گروه شهرستان‌ها - حامد فوقانی: صبح پنجم دی ماه سال 1382 انگار دل تمام مردم ایران لرزید. حتی خیلی‌ طول نکشید تا شب در آن‌سوی آب‌‌ها هم صبح شود و خبر به گوش همه دنیا رسید و دلشان را حسابی لرزاند؛ تا آنجا که حتی فوتبالیست‌هایشان هم پیش از بازی چند دقیقه‌ای را سکوت کردند و برخی از آن‌ور آبی‌ها بسته‌های اهدایی‌شان را در هواپیما جای دادند.

بازسازی -زلزله - بم

 بم تا ارگش استوار بود مایه مباهات همه بود و وقتی در عرض چند دقیقه فرو ریخت انگار بر سر همه آوار شد. با این حال 9‌سال پس از‌وقوع زمین‌لرزه بزرگ در این شهر، اینکه بازسازی مناطق زلزله‌زده به پایان رسیده یا نه، مورد اختلاف مسئولان شهری است.

فرماندار بم عملیات بازسازی در این شهرستان را تمام‌شده می‌داند. حسین شایق با بیان اینکه اعتبارات به دو بخش اماکن عمومی و دولتی و تجاری و مسکونی اختصاص یافته، به ایسنا گفت: در بخش اماکن عمومی و دولتی 800میلیارد تومان هزینه شده و در بخش تجاری و مسکونی نیز 630میلیارد تومان وام به مردم داده شده تا بر حسب معیارهایی که تعریف شده، کار بازسازی را انجام دهند. وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز بازسازی به اتمام رسیده است. وی با بیان اینکه بی‌انصافی است که بخواهیم روند بازسازی را منفی ارزیابی کنیم، اظهار کرد: البته در حال حاضر بازدید از این شهر ممکن است برخی را به این نتیجه برساند که هنوز کار به پایان نرسیده، درصورتی که چنین نیست. شایق افزود: این برداشت به این دلیل است که برخی از شهروندان بمی اقدام به ساخت ساختمان‌های دو طبقه کرده اما با تسهیلاتی که داده شده، نتوانسته‌اند کار را به اتمام برسانند. گفتنی است فرماندار بم در اوایل مهرماه از روند اجرای بازسازی کانال‌های آبرسانی سطح شهر بم بازدید داشتند که به نوعی با انتقاد از این روند اجرایی، خواستار تسریع در این روند‌ شدند.

نیاز به اعتبار 200میلیاردی

با این حال رئیس شورای شهر بم این ادعا که بازسازی بم به اتمام رسیده را تأیید نکرده و به ایسنا گفت: در سال 87و یک سال پس از شروع فعالیت دوره سوم شورا، گزارش مفصلی از وضعیت منطقه به معاون اول وقت رئیس‌جمهور ارائه و اعلام کردیم که خیلی از کارها در بم باقی مانده است. وحید صامت افزود: این گزارش کم و کاستی‌ها در بخش‌های مختلف اعم از عمران شهری، فضای سبز و بازسازی ارگ بم داشت. وی ادامه داد: این موارد را که جمع‌بندی کردیم مشخص شد با 200میلیارد تومان اعتبار می‌توان کار را به اتمام رساند. وی ادامه داد: تا اینکه در پایان سال گذشته 70میلیارد تومان به شهرستان داده شد. وی ادامه داد: از این اعتبار، مبلغ 22میلیارد تومان به شهرداری بم و بروات داده شد که چهارمیلیارد آن برای پرداخت بدهی و مقداری هم به‌عنوان مالیات بود و در نهایت آنچه باقی ماند، 16میلیارد تومان بود. رئیس شورای شهر بم گفت: از آنجاکه آلودگی‌ها و مسائل بهداشتی مربوط به معابر خاکی گلایه بسیاری از شهروندان را به‌دنبال داشت ما هم اولویت اصلی را آسفالت معابر قرار دادیم.

صامت با بیان اینکه بیش از 100معبر از معابر اصلی آسفالت شده اظهار کرد: اما حدود 40 تا 50معابر اصلی هنوز خاکی است که وجهه خوبی برای شهر ندارد. وی اضافه کرد: به‌دلیل کمبود بودجه، برای آسفالت معابر فرعی کمتر از 12متر از خود مردم کمک گرفتیم. وی تصریح کرد: براساس نرخ آسفالت در ابتدای سال‌جاری، هم‌اکنون 9میلیارد تومان کمبود بودجه داریم تا بتوانیم همه معابر اصلی را آسفالت کنیم. وی گفت: 9سال از زلزله می‌گذرد اما مردم بم هنوز از داشتن یک شهربازی در شهر خود محروم هستند؛ هنوز یک پارک مناسب در این شهر نداریم. وی در ادامه، مجموع اعتباراتی که برای بازسازی بم اختصاص یافته و هزینه شده را یک‌هزار و 300میلیارد تومان عنوان و اظهار می‌کند: اما این، همه هزینه‌ها را دربرمی‌گیرد؛ هزینه‌های اسکان موقت و استقرار نیروهای امداد و نجات و موارد این‌چنینی را نیز شامل می‌شود. رئیس شورای شهر بم افزود: در زمینه بازسازی خانه‌ها هنوز کار به اتمام نرسیده و اکنون هر کس که به این شهر بیاید به این مسئله پی خواهد برد. صامت گفت: با نرخ‌های فعلی برق، فیش‌های بسیار سنگینی برای بمی‌ها صادر شده که خیلی از مردم از عهده پرداخت آن برنمی‌آیند. البته معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان، بازسازی بم را از کارهای مهم نظام اسلامی و نشانه قدرت مدیریت بحران کشور دانسته و گفت: با بازسازی بم در مدت چهارسال رکوردی بین‌المللی در مدیریت بحران جهانی ثبت کردیم. جواد کمالی افزود: در این فاصله شاهد هستیم که قریب به 70هزار واحد مسکونی احداث و 192دانشگاه، مدرسه و فضاهای ورزشی با استاندارد بین‌المللی ساخته شده و هم‌اکنون سرانه فضای ورزشی در شهرستان بم سه برابر سرانه ملی و استانی است.

روند مرمت ارگ بم

موسی غضنفر آبادی، نماینده مردم بم در مجلس نهم نیز در مورد چگونگی وضعیت مرمت ارگ بم گفت: در ماه‌ها و سال‌های گذشته کارهایی برای بازسازی و مرمت ارگ قدیم انجام شده‌است. در حال حاضر هم اعتباراتی به این موضوع اختصاص یافته اما این اعتبارها کافی نیستند و به روند مرمت ارگ سرعت چندانی نمی‌دهند. وی بیان کرد: اعتباراتی که برای بم درنظر گرفته می‌شود باید دارای ردیف بودجه مستقل باشد تا بتوان به پیشرفت وضعیت بم امید داشت؛ اما این موضوع تاکنون محقق نشده‌است. غضنفرآبادی به ماه‌های بعد از زلزله بم اشاره می‌کند و می‌گوید که در روزهای بعد از زلزله قسمتی از بودجه ستاد بازسازی بم، به بازسازی ارگ قدیم اختصاص می‌یافت و روند بازسازی سرعت بیشتری داشت اما از وقتی کار ستاد متوقف شده، ارگ بم به فراموشی سپرده شده ‌است. به‌گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی سال گذشته در جریان بازدید بازرسان سازمان یونسکو از روند بازسازی ارگ بم مشخص شد که مدیریت غیراصولی در روند مرمت و بازسازی شهر بم باعث شده ساخت‌وسازهای غیرمجازی در حریم ارگ تاریخی بم صورت بگیرد که طی آن برخی ضوابط یونسکو زیر پا گذاشته شده‌ است.

کد خبر 195700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز