مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوازدهمین نشست هم‌اندیشی در زمینه تدوین طرح جامع عملیاتی مدیریت بحران شهر تهران با حضور جانشین شهردار تهران در ستاد و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، معاونان، مدیران و کار‌شناسان سازمان برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، عزیزاله رجب‌زاده رئیس این سازمان در سخنانی به تنوع نیازهای تحقق کاهش خطر‌پذیری زلزله در شهر تهران اشاره کرد و گفت: از تولید مصالح استاندارد تا کیفیت ساخت و ساز و اجرا در مقاوم‌سازی نقش دارد و با تدوین طرح جامع مدیریت بحران باید این ابهامات بر طرف و حوزه مسئولیت هر دستگاه مشخص شود.

وی افزود: ساختار مدیریت بحران برای مناطق۲۲گانه باید تقویت و وظایف مدیر بحران منطقه شفاف شود. همچنین مدیریت بحران باید از برنامه‌های منسجم و توان کافی برای روز مقابله برخوردار باشد.

وی گفت: اقدامات انجام شده در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز تاکنون در کشور بی‌نظیر بوده و هیچ تشکیلاتی در کشور در این اندازه بر روی مدیریت سوانح کار نکرده است. اما با این حال باید اقدامات زیادی تا رسیدن به شرایط مطلوب انجام شود و ضعف و کاستی ‌ها بتدریج برطرف شود و طرح جامع کمک بزرگی برای رسیدن به شرایط مطلوب است. از همین رو باید با توان مناسب و ساز و کار مطلوب و نگاه بومی این طرح تهیه شود.

همچنین محسن نادی قائم مقام سازمان در این نشست با تاکید بر بهره‌گیری از دیدگاه‌های جدید و به روز در تهیه این طرح گفت: طرح جامع باید از قابلیت تکمیل در آینده نیز برخوردار باشد.

وی با اشاره به پایان دوره آموزشی قانون مدیریت بحران کشور از خرداد امسال گفت: خلا قانون مدیریت بحران کشوری باید برطرف شود و طرح‌های قدیم باید بر اساس تجربه‌ها و نیازهای جدید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

در ابتدای این جلسه نیز سید جواد کشفی معاون آمادگی، عملیات و امور مناطق سازمان به بررسی ضرورت تدوین این طرح پرداخت و سپس به نتایج حاصله از یازده جلسه قبلی اشاره و با بیان اینکه صرف نظر از ۶ ماده قانونی و مصوبات لازم‌الاجرا که تاکید به تدوین طرح جامع مدیریت بحران دارد، بالغ بر یک دوم وظایف ستاد (۵۴ درصد) تاکید بر هماهنگی و نظارت بر دستگاه‌های مسئول مدیریت بحران دارد.

لذا هماهنگی ۸۶ نهاد، سازمان و دستگاه استانی و فرااستانی، ۲۲ ستاد مدیریت بحران مناطق که هر یک دارای ۱۹ عضو هستند، ۱۲۴ ستاد مدیریت بحران ناحیه که هر یک دارای ۱۴ عضو هستند و ۳۷۴ ستاد مدیریت بحران محلات که هر کدام دارای ۷عضو هستند، تاکید بر تدوین طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران است. لذا باید این طرح در برگیرنده: اهداف، مقاصد، راه و روش رسیدن به اهداف در چارچوب زمانی مشخص، تعیین شاخص‌های سنجش و پایش عملکرد که نهایتاً منجر به تولید یک خروجی منسجم و پاسخگوی تمامی وظایف و ماموریت‌های اعضای ستاد باشد.

وی افزود: ابتدا باید مخاطرات محتمل کلانشهر تهران شناسایی و اهداف تعیین شود و انتظارات ستاد از طرح جامع در اختیار مشاور قرار بگیرد.

همچنین جدی مشاور طرح گفت: با مطالعه ۹ سند بالادستی به خلا‌های قانونی برخورد کردیم که می‌تواند در مدیریت اصولی بحران تاثیر گذار باشد. این طرح حلقه اتصال بین قوانین و مصوبات با دستورالعمل‌های موضوعی است و نبود آن موجب فعالیت‌های ناهماهنگ خواهد شد.

 

کد خبر 235677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز