شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: چرت زدن وقفه‌ای خوشایند در یک روز کاری ایجاد می‌کند، اما مباحثه درباره اثرات این عادت بر سلامت در میان دانشمندان ادامه دارد و جدیدترین این مباحثات اثر چرت زدن بر دیابت است.

nap

برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که خواب کوتاه‌مدت بعدازظهر اثرات مثبت شناختی دارد، و برخی دیگر از بررسی‌ها بیانگر رابطه میان چرت زدن و اثرات منفی بر سلامت مانند کاهش طول عمر بوده‌اند.

اکنون به گزارش لایو ساینس یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که مدت بیشتری نسبت به دیگران چرت می‌زنند، در معرض خطر بالاتر دچار شدن به دیابت هستند، و به این ترتیب به نظر می‌رسد مدت‌های متفاوت چرت زدن اثرات متفاوتی بر بدن داشته باشد.

پژوهشگران در این بررسی 27000 مرد و زن چینی بازنشسته را بر اساس مدت چرت‌زدن‌شان به چهار گروه از صفر دقیقه تا 60 دقیقه در روز رده‌بندی کردند.

بیش از دو سوم شرکت‌کنندگان در این بررسی- حدود 18500 نفر- گزارش کردند که به طور مرتب در بعدازظهرها چرت می‌زنند. پس تعدیل‌کردن اثرات عوامل مخدوش‌کننده‌ای مانند سیگار کشیدن، مدت خواب شبانه افراد و فعالیت جسمی، نتایج نشان داد که افرادی که بیش از یک ساعت در روز چرت می‌زنند، نسبت به افرادی که چرت نمی‌زنند در معرض خطر بالاتر دچار شدن به پیش‌- دیابت و دیابت هستند.

با اینکه چرت زدن طولانی‌تر با افزایش خطر بالارفتن قند خون و دیابت همراهی داشت، افرادی که چرت‌های کوتاه‌مدت، کمتر از 30 دقیقه، در روز داشتند، در مقایسه با افرادی که چرت نمی‌زدند، قند خون پایین‌تری داشتند؛ البته این رابطه از لحاظ آماری قابل‌توجه نبود.

الیان لوکاسن، پژوهشگر در مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند می‌گوید: "این یافته‌ها ممکن است نتایج مهمی برای افرادی داشته باشد که به طور مرتب چرت می‌زنند."

او در مقاله تفسیری درباره این یافته‌ها که هفته گذشته در جورنال پزشکی خواب منتشر شد، می‌نویسد: "داشتن عادت به چرت بعدازظهر (power nap) ممکن است برای افراد معینی مفید باشد، اما مدت این چرت زدن نباید بیش از حد طولانی شود."

کد خبر 236250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز