حتماً یادتان است که سال گذشته با سیل ویرانگری آغاز شد که اگرچه بسیاری از شهرها را در نوردید و خرابی‌های زیادی بر جای گذاشت، اما با پایتخت‌نشینان مدارا کرد و به قولی خطر از بیخ گوش تهران گذشت.

تاب آوري منطقه در مواجهه با بحران كم است

همشهری آنلاین_پریسا نوری: همچنین در ماه‌های اخیر تهران روی حالت ویبره رفته و تکان‌های وقت و بی‌وقت گسل‌های این شهر، زنگ خطر وقوع زلزله را به صدا درآورده است. علاوه بر اینها و هشدار کارشناسان نسبت به فروریزش زمین و ایجاد چاله‌های ناگهانی عمیق، نتیجه می‌گیریم در شهری زندگی می‌کنیم که در محاصره انواع مخاطرات زمینی، زیرزمینی و هوایی است و این موضوع نقش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر و ستادهای مستقر در مناطق را پررنگ‌ ‌تر می‌کند. خبر کسب رتبه اول ستاد مدیریت بحران منطقه ۴ در بین مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بهانه‌ای شد که با  «محمدعلی فیاض» مدیر باسابقه ستاد مدیریت بحران و جانشین شهردار منطقه در این ستاد، درباره فعالیت‌های انجام شده برای پیشگیری از وقوع بحران در تکه چهارم پایتخت گفت‌وگو کنیم.

 هفته پیش از طرف سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری رتبه اول مدیریت بحران مناطق در نیمه اول سال ۹۹ به منطقه ۴ رسید، در حالی که تا چند ماه قبل این منطقه در جایگاه هفتم قرار داشت. این صعود ۷ پله‌ای آن هم در طول ۳ ماه چگونه به دست آمده است؟  


این موفقیت، ‌کاری نبوده که ۳ ماهه انجام شود و حاصل سال‌ها کار گروهی و منسجم و دقت و مسئولیت‌پذیری کارکنان ستاد در وظایف محوله از طرف سازمان بوده که می‌شود گفت حالا به بار نشسته و نتیجه داده است. همین‌طور تعامل ستاد مدیریت بحران منطقه با سایر سازمان‌ها و از آن مهم‌تر اعتمادی که شهردار منطقه به ما دارد و دستمان را برای انجام کار باز گذاشته است، در کسب این موفقیت بسیار مؤثر بوده است.  
 

 افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرپذیری شهر از مهم‌ترین وظایف و اهداف سازمان مدیریت بحران شهر تهران است. این هدف در منطقه، چطور محقق می‌شود؟  
عوامل دستیابی به این هدف بسیار وسیع است و شامل موضوعات بسیاری است. صرفاً در حوزه پیشگیری، مدیر یا کارشناس بحران وقتی در منطقه قدم می‌زند باید حواسش به ایمنی معابر، وضع کانال‌ها، کابل‌های برق، پل‌های عابر و حتی‌تر و خشک بودن درختان باشد.  
 

 نزدیک به دو دهه از ساخت پایگاه‌ها یا سوله‌های مدیریت بحران در شهر با هدف فرماندهی در و وقوع بحران می‌گذرد و طبق قانون ۵ ساله شهرداری‌ها هر ناحیه باید مجهز به یک پایگاه مدیریت بحران باشد، در منطقه ۴ چند پایگاه ساخته و تجهیز شده است؟  


در حال حاضر ۸ پایگاه فعال در نواحی ۹ گانه داریم و کلنگ ساخت نهمین پایگاه هم چند ماه پیش در شمال بزرگراه شهید بابایی به زمین زده شد که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد پس از برنامه عقب نیستیم. فقط لازم است یادآوری کنم کاربری پایگاه‌های مدیریت بحران برای نگهدای تجهیزات و هدایت عملیات امداد و نجات به وقت بحران است و این اماکن محل اسکان اضطراری شهروندان نیست.  

 صحبت از اسکان اضطراری شد، مدتی است تابلوهایی در بزرگراه‌ها نصب شده است که شهروندان را به محل اسکان اضطراری در زمان وقوع بحران هدایت می‌کند، چه تعداد محل اسکان اضطراری در منطقه داریم و این محل‌ها کجا هستند؟  
در حال حاضر در هر محله چند محل ایمن برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شده است که اغلب بوستان‌ها و مدارس هستند. با توجه به وسعت و جمعیت زیاد منطقه، حدود ۱۰۰ نقطه هم برای ایجاد محل اسکان در مواقع بحران در نظر گرفته‌ایم که هلال‌احمر باید در آنها سرویس بهداشتی بسازد و آبفا هم آب برساند ولی هنوز خبری نیست.  
طبق مصوبه شورای‌شهر تهران هر محله باید یک مخزن آب اضطراری برای تأمین آب شرب اهالی هنگام وقوع بحران داشته باشد. یعنی در منطقه ۴ باید ۲۰ مخزن آب اضطراری داشته باشیم اما شواهد نشان می‌دهد که حداکثر ۳ مخزن آب در منطقه جانمایی شده و سرعت ایجاد مخازن آبرسانی بسیار کند است.  
گودبرداری و جانمایی مخازن آبرسانی از وظایف شرکت آب وفاضلاب است که باید با سرعت بیشتری انجام شود. در منطقه ۴ هم در حال حاضر ۲ مخزن ۱۰۰ لیتری آب در بوستان ولی‌عصر(عج) و بوستان گل واژه آماده بهره‌برداری است و سومین مخزن هم در بوستان احسان ناحیه یک گودبرداری شده است.  
 

 ۲۲۰ پایگاه اورژانس برای افزایش سرعت امدادرسانی در تهران ساخته شده است. چه تعداد از این پایگاه‌ها سهم شمال شرق پایتخت است و همچنین وضع منطقه از نظر برخورداری از ایستگاه‌های امداد و نجات و آتش‌نشانی چگونه است؟

 
 در حال حاضر ۱۷ پایگاه اورژانس در منطقه داریم اما این رقم برای وسعت و جمعیت منطقه خیلی کم است ودرصددیم تعدادشان را بیشتر کنیم. اما ۱۰ ایستگاه‌های آتش‌نشانی داریم که رقم خوبی است و با توجه به تعداد نواحی یکی بیشتر ازتعداد استاندارد است. با این حال یازدهمین ایستگاه آتش‌نشانی هم در لویزان قرار است ساخته شود. علاوه بر اینها ببیش از ۱۲۰ شیر آتش‌نشانی در معابر نصب شده است که به کاهش زمان طلایی برای اطفای حریق کمک می‌کند.  
 

 از ۲۰ سال پیش رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه ۴ هستید و در این مدت جانشین ۱۱ شهردار منطقه در این ستاد بوده‌اید. پس طبیعی است که بهتر از هر کسی به وضع ایمنی منطقه در برابر وقوع بحران آگاه هستید. به نظر شما منطقه ما چقدر در برابر بحران‌آماده است؟  
کارهای زیادی برای افزایش تاب‌آوری و ایمنی منطقه انجام شده است اما هنوز آماده وقوع بحران نیستیم و با توجه به وسعت ۱۶۰ کیلومتری منطقه، راه زیادی در پیش داریم. البته کار تقسیم شده است و علاوه بر شهرداری سایر سازمان‌ها مثل هلال‌احمر و آبفا هم وظایفی دارند که باید به موازات هم انجام دهند تا نتیجه بگیریم. به جرئت می‌توانم بگویم شهرداری در این سال‌ها با ساخت پایگاه‌ها و سوله بحران و ایجاد پد بالگرد و اختصاص زمین برای ساخت ایستگاه‌های امداد و نجات و آتش‌نشانی و مخازن آب اضطراری و... وظایفش را به درستی انجام داده است اما بقیه سازمان‌ها از جمله هلال‌احمر و آب و فاضلاب عقب هستند.

کد خبر 567239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha