گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ارتقای فرهنگ و رعایت حقوق منابع طبیعی را اولویت کاری خود اعلام کرد.

خدا کرم جلالی روز گذشته در مراسم معارفه خود به‌عنوان رئیس جدید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه منابع طبیعی تنها 3 هزارم درصد سرمایه‌گذاری‌های کشور را شامل می‌شود، افزود: فقر، بیکاری و افزایش قیمت سوخت خسارات جبران‌ناپذیری به منابع طبیعی کشور وارد می‌کند.

وی کاهش کمی و کیفی منابع، آب‌های زیرزمینی، افزایش تبخیر و افزایش بیماری‌های ناشناخته را از دیگر عوامل تخریب منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: برای سوختن یک گرم بنزین، 15گرم اکسیژن لازم است که بر اثر آن 2 برابر بیشتر CO2 تولید می‌شود و برای جذب آلایندگی خودرویی که 30لیتر سوخت مصرف می‌کند، باید 4 هکتار فضای سبز، باغ و جنگل ایجاد کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه 90درصد کشور ما دارای مناطق خشک و نیمه‌خشک است، تصریح کرد: از 13اقلیم جهان، 11اقلیم را در کشور داریم. اما میزان بارندگی ما تنها یک‌سوم میانگین جهانی و میزان تبخیر 3 برابر متوسط جهانی است.

آنطور که در گزارش ایسنا آمده است، جلالی با بیان اینکه عدم‌شفافیت در مدیریت جنگل‌ها، نارسایی‌های بسیاری در حفاظت از آنها به‌وجود آورده است، افزود: در حال حاضر خشکسالی‌های متمادی و بی‌توجهی به نقش اقتصادی جنگل‌ها و مراتع، فشاری خارج از توان به منابع طبیعی کشور وارد می‌کند. وی ادامه داد: کارکرد منابع طبیعی مانند حفظ آب و خاک و ترسیب کربن 200برابر تولیدات ظاهری آنها مانند چوب و علوفه برای کشور ارزش اقتصادی دارد، اما در هیچ جا محاسبه نمی‌شود.

جلالی، صیانت و توانمندسازی منابع انسانی را به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌ جزو دیگر اقدامات دوره جدید مدیریت سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع دانست و افزود: تلاش برای تقویت و ارتقای فرهنگ منابع طبیعی باید به‌گونه‌ای باشد که طبق گفته رهبر انقلاب، فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود. وی دربخشی از سخنان خود از توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری برای حفظ منابع پایه برای تولیدات کشاورزی، خبر داد و گفت: با توجه به بیلان منفی 10میلیارد مترمکعبی سفره‌های آب زیرزمینی، توسعه آبخیزداری یکی از مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌شود.

جلالی با بیان اینکه در حال حاضر نرم حفاظت از منابع طبیعی در ایران کافی نیست، افزود: در حال حاضر در زمینه حفاظت از جنگل‌ها به ازای هر 13هزار هکتار، یک جنگلبان داریم، درصورتی که در دیگر کشورهای جهان این میزان بسیار متفاوت بوده و به‌عنوان مثال در آلمان به ازای هر 250هکتار و در ایتالیا به ازای هر هزار هکتار یک نفر از جنگل‌ها حفاظت می‌کند. وی گفت: برای حل مشکل دریاچه ارومیه هم همکاری خواهیم کرد.

 

کد خبر 235624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز