شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: انسان وقتی چشم برهم می‌گذارد، ذهن وارد جهانی از افسانه‌ها و رویداد‌های عجیب و غریب می‌شود که در زمان بیداری امکان مشاهده آنها را ندارد، رویداد‌هایی که هنوز هیچ دلیل و توجیه علمی قطعی برای آنها کشف نشده‌است.

خواب

براساس گزارش پاپ‌ساینس، گروهی از دانشمندان فرانسوی برای یافتن پاسخ این پرسش که آیا رویاها نتیجه تخیلات انسان هستند و یا بازتاب مغزی، با انجام تحقیقاتی دریافته‌اند که خواب و رویا توسط بخشی از مغز به نام ساقه مغز ایجاد می شود، بخشی از مغز که به نخاع متصل شده و در تنظیم خواب انسان نقش دارد.

دانشمندان در این تحقیق بیمارانی که به سندروم کمبود خودفعالی مبتلا بودند،‌سندرومی که منجر به بی‌حسی شدید افراد می‌شود، را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد توانایی فعال سازی متوالی فرایند‌های شناختی و احساسی را از دست می‌دهند. دانشمندان دریافتند این افراد هیچ نوع تفکری نداشته و دچار خلاء ذهنی هستند. این افراد معمولا کل روز را در یک نقطه ثابت ، بدون اینکه حرف بزنند و یا حرکت کنند می‌نشینند. اگر از آنها درخواستی شود می‌توانند به سوالات پاسخ داده و یا خاطراتی را به یاد آورند، اما ذهن آنها به سرعت پاک شده و خالی می‌شود. آیا چنین افرادی که ذهن آنها خالی از هر تفکری است، خواب می‌بینند؟

محققان در تحقیق خود از 13 مبتلا به این بیماری و 13 فرد سالم درخواست کردند تا هرروز خواب‌هایی که می‌بینند را یادداشت کنند. محققان این رویاها را از نظر طول، پیچیدگی و عجیب‌بودن مورد بررسی قرار می دادند. به گفته دانشمندان همه داوطلبان بیمار خواب نمی‌دیدند،‌تنها 4 نفر از 13 داوطلب بیمار خواب می‌دیدند که این خواب‌ها نیز در مقایسه با رویای افراد سالم بسیار کوتاه‌تر و ساده‌تر بوده‌است. این افراد درباره رویداد‌های معمولی و بسیار ساده مانند راه رفتن و یا مثلا اصلاح صورت خواب می‌دیدند.

دانشمندان از نتیجه این مطالعه به این موضوع رسیدند که ساده بودن خواب این بیماران و پیچیده بودن خواب افراد سالم نشان می‌دهد رویاهای پیچیده و عجیبی که افراد سالم می‌بینند به فرایند‌های پیچیده‌تری نسبت به یک بازتاب ساده مغزی نیاز دارد.

کد خبر 230923
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز