گفت و گو با ستاد اطلاع رسانی چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم رشد، اظهار کرد: جشنواره فیلم رشد قدیمی ترین جشنواره موجود در ایران است و این مساله در کنار طیف وسیع مخاطبان، این رویداد را به واقعه ای تاثیرگذار تبدیل کرده است.

وی افزود: اگر تعداد دانش آموزان و معلمان را جمع بزنیم جشنواره فیلم رشد جدا از فیلم سازان و هنرمندان بیش از 15 میلیون مخاطب بالقوه دارد و همین مساله سبب شده توقع و انتظار ما از این رویداد بالا رود.

این کارگردان با بیان این که جشنواره فیلم رشد در بدنه آموزش و پرورش برگزار می شود و در تمام طول سال با مخاطبان خود رو به روست، گفت: اگر آموزش و پرورش بتواند فعالیت های خود را منحصر به ایام جشنواره نکند و تعامل خود را در طول سال با فیلم سازان حفظ و هم چنین به ارتباط میان این قشر و دانش آموزان کمک کند، می توان شاهد تحقق اهداف عالی جشنواره فیلم رشد بود.

نیکخواه آزاد معتقد است هدف اصلی جشنواره فیلم رشد زمانی محقق می شود که آموزش و پرورش بتواند این جریان را در طول سال زنده نگه دارد و آثار فیلم سازان در چرخه آموزشی و به صورت منظم به نمایش درآید.

کارگردان «فرزند خوانده» ادامه داد: به اعتقاد من ساز و کاری لازم است تا افرادی که فیلم آموزشی تولید می کنند خود را نیازمند به ارتباط مستمر با آموزش و پرورش تماس مستقیم با مخاطبان اصلی یعنی دانش آموزان ببینند و از سوی دیگر آموزش و پرورش نیز عرصه را برای حضور این آثار در مدارس باز کند.

وی در ادامه اظهار کرد: روال جشنواره تا کنون بدین شکل بوده که فیلم سازانی به صورت مستقل فیلم می سازند و جشنواره آثار برتر را انتخاب می کند در حالی که به اعتقاد من باید روال برعکس شود و آموزش و پرورش با سفارش آثار مورد نظر کمک کند فیلم سازان به جشنواره و هدف اصلی آن نزدیک تر شوند.

نیکخواه آزاد هم چنین معتقد است اگر شبکه نمایش فیلم های آموزشی در آموزش و پرورش منسجم شکل گیرد، فیلم سازان می بینند که بازاری برای آثارشان وجود دارد و دیگر نگران گیشه و اکران نخواهند بود.

بنابر این خبر، فیلم بلند داستانی «فرزند خوانده» به کارگردانی و تهیه کنندگی وحید نیکخواه آزاد با بازی فریبا کوثری، حمیدرضا پگاه، شبنم قلی خانی، سید مهرداد ضیایی، شاهرخ فروتنیان، نگار نیکخواه آزاد و شمسی فضل الهی در این دوره از جشنواره به نمایش در می آید.

در خلاصه این فیلم آمده است: «شب سال نو، چند خانواده، چند پدر و مادر، چند فرزند و زخم های کهنه ای که باز می شود...»

کد خبر 236683
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز