همشهری آنلاین: چهار روز پس از انتشار گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره ارتباط آلودگی هوا با سرطان ریه، موسسه کوارتز براساس اطلاعات این سازمان لیستی از آلوده‌ترین شهر‌های جهان را منتشر کرده‌است.

براساس گزارش تایم، باوجود اینکه این لیست در اصل در فصل بهار سال جاری منتشر شده‌است، اما مکمل خوبی برای گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی درباره ارتباط میان آلودگی هوا و سرطان ریه است. سازمان بهداشت جهانی این گزارش را طی همکاری با آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان،‌IARC، منتشر کرده‌است که بر اساس آن، آلودگی هوا بیشتر از سیگار کشیدن موجب ابتلای شهروندان به سرطان ریه می‌شود.

در گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی آمده است که در سال 2010 درحدود 223 هزار نفر در سرتاسر جهان در اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست دادند که بیش از نیمی از آنها از ساکنان کشورهای شرق آسیا و چین بوده‌اند.

تا پیش از این IARC برخی از ذرات معلق آلودگی هوا از قبیل دود دیزل را به عنوان مواد سرطان‌زا اعلام کرده‌بود اما در این گزارش جدید تمامی ترکیبات موجود در آلودگی هوا به عنوان مواد سرطان‌زا معرفی شده‌اند. بر اساس این گزارش با وجود اینکه خطر ابتلا به سرطان ریه در اثر آلودگی هوا به تنهایی پایین است،‌اما وفور عوامل آلوده کننده هوا و دشواری اجتناب از این منابع از قبیل سیستم‌های حمل و نقل عمومی، نیروگاه‌ها، آلودگی‌های صنعتی و کشاورزی منجر به افزایش درصد ابتلا به سرطان می شوند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که آلودگی هوا احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش داده‌است.

موسسه کوارتز بر اساس داده‌های ارائه شده در این گزارش نتیجه‌ای متفاوت از آن گرفته‌است و بر روی آلوده‌ترین شهر‌های جهان متمرکز شده‌است. براساس تحلیل موسسه کوارتز از داده‌های سازمان بهداشت جهانی، آلوده‌ترین شهر جهان درحال حاضر شهر اهواز در جنوب غرب ایران است. اهواز با جمعیتی بیش از سه میلیون نفر مرکز تولید نفت در ایران به شمار می‌رود و مانند دیگر شهر‌های لیست 10 شهر آلوده سازمان بهداشت جهانی، اهواز نیز شهری به شدت صنعتی است.

در این گزارش جدید میزان آلودگی شهرها براساس میزان ذرات کوچکتر از 10 میکرومتری معلق در هر متر مکعب هوا محاسبه شده‌است و بر اساس آن چهار شهر از 10 شهر آلوده جهان به ایران اختصاص دارند.

آلودگی هوا

بر اساس این گزارش جدید شهر‌های اهواز در ایران، اولانباتار در مغولستان، سنندج در ایران، لودیانا در هندوستان، کوئتا در پاکستان، کرمانشاه در ایران، پیشاور در پاکستان، گابورونه در بوتسوآنا، یاسوج در ایران و کانپور در هندوستان به ترتیب 10 شهر آلوده جهان هستند. به بیانی دیگر اهواز اولین شهر آلوده جهان، سنندج سومین شهر آلوده، کرمانشاه ششمین شهر آلوده و یاسوج نهمین شهر آلوده جهان اعلام شده‌اند.

براساس این گزارش، آلودگی هوا در بخش‌هایی از جهان رو به وخامت گذاشته‌است، به ویژه در کشورهای صنعتی. شهرهایی که در این گزارش از آلوده‌ترین هوا برخوردارند عموما شهرهای مرکزی استان‌ها بوده و از جمعیت زیادی برخوردارند و به علاوه شهرهایی به شدت صنعتی هستند. برای مثال اهواز نسبت به شهرهایی مانند پکن و دهلی نو که به عنوان نقاط به شدت آلوده شهرت یافته‌اند، بسیار آلوده‌تر است و میزان ذرات معلق در هوای آن 372 در هر میلیون است درحالی که میانگین جهانی این ذرات 71 است. همچنین شاخص طول عمر در این شهر نسبت به دیگر شهرهای ایران در پایین‌ترین سطح ممکن قرار گرفته‌است.

کد خبر 235532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز