ساخت و بهره‌برداری از 100پایگاه‌ پشتیبانی مدیریت بحران نواحی، از تحولات عمده در حوزه مدیریت بحران تهران است که به لحاظ حجم فعالیت انجام‌شده و وسعت محیط اختصاص یافته به این موضوع در منطقه و جهان بی‌بدیل به شمار می‌آید.

مدیریت بحران - زلزله

شهرداری تهران با این اقدام در حوزه مدیریت بحران، تحول بزرگی را ایجاد کرد؛ چرا که هر پایگاه قطب مدیریت بحران منطقه و ناحیه محسوب می‌شود.

با تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه اکنون کمتر شهروندی است که در خیابان‌های تهران چشمانش به تابلوهای این پایگاه‌ها نیفتاده باشد. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب شهر این پایگاه‌ها تاسیس و راه‌اندازی شدند تا اقدامات اجرایی در این حوزه تا سطح مناطق و محلات شهر گسترش یافته و سطح دربرگیری آن به منطقه خاصی محدود نشود. تعداد این پایگاه‌ها تا پایان سال91 به 108پایگاه افزایش می‌یابد.

در حال حاضر این پایگاه‌ها با کارکردهای متنوع خود سرمایه‌های اصلی مدیریت بحران فقط شهر تهران به‌شمار می‌آیند. ذخیره اقلام امداد و نجات، محل استقرار ستادهای مدیریت بحران برای مناطق و نواحی و برپایی کلاس‌های آموزشی بخشی از کارکردهای 31گانه این پایگاه‌هاست. 300هزار اقلام امداد و نجات طی دو سال گذشته تهیه و در این پایگاه‌ها ذخیره شده است تا مکمل اقدام امداد و نجات هلال احمر باشد.

برای نخستین بار فکر احداث 120پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران شهر تهران در 22منطقه شهر بعد از زلزله بم و در 15دی‌ماه1382 در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران شهر تهران مطرح و تصویب شد و از آن پس به‌تدریج کار احداث پایگاه‌ها آغاز شد و سال1385 سال تکمیل ساختمان پایگاه و تأمین تجهیزات مورد نیاز بود.

مکان‌یابی احداث این پایگاه‌ها به‌گونه‌ای انجام شده که حتی‌المقدور در هر یک از نواحی شهر تهران، یک پایگاه احداث شود. در هر منطقه شهرداری یک پایگاه با کاربری ویژه مدیریت بحران و مابقی پایگاه‌ها چندمنظوره با کارکرد محوری مدیریت بحران و آموزش درنظر گرفته شده‌اند.

چهار پایگاه احداث شده در مبادی ورودی شهر نیز پایگاه‌های مدیریت بحران استان‌های معین تهران هستند که هنگام زلزله محل استقرار مدیریت بحران هر یک از استان‌های معین تهران باشد. مساحت هر پایگاه 1250مترمربع است که به لحاظ طراحی و معماری از یک تیپ واحد پیروی شده است. سالن‌ اصلی پایگاه 250مترمربع وسعت دارد که نیمی از این فضا در پایگاه‌های ویژه مدیریت بحران به انبار ذخیره اقلام امداد و نجات اختصاص یافته و در پایگاه‌های چند منظوره مورد استفاده ورزش بانوان در شرایط عادی قرار گرفته است. بخش‌های دیگر این پایگاه‌ها را فضای اداری، انبارهای ویژه، سرویس‌های بهداشتی مجهز به دوش، رخت‌کن، سالن کنفرانس، سالن ورزش هوازی، تاسیسات و اتاق اورژانس تشکیل می‌دهد.

در شرایط بحرانی تمام بخش‌های پایگاه در خدمت ستاد مدیریت بحران مناطق و نواحی و تیم‌های امدادی قرار می‌گیرد. در محوطه بیرونی و فضای باز برخی از این پایگاه‌ها محل نشست و برخاست هلی‌کوپتر هم طراحی و احداث شده است. تاسیسات تأمین گرمایش این پایگاه‌ها از قابلیت فعالیت با سوخت گازوئیل در زیرزمین برای این هدف پیش‌بینی شده است. ذخیره آب اضطراری، ژنراتور برق اضطراری و... دیگر تجهیزات این پایگاه‌ها را تشکیل می‌دهد.

این امکان پیش‌بینی شده تا دفاتر اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی در این پایگاه‌ها فعال شوند. تاکنون بیش از 50گروه اورژانس در 50پایگاه مدیریت بحران شهر تهران مستقر شده‌اند که در شرایط عادی مشغول ارائه خدمات فوریت پزشکی به شهروندان هستند و در شرایط اضطراری بخشی از توان امداد و نجات محله محسوب می‌شوند.

سیدجواد کشفی، معاون آمادگی، مقابله و امور مناطق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این خصوص می‌گوید: «اهداف عمده این پایگاه‌ها شامل مهیا کردن بستر عملیاتی و تاکتیکی مناسب برای تحقق اقدامات پیشگیری، آمادگی و مقابله در بحران‌های مختلف به‌ویژه بحران‌های طبیعی بزرگ مانند زلزله، کاربری‌های آموزشی و فرهنگسازی‌ و توسعه شبکه شتاب‌نگاری و سیستم ارزیابی خسارت مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران است».

وی می‌افزاید: «پایگاه‌های ویژه مدیریت بحران در هرمنطقه، دفتر ستاد مدیریت بحران منطقه است که زیرنظر دبیر ستاد و تعدادی از کارکنان در بخش‌های پیشگیری، آمادگی و مقابله و آموزش فعالیت می‌کنند و به‌طور مرتب برنامه‌های مانور و آموزش و نظارت بر حوادث منطقه را بر عهده دارند».

وی از مراحل پایانی ساخت هشت پایگاه جدید در تهران خبر داده و می‌گوید: «برخی از نواحی تهران هنوز فاقد پایگاه مدیریت بحران هستند و تعداد این پایگاه‌ها باید از 100پایگاه به 124پایگاه افزایش یابد. همچنین پایگاه‌هایی در ابعاد کوچک‌تر باید ویژه 374محله تهران احداث شود که طرح آن از سوی سازمان تهیه شده و مشکل عمده در توسعه این پایگاه‌ها تأمین زمین از سوی شهرداری‌های مناطق است».

کد خبر 182149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز