همشهری آنلاین: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از طراحی و راه‌اندازی ۱۰ اردوگاه‌ اسکان اضطراری در پارک‌های بزرگ تهران برای توانمندسازی ساختار نظام مدیریت بحران شهر تهران خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، عزیزالله رجب‌زاده با بیان این مطلب افزود: اسکان‌اضطراری از جمله نیازهای ضروری در شرایط وقوع سوانح طبیعی به ویژه زلزله است چرا که به طور معمول در پی وقوع حوادث و سوانح طبیعی با شماری از انسان‌ها مواجه می‌شویم که از حادثه جان سالم به در برده‌اند اما خانه و کاشانه‌شان یا تخریب شده و آسیب دیده یا آنکه اطمینانی از ایمنی خانه‌شان ندارند.

جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران شهر تهران از پارک‌های چیتگر، خرگوش دره، سرخه حصار و افرا، توسکا، فداییان اسلام، شقایق، جانبازان، اندیشه و فتح به عنوان پارک‌های مورد نظر نام برد و افزود: این طرح فقط تامین کننده بخشی از نیاز اسکان اضطراری شهر تهران است، در طرح دیگری بیش از یک هزار و دو نقطه از شهر تهران شامل بوستان‌های کوچک و بزرگ داخل شهری، فضای مدارس، ورزشگاه‌ها، اماکن عمومی، مساجد و غیره به عنوان اماکن اسکان اضطراری محلی شناسایی شده‌اند که در مواقع بحران می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و برنامه‌هایی داریم تا بخشی از زیر ساخت‌های مورد نیاز را در این مکان‌ها ایجاد و وسایل مورد نیاز را ذخیره سازی نماییم.

وی تاکید کرد: این طرح‌ها به نوعی اجرای طرح‌های الگو و پایلوت است و با توجه به تاکید ریاست ستاد مدیریت بحران شهر تهران مبنی بر ارائه کمک به سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران انجام شده است و کمکی به جمعیت هلال احمر است که قانوناً مسئول امداد و نجات و اسکان اضطراری است.

وی با بیان اینکه پایش لرزه‌های گسل‌ها به صورت ۲۴ ساعته توسط دستگاه‌های لرزه‌نگار انجام می‌شود، در خصوص چالش‌های مقابله با شرایط بحرانی ناشی از وقوع زلزله احتمالی در پایتخت گفت: تهران تقریبا شب‌ها ۵/۸ میلیون نفر جمعیت دارد که در یک جغرافیای نسبتا گسترده پراکنده‌اند. در بخش‌هایی از شهر تمرکز جمعیت زیادی وجود دارد که اتفاقا ساختمان‌های آن هم چندان استحکام لازم را ندارند. بخش دیگری از جمعیت هم در بافت فرسوده شهر ساکن هستند که بیش از ۵۴ درصد شهر تهران را تشکیل می‌دهد. گذشته از این دو بخش؛ با مشکل مدارس، بیمارستان‌ها و پل‌های شهر روبه رو هستیم که بخش عمده‌ای از آن‌ها هنوز مقاوم‌سازی نشده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: ایجاد ستادهای مدیریت بحران در اماکن عمومی شامل مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری از دیگر اقداماتی است که امسال آغاز شده و به خوبی در حال گسترش است.

وی تاکید کرد که ستادهای مدیریت بحران مناطق۲۲گانه و پایگاه‌های مدیریت بحران احداث شده و همچنین گروه‌های دوام از جمله سرمایه‌های مدیریت بحران در مناطق به شمار می‌آید که با مدیریت شهرداران هر منطقه برنامه‌ریزی و هدایت آن در حال توسعه است و همین روند به تدریج به رونق آمادگی، آموزش و آگاه سازی شهروندان می‌انجامد.

کد خبر 195992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز