گروه شهری: 10مجتمع اسکان اضطراری در بوستان‌های بزرگ حاشیه تهران افتتاح می‌شود.

مدیریت بحران

بنا براین گزارش، مجتمع‌های 10گانه و چند منظوره اسکان اضطراری بوستان‌های شهر تهران با هدف ارتقای توان آمادگی مدیریت شهری در مقابله با سوانح و ایجاد زیرساخت‌های اسکان در شرایط بحران به‌خصوص پس از وقوع زلزله و همچنین رونق ظرفیت‌های گردشگری شهری هفته آینده در تهران افتتاح می‌شود.

عزیزالله رجب‌زاده جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران شهر تهران در این‌باره گفت: ارتقای آمادگی مدیریت شهری برای رویارویی با سوانح طبیعی، توانمندسازی فضای شهری برای ارائه خدمات در شرایط بحران، ساماندهی بوستان‌ها برای ارائه خدمات در شرایط بحران و رونق طبیعت‌گرایی و گردشگری ازجمله اهداف اجرای این طرح در 10بوستان بزرگ و حاشیه‌ای شهر تهران واقع در مناطق21، 20، 19، 15، 13و 22است. وی افزود: همچنین این مجتمع‌ها در خدمت توسعه آموزش‌های تخصصی مدیریت بحران و انجام مانورهای مردمی برای تمرین اسکان اضطراری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: طرح اسکان اضطراری در حال حاضر در بوستان‌های جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار (دو مجموعه)، خرگوش دره، توسکا، افرا(دو مجموعه)، فدائیان اسلام، شقایق، بوستان جانبازان و فتح پیش‌بینی شده که ظرفیت اسکان اضطراری این 10مجموعه 17هزارنفر براساس استانداردهای جهانی است و در عین حال این ظرفیت قابل افزایش است؛ ضمن اینکه1002نقطه فضای دارای توان اسکان اضطراری شامل بوستان‌های شهری، ورزشگاه‌ها محیط‌های آموزشی و... در سطح محلات شهر تهران شناسایی شده است. وی افزود: کامل‌ترین و مجهزترین مجتمع اسکان اضطراری در بوستان چیتگر با همکاری شهرداری منطقه22اجرا شده و علاوه بر ارائه خدمات اسکان اضطراری به شهروندان در شرایط بحران موجب رونق زیرساخت‌های گردشگری نیز می‌شود که این مجتمع هفته آینده افتتاح خواهد شد.

رجب‌زاده گفت: این مجتمع علاوه بر سکوهای بتنی ویژه نصب چادر به امکانات بهداشتی و درمانی نظیر درمانگاه20تختخوابی مجهز به امکانات درمانی و پزشکی، انبار مواد غذایی و ملزومات امداد، نانوایی صحرایی، سردخانه، سرویس‌های بهداشتی ثابت، سرویس‌های بهداشتی صحرایی، حمام‌های کانتینری، شیرهای برداشت آب، سکوهای شست‌وشو و محل‌های نگهداری آسیب‌دیدگان مجهز شده است. همچنین ساختمان مرکز مدیریت بحران از دیگر بخش‌های پیش‌بینی شده است.

جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران شهر تهران افزود: ایجاد تأسیسات زیربنایی همچون خطوط انتقال آب، شبکه توزیع و مخازن آب، تأسیسات دفع فاضلاب، مخزن بتنی یکهزار مترمکعبی، خطوط تأمین برق برای برقراری روشنایی، تهویه، گرمایش و سرمایش، اتاقک‌های مجهز به ژنراتورهای برق اضطراری و محل فرود هلی‌کوپتر (هلیپد) از دیگر امکانات این مجتمع دو منظوره است که در نوع خود نخستین مجتمع اسکان اضطراری مجهز و پیشرفته در کشور به شمار می‌رود. وی با اشاره به اینکه زلزله عمده مخاطره محتمل شهر تهران است که باید برای آمادگی و پیشگیری در برابر آن صدها طرح اجرا شود، گفت: این مجتمع‌های اسکان اضطراری با درنظرگرفتن چهار شاخص شامل نزدیکی به مراکز جمعیتی، امکان تسریع در بهره‌برداری، وجود امکانات زیربنایی و وجود فضای قابل استفاده احداث شده است.

اسکان اضطراری شامل خدمات تأمین محل سکونت امن و ایمن، به همراه غذا و پشتیبانی فردی و گروهی از افراد و خانواده‌هایی است که بر اثر وقوع بحران‌ها و سوانح طبیعی ازجمله زلزله تحت‌تأثیر سانحه قرار می‌گیرند و بی‌خانمانی را تجربه می‌کنند.

کد خبر 213330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز