همشهری آنلاین: دبیر چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم رشد گفت: نگاه ما به جشنواره فیلم رشد آموزش است زیرا به اعتقاد ما فیلم یکی از اجزای بسته آموزشی است و کتاب درسی به تنهایی نمی‌تواند آموزش را به دانش آموزان منتقل کند.

به گزارش همشهری آنلاین،حمیدرضا کفاش در ابتدای این نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: جشنواره بین المللی فیلم آموزشی رشد سبب تعامل و تبادل فرهنگی ایران و کشورهای دیگر و هم چنین ارتقای دانش علمی و هنری هنرمندان می‌شود.

وی با بیان این که جشنواره بین المللی فیلم رشد یکی قدیمی‌ترین جشنواره فیلم کشور بوده و 14 سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شده است، افزود:‌ این رویداد از سال 57 تا 64 تعطیل شد و پس از آن مجدد از سال 65 ادامه یافت و از این تاریخ هر ساله جشنواره رشد به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی،‌ هنری و آموزشی در کشور برگزار می‌شود.

کفاش با اشاره به برگزاری چهل و سومین دوره جشنواره در آبان ماه اظهار کرد: برگزاری جشنواره بین المللی فیلم رشد از دو نهاد حوزه معاونت ریاست جمهوری به دلیل بین‌المللی بودن جشنواره و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرجع سینما مجوز دریافت می‌کند.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم رشد هم چنین در ادامه این نشست شناسایی، انتخاب و معرفی فیلم‌های آموزشی و تربیتی از سراسر جهان،‌بهره گیری از توانایی صنعت سینما در آموزش و پرورش و نقش موثر آن در پیشبرد فرآیند یاددهی و یادگیری، تبادل فرهنگی و هنری بین کشورهای مختلف دنیا و جمهوری اسلامی ایران، ارتقای جایگاه فیلم های آموزشی و تربیتی از نظر کمی و کیفی در سطح کشور و تشویق هنرمندان برجسته ایران و سایر کشورها به تهیه ساخت فیلم های علمی،‌ آموزشی و تربیتی، آگاهی از تحولات و نوآوری های علمی-آموزشی و تربیتی کشورهای جهان، ایجاد ارتباط متقابل بین تولیدکنندگان فیلم‌ها و برنامه‌های علمی، آموزشی و تربیتی با علاقه مندان و خواستاران امتیاز فرهنگی این نوع آثار و توسعه فرهنگی بکار گیری فیلم آموزشی در فرآیند برنامه برنامه درسی برای تحقق بسته آموزشی به جای کتاب درسی را از اهداف این رویداد برشمرد.

وی درباره حضور وزارت آموزش و پرورش در حوزه فیلم نیز این طور توضیح داد: نگاه ما به جشنواره فیلم رشد آموزش است زیرا به اعتقاد ما فیلم یکی از اجزای بسته آموزشی است و کتاب درسی به تنهایی نمی‌تواند آموزش را به دانش آموزان منتقل کند.

کفاش با بیان این که فیلم آموزشی فرایند یاددهی و یادگیری را تسهیل می‌کند، ‌اظهار کرد:‌ فیلم نقش معجزه آسایی در آموزش دارد و جشنواره فیلم رشد همه ساله از تمام جهان فیلم‌های آموزشی مرتبط با برنامه درسی را شناسایی و انتخاب می‌کند.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم رشد در ادامه به انتشار فراخوان جشنواره در فروردین ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: این فراخوان به زبان‌های مختلف ترجمه و از سوی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور به سراسر جهان اعلام شد.

به گفته وی، فراخوان هم چنین در داخل کشور برای کلیه فیلم‌سازان ارسال شده است.

کفاش افزود: مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان تیرماه بود و دبیرخانه جشنواره پس از آن آثار را دسته بندی و موضوع بندی کرد.

دبیر جشنواره هم چنین در ادامه به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه از سوی کمیته ای شامل روانشناسان، جامعه‌شناسان، فیلمسازان، مدرسان به مدت 40 شبانه روز اشاره و ابراز کرد:‌ کار هیات انتخاب 15 شهریور ماه سال جاری به پایان رسید.

وی انطباق با اهداف آموزش و پرورش ایران، سال تولید، هم خوانی با گروه‌های 5گانه‌ اعلام شده، تناسب با فرهنگ حاکم بر ایران و شرایط عمومی اکران را از شرایط پذیرش آثار در جشنواره بین المللی فیلم رشد عنوان کرد.

بنابر اعلام کفاش، 1263 فیلم ایرانی و 269 فیلم خارجی به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از بررسی‌ آثار، 270 فیلم برای اکران عمومی به مرحله مسابقه راه یافت.

وی هم چنین از حضور 14داور ایرانی و 5 داور خارجی از کشورهای بلژیک، آلمان، سوئیس، استونی و اردن برای بررسی آثار خبر داد و گفت: از 48 کشور جهان به جشنواره رشد فیلم ارسال شده بود که می‌توان به کشورهایی از جمله آلمان، آمریکا، اردن، اسپانیا، مجارستان، کینا،‌ کوبا و کره جنوبی اشاره کرد.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم رشد در ادامه صحبت های خود از 3 سالن سینما فلسطین و سینما صحرا، ‌200 آموزشگاه در مناطق 15 گانه شهر تهران، 10 کانون فرهنگی و تربیتی در شهر تهران،‌ پردیس رازی با 250 نفر ظرفیت، سینما فرهنگ با ظرفیت 650 نفر، سینما ناهید با ظرفیت 600 نفر، خانه ریاضی با ظرفیت 150 نفر،‌ دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی با ظرفیت 250 نفر و مراکز آموزشی سما با ظرفیت 600 نفر به عنوان مراکز اکران فیلم های رسیده به این رویداد یاد کرد.

کفاش در ادامه گروه فیلم‌های علمی و آموزشی،‌ فیلم‌های مستند، انیمیشن، فیلم‌های تربیتی داستانی بلند، فیلم‌های تربیتی داستانی کوتاه و نماهنگ را از جمله گروه‌های فیلم جشنواره سال جاری برشمرد و گفت:‌ افتتاحیه جشنواره فیلم رشد جمعه 3 آبان ساعت 18 در سینما فلسطین و اختتامیه آن جمعه 10 آبان ساعت 18 در سینما فلسطین برگزار می‌شود.

کد خبر 234846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز